Prawie dwie trzecie krajowych firm odnotowało zakłócenia i przestoje funkcjonowania spowodowane aktywnością cyberprzestępców. Już co trzynasty e-mail zawiera złośliwe oprogramowanie, a 25 proc. internautów w Polsce w 2018 r. padło ofiarą tzw. phishingu. Jednocześnie tylko 35 proc. przedsiębiorstw na polskim rynku posiada strategię cyberbezpieczeństwa. Te statystyki wyglądają niepokojąco.
Jeszcze do niedawna ataki hakerów kojarzyły się wyłącznie z komputerami, ale wraz z upowszechnieniem się smartfonów i tabletów coraz gorzej w statystykach wypada sektor mobilny. Okazuje się, że na czujności trzeba się mieć nie tylko gdy korzystamy z internetu i załatwiamy sprawy online. Możemy paść ofiarą oszustów nawet wtedy, gdy po prostu odbierzemy telefon. Dotyczy to zarówno osób fizycznych, jak i przedsiębiorców.
Eksperci CyberRescue, czyli firmy specjalizującej się w ratowaniu osób, które padły ofiarą cyberataków zanotowali w ostatnim czasie znaczący wzrost liczby zgłoszeń, dotyczących połączeń z podejrzanymi numerami. Wszystkie te zgłoszenia łączył fakt, że wykonane były z zagranicznych numerów. Jeżeli użytkownik nieświadomie odebrał bądź oddzwonił na taki numer, jego konto obciążane było bardzo wysoką kwotą za choćby kilka sekund rozmowy. Eksperci stwierdzili, że najczęściej numery atakujących pochodziły z takich krajów jak Somalia, Republika Konga, Papua Nowa Gwinea, Nigeria, Wyspy Zielonego Przylądka, Zanzibar czy Uzbekistan i zaczynały się od cyfr +252, +247, +243, +675, +263 oraz +238.
Jak wskazuje Weronika Bartczak, ekspertka z CyberRescue koszt takiej rozmowy może być bardzo wysoki, ponieważ minuta połączenia np. z Mongolią czy Zimbabwe to aż 13 zł.
Znany jest przypadek ofiary ataku, która musiała zapłacić ponad 1500 zł, co wynikało z tego, że oszuści zasymulowali zakończenie wciąż trwającej rozmowy.
Jak się przed tym uchronić? Przede wszystkim kiedy dostrzeżemy na ekranie podejrzany numer kierunkowy, nie wolno takiego połączenia odbierać. Co więcej, w sytuacji gdy jesteśmy atakowani więcej niż jeden raz, warto zablokować taki numer. Może to uchronić przed przypadkowym odebraniem niechcianego połączenia.
Z powodu oszustów tylko w 2017 r. światowa gospodarka straciła zawrotną kwotę 600 mld dolarów – oszacowało McAfee i CSIS. Z kolei Zurich Insurance przewiduje, że w 2030 r. straty mogą sięgnąć nawet 1,2 biliona dolarów, co będzie się równać niemal 1 proc. światowego PKB.