Napój gratis, ale z podatkiem cukrowym. Jest wyrok NSA

Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, iż istnieje obowiązek uiszczenia podatku cukrowego w przypadku nieodpłatnego wydania napojów w związku ze spełnieniem przez kontrahenta określonych warunków np. osiągnięcia poziomu zakupów.

Publikacja: 23.11.2022 10:41

Napój gratis, ale z podatkiem cukrowym. Jest wyrok NSA

Foto: Adobe Stock

Sprawa, którą na łamach "Rzeczpospolitej" opisuje Aleksandra Tarka dotyczyła spółki zajmującej się sprzedażą napojów, która podlega opłacie od środków spożywczych tzw. podatkowi cukrowemu.

Firma w ramach swojej działalności podejmuje też szereg działań promocyjno-reklamowych, w ramach, których napoje wydaje nieodpłatnie. Niektóre z nich są konsekwencją spełnienia przez kontrahentów określonych warunków np. osiągnięcia wymaganego poziomu obrotów czy zakupu określonej liczby napojów w ramach akcji typu: "kup 10 dostaniesz 1 gratis”.

Spółka uważała, że nieodpłatne wydanie napojów w takim przypadku nie podlega opłacie, ponieważ wydań takich nie sposób zakwalifikować, jako sprzedaży, a tylko ta jest objęta opodatkowaniem.

Innego zdania był fiskus. W interpretacji z czerwca 2021 r. wyjaśnił, że nieodpłatne wydanie napojów wiąże się z koniecznością określonego zachowania kontrahenta. Zatem nie sposób zakwalifikować go jako rzeczywiście nieodpłatne.

Racji spółce nie przyznały też Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, a następnie Naczelny Sąd Administracyjny. Ten ostatni stwierdził, że nieodpłatna dostawa towarów oznacza przeniesienie ich własności nie obarczone żadnymi dodatkowymi warunkami, które kojarzone są z jakąkolwiek formą ekwiwalentności, w tym brakiem oczekiwania jakiegokolwiek zachowania po stronie nabywcy.

Czytaj więcej

Gratisy z podatkiem cukrowym. Pierwszy wyrok NSA ws. tej opłaty

Sprawa, którą na łamach "Rzeczpospolitej" opisuje Aleksandra Tarka dotyczyła spółki zajmującej się sprzedażą napojów, która podlega opłacie od środków spożywczych tzw. podatkowi cukrowemu.

Firma w ramach swojej działalności podejmuje też szereg działań promocyjno-reklamowych, w ramach, których napoje wydaje nieodpłatnie. Niektóre z nich są konsekwencją spełnienia przez kontrahentów określonych warunków np. osiągnięcia wymaganego poziomu obrotów czy zakupu określonej liczby napojów w ramach akcji typu: "kup 10 dostaniesz 1 gratis”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo i Podatki
Czy środki ochrony wpływają na wysokość składki wypadkowej? Jest wyrok SN
Prawo i Podatki
Niekorzystny wyrok Sądu Najwyższego dla tzw. przedsiębiorczych matek
Prawo i Podatki
Ważny wyrok dla przedsiębiorców inwestujących w mieszkania na wynajem
Prawo i Podatki
Umowa koalicyjna przyszłego rządu podpisana. Co czeka przedsiębiorców
Prawo i Podatki
Wraca dyskusja o teście przedsiębiorcy. Eksperci: To bardzo zły pomysł
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?