Centralny Rejestr Faktur – czy to rewolucja w rozliczeniach?

E-faktura i Centralny Rejestr Faktur (CRF) to kolejne etapy wdrażania e-usług ułatwiających rozliczenia między firmami. Co powinien o nich wiedzieć przedsiębiorca?

Publikacja: 05.08.2021 08:50

Centralny Rejestr Faktur – czy to rewolucja w rozliczeniach?

Foto: Centralny Rejestr Faktur ma skupiać wszystkie e-faktury wystawiane przez przedsiębiorców. Źródło: Adobe Stock

Centralny Rejestr Faktur (określany także jako Centralna Baza Faktur) ma funkcjonować w Polsce od 1 października 2021 r. Natomiast przewiduje się, że od 2023 roku e-faktury staną się obowiązkowe. Przepisy wzorowane są przede wszystkim na przykładzie Włoch. Usługę udostępniono tam już w 2017 roku, a po okresie przejściowym zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

– W Polsce także przewidywane jest wprowadzenie obligatoryjnego stosowania e-faktury po okresie przejściowym. Na początku przedsiębiorcy mają korzystać z niej dobrowolnie. Będzie ona jedną z możliwych metod dokumentowania sprzedaży (obok faktur papierowych i elektronicznych). Centralny Rejestr Faktur będzie oparty o dane przekazywane przez przedsiębiorców w nowej strukturze plików JPK_V7 z deklaracją. W skrócie można powiedzieć, że CRF ma służyć uszczelnieniu systemu podatkowego i przeciwdziałaniu oszustwom podatkowym. Jest to kolejny krok po wprowadzeniu JPK, split payment i białej listy podatników VAT – zauważa Mariola Biela z Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych.

Jak ma działać Centralny Rejestr Faktur?

Centralny Rejestr Faktur ma skupiać wszystkie e-faktury wystawiane przez przedsiębiorców. Według założeń będą one przekazywane za pośrednictwem konta – przez ministerialną platformę. – Każdy podatnik będzie posiadał osobiste konto do celów podatkowych. Jego obsługa ma być możliwa z poziomu komputera i każdego urządzenia mobilnego. Dostęp do konta pozwoli na podgląd wystawionych e-faktur, a także tych otrzymanych od kontrahentów, którzy przekazali je przez platformę – tłumaczy Mariola Biela.

CZYTAJ TEŻ: Składka zdrowotna a`la Polski Ład to podwyżka podatku

Nowelizacja ustawy o VAT wprowadza również regulacje dotyczące funkcjonowania Krajowego Systemu e-Faktur. System ten dostępny będzie poprzez stronę internetową, a dostęp do niego będzie możliwy po uwierzytelnieniu się przez osobę upoważnioną do korzystania z niego. Uwierzytelnienie będzie następowało za pomocą podpisu elektronicznego bądź ePUAP.

Jednocześnie podatnicy będą mieli obowiązek poinformowania naczelnika urzędu skarbowego o podmiotach uprawnionych do dostępu do systemu w celu wystawienia faktury ustrukturyzowanej. Wyjątek stanowić będzie osoba prowadząca jednoosobową działalność, gdzie ustawodawca domyślnie uznał, że do wystawiania faktur będzie uprawniony właściciel firmy. – Oczywiście w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej przepisy umożliwiają również upoważnienie innej osoby do wystawiania faktur – przypomina Biela.

CZYTAJ TEŻ: Ostanie zmiany w JPK_VAT trzeba już zastosować

E-faktury będziemy otrzymywać i wystawiać za pomocą Krajowego Systemu e-faktur (KSeF). Będzie mógł je wystawić podatnik lub osoba upoważniona. Dostęp do Krajowego Systemu e-faktur przedsiębiorcy zyskają dzięki specjalnemu kontu, które powstanie w ramach e-Urzędu Skarbowego. Obsługa konta ma być możliwa z komputera i każdego urządzenia mobilnego.

Jakie korzyści przyniesie system e-faktur?

Wdrożenie e-faktur ułatwi rozliczanie obrotu między przedsiębiorcami, usprawni kontrolę i przyspieszy wykrywanie prób wyłudzenia podatku, a więc uszczelni lukę w VAT. Urząd Skarbowy będzie miał możliwość porównania faktur wystawionych przez przedsiębiorcę z fakturami wykazanymi w pliku JPK_ V7.

CZYTAJ TEŻ: Przedsiębiorco zostałeś oszukany? Nie zapłacisz VAT-u

– Korzystanie z systemu przyniesie wiele korzyści w zakresie bezpieczeństwa, ponieważ faktura nigdy nie ulegnie zniszczeniu czy też zaginięciu – pozostanie na stałe w bazie danych Ministerstwa Finansów – podkreśla przedstawicielka Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych. Jak zauważa, kolejnym atutem jest wygoda i przyspieszenie obrotu. E-faktury będą wydawane według jednego wzorca, co zapewni łatwość korzystania z systemu. Na koncie przedsiębiorcy będą widoczne wszystkie faktury. Podatnik będzie miał każdorazowo możliwość wglądu w ich treść. Dzięki systemowi będziemy mieli pewność, że faktura dotarła do kontrahenta, ponieważ CRF pozwoli na sprawdzenie czy nabywca pobrał fakturę, a kupującym da możliwość sprawdzenia czy rachunek umieszczony na fakturze znajduje się na białej liście podatników VAT.

CZYTAJ TEŻ: Pracodawca zapłaci VAT za owocowe czwartki

– Dodatkowo podatnicy korzystający z e-faktury otrzymają zwrot VAT o 20 dni szybciej, gdyż termin zwrotu skróci się z 60 na 40 dni. Będą też zwolnieni z obowiązku samodzielnego archiwizowania faktur elektronicznych – wylicza Biela. I dodaje, że kolejna zachęta dotyczy faktur korygujących “in minus”. Nie trzeba będzie stosować ogólnych zasad korygowania podstawy opodatkowania, o których mowa w ust. 19A ustawy o VAT, co oznacza, iż nie będzie już konieczny warunek posiadania dokumentacji, która potwierdzałaby uzgodnienie korekty pomiędzy sprzedającym a nabywcą.

Centralny Rejestr Faktur (określany także jako Centralna Baza Faktur) ma funkcjonować w Polsce od 1 października 2021 r. Natomiast przewiduje się, że od 2023 roku e-faktury staną się obowiązkowe. Przepisy wzorowane są przede wszystkim na przykładzie Włoch. Usługę udostępniono tam już w 2017 roku, a po okresie przejściowym zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

– W Polsce także przewidywane jest wprowadzenie obligatoryjnego stosowania e-faktury po okresie przejściowym. Na początku przedsiębiorcy mają korzystać z niej dobrowolnie. Będzie ona jedną z możliwych metod dokumentowania sprzedaży (obok faktur papierowych i elektronicznych). Centralny Rejestr Faktur będzie oparty o dane przekazywane przez przedsiębiorców w nowej strukturze plików JPK_V7 z deklaracją. W skrócie można powiedzieć, że CRF ma służyć uszczelnieniu systemu podatkowego i przeciwdziałaniu oszustwom podatkowym. Jest to kolejny krok po wprowadzeniu JPK, split payment i białej listy podatników VAT – zauważa Mariola Biela z Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo i Podatki
Certyfikat ma ułatwić firmom udział w przetargach publicznych
Prawo i Podatki
Samochody osobowe do testów mają być zwolnione z akcyzy
Prawo i Podatki
Deregulacja ma ułatwić życie firmom. Resort rozwoju ogłosił swoje pomysły
Prawo i Podatki
Rząd szykuje ułatwienia dla przedsiębiorców. Wiemy, co znajdzie się w ustawie
Prawo i Podatki
Nowy pomysł rządu: zatrudnisz seniora, dostaniesz dofinansowanie