Trenerzy biznesu nadal potrzebni

Tempo zmian w gospodarce, w firmach i na rynku pracy zwiększa popyt na specjalistów wspierających rozwój osobisty i zawodowy, czyli coachów.

Publikacja: 02.06.2019 21:00

Trenerzy biznesu nadal potrzebni

Foto: firma.rp.pl

W Polsce jest ok. 10 tys. osób, które próbowały swoich sił w coachingu. Mniej więcej połowa z nich to praktykujący coachowie biznesu czy rozwoju osobistego, ale co najwyżej 1 tys. to specjaliści z akredytacją mający uprawnienia którejś z profesjonalnych organizacji do prowadzenia sesji coachingu czy mentoringu. Tak wynika z analizy, którą Katarzyna Syrówka z zarządu EMCC (European Mentoring and Coaching Council) przedstawiła na niedawnej Międzynarodowej Naukowej Konferencji Coachingu w Akademii Leona Koźmińskiego.

Dziesiąta już edycja tej konferencji dowodzi, że branża jest dobrze osadzona na polskim rynku, chociaż dotychczas rozwijała się głównie dzięki popytowi ze strony spółek międzynarodowych korporacji pochodzących Europy Zachodniej i USA. Jak wynika z ostatniego globalnego badania coachingu, które wraz z PwC przeprowadziła International Coach Federation (ICF), prawie 70 proc. z ponad 53 tys. profesjonalnych trenerów biznesu i rozwoju osobistego na świecie pracowało wtedy w Europie Zachodniej i w Ameryce Północnej, głównie w USA. W tej liczbie nie ujęto prawie 11 tys. menedżerów i specjalistów HR, którzy wykorzystują umiejętności coachingowe, pracując w firmach jako wewnętrzni trenerzy biznesu.

Usługa nie dla mas

Liczbę profesjonalnych, aktywnych coachów w naszym regionie raport szacował na ok. 4,5 tys. Niezbyt dużo, ale coaching nigdy nie był i raczej nie będzie usługą dla mas.

Jak wyjaśnia Katarzyna Syrówka, firmy zamawiają sesje coachingowe przede wszystkim dla menedżerów, którzy zarządzają ludźmi, na czele z członkami zarządów. Robią to najczęściej w związku ze zmianą np. stanowiska czy zespołu. Sesje coachingowe fundują też talentom przygotowywanym do awansu, ale nierzadko coach ma też pomóc rozwiązać problemy menedżerów, którzy wypalili się w pracy albo popadli w konflikt z podwładnymi.

Nic więc dziwnego, że coaching biznesowy, którego wartość w USA ma w tym roku sięgnąć 12 mld dol., to największa część rynku usług coachingowych. I najlepiej płatna. W mediach krążą informacje o sesjach caochingowych za 5–7 tys. zł, które firmy fundują top menedżerom. Jednak lukratywne zlecenia trafiają zwykle do coachów, którzy poza profesjonalizmem są też celebrytami tej branży.

Według Syrówki bliższe rzeczywistości są stawki rzędu 1500 zł za 1,5-godzinną sesję, a często wynoszą one ok. 1000 zł. Tańsze są sesje z coachem rozwoju osobistego (za które płaci sam coachowany). Te kosztują 300–500 zł – co i tak jest przyzwoitym zarobkiem, jeśli ma się odpowiednią liczbę klientów.

Coach dla młodych

Agnieszka Zawadzka, kierująca Centrum Coachingu i Mentoring w ALK, twierdzi, że na roczne studia podyplomowe przychodzą tam przedstawiciele różnych profesji: psychologowie, lekarze, HR-owcy i menedżerowie. Część z nich chce zdobyć nowy zawód, ale nie brakuje też osób, które chcą wykorzystać umiejętności coachingowe w codziennej pracy. Sprzyja temu zresztą modny trend coachingowego stylu zarządzania – który dobrze sprawdza się w przypadku pokolenia Y czy Z.

Według prognoz na świecie i w Polsce popyt na coaching będzie rósł. Szybkie tempo zmian w biznesie, w tym tych związanych z cyfryzacją i automatyzacją – sprawia, że będą nam potrzebni specjaliści, którzy pomogą się dostosować do nowych warunków, radzić sobie ze stresem. Coachom sprzyja też zmiana pokoleniowa. Zdaniem Katarzyny Syrówki młodzi ludzi nie mają oporów, by korzystać z tzw. zawodów pomocowych i będą taką pomoc wymuszać na pracodawcach.

Materiał Partnera
Wskaźnik Zdrowia Organizacji docenia Wartę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Materiał Promocyjny
Zaufanie i wartość reputacji w partnerstwach biznesowych – nadchodzi Przemysł 4.0
Materiał partnera
Eksperci z SAPERE dołączyli do EY
Materiał Promocyjny
AI w szkoleniach językowych dla pracowników
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Materiał partnera
Rozgrywka o fotel lidera w produkcji żywności zrównoważonej już trwa