Zdradzieckie telefony do firm

W ostatnim czasie znacznie zwiększyła się liczba ataków z wykorzystaniem zagranicznych numerów telefonów. Problem dotyka nie tylko osób fizycznych, ale także wielu przedsiębiorców. Jak nie dać się oszukać?

Publikacja: 12.08.2019 11:58

Zdradzieckie telefony do firm

Foto: Adobe Stock

Prawie dwie trzecie krajowych firm odnotowało zakłócenia i przestoje funkcjonowania spowodowane aktywnością cyberprzestępców. Już co trzynasty e-mail zawiera złośliwe oprogramowanie, a 25 proc. internautów w Polsce w 2018 r. padło ofiarą tzw. phishingu. Jednocześnie tylko 35 proc. przedsiębiorstw na polskim rynku posiada strategię cyberbezpieczeństwa. Te statystyki wyglądają niepokojąco.

Jeszcze do niedawna ataki hakerów kojarzyły się wyłącznie z komputerami, ale wraz z upowszechnieniem się smartfonów i tabletów coraz gorzej w statystykach wypada sektor mobilny. Okazuje się, że na czujności trzeba się mieć nie tylko gdy korzystamy z internetu i załatwiamy sprawy online. Możemy paść ofiarą oszustów nawet wtedy, gdy po prostu odbierzemy telefon. Dotyczy to zarówno osób fizycznych, jak i przedsiębiorców.

Eksperci CyberRescue, czyli firmy specjalizującej się w ratowaniu osób, które padły ofiarą cyberataków zanotowali w ostatnim czasie znaczący wzrost liczby zgłoszeń, dotyczących połączeń z podejrzanymi numerami. Wszystkie te zgłoszenia łączył fakt, że wykonane były z zagranicznych numerów. Jeżeli użytkownik nieświadomie odebrał bądź oddzwonił na taki numer,​ jego konto obciążane było bardzo wysoką kwotą za choćby kilka sekund rozmowy. Eksperci stwierdzili, że najczęściej numery atakujących pochodziły z takich krajów jak Somalia, Republika Konga, Papua Nowa Gwinea, Nigeria, Wyspy Zielonego Przylądka, Zanzibar czy Uzbekistan i zaczynały się od cyfr +252, +247, +243, +675, +263 oraz +238.
Jak wskazuje Weronika Bartczak, ekspertka z CyberRescue koszt takiej rozmowy może być bardzo wysoki, ponieważ minuta połączenia np. z Mongolią czy Zimbabwe to aż 13 zł.
Znany jest przypadek ofiary ataku, która musiała zapłacić ponad 1500 zł, co wynikało z tego, że oszuści zasymulowali zakończenie wciąż trwającej rozmowy.

Jak się przed tym uchronić? Przede wszystkim kiedy dostrzeżemy na ekranie podejrzany numer kierunkowy, nie wolno takiego połączenia odbierać. Co więcej, w sytuacji gdy jesteśmy atakowani więcej niż jeden raz, warto zablokować taki numer. Może to uchronić przed przypadkowym odebraniem niechcianego połączenia.

Z powodu oszustów tylko w 2017 r. światowa gospodarka straciła zawrotną kwotę 600 mld dolarów – oszacowało McAfee i CSIS. Z kolei Zurich Insurance przewiduje, że w 2030 r. straty mogą sięgnąć nawet 1,2 biliona dolarów, co będzie się równać niemal 1 proc. światowego PKB.

Instytut Kościuszki podkreśla, że w kontekście tych alarmujących danych wyraźnie widać, że sektor prywatny musi stać się bardziej istotnym elementem budowania cyberbezpieczeństwa, także poprzez tworzenie rozwiązań technologicznych na coraz bardziej wyrafinowane ataki. Do tego konieczna jest edukacja, bo najsłabszym ogniwem w tym całym łańcuchu niezmiennie jest człowiek.

Prawie dwie trzecie krajowych firm odnotowało zakłócenia i przestoje funkcjonowania spowodowane aktywnością cyberprzestępców. Już co trzynasty e-mail zawiera złośliwe oprogramowanie, a 25 proc. internautów w Polsce w 2018 r. padło ofiarą tzw. phishingu. Jednocześnie tylko 35 proc. przedsiębiorstw na polskim rynku posiada strategię cyberbezpieczeństwa. Te statystyki wyglądają niepokojąco.

Jeszcze do niedawna ataki hakerów kojarzyły się wyłącznie z komputerami, ale wraz z upowszechnieniem się smartfonów i tabletów coraz gorzej w statystykach wypada sektor mobilny. Okazuje się, że na czujności trzeba się mieć nie tylko gdy korzystamy z internetu i załatwiamy sprawy online. Możemy paść ofiarą oszustów nawet wtedy, gdy po prostu odbierzemy telefon. Dotyczy to zarówno osób fizycznych, jak i przedsiębiorców.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Abonament dla firm z branży e-commerce. Wznieś swój biznes na wyższy poziom
Materiał Promocyjny
Jakich benefitów pracownicy pragną najbardziej?
Materiał Partnera
Wskaźnik Zdrowia Organizacji docenia Wartę
Materiał Promocyjny
Zaufanie i wartość reputacji w partnerstwach biznesowych – nadchodzi Przemysł 4.0
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Eksperci z SAPERE dołączyli do EY