Przesyłki kurierskie dla firm e-handlowych

Publikacja: 02.06.2021 15:23

Przesyłki kurierskie dla firm e-handlowych

Foto: firma.rp.pl

Przesyłki kurierskie dla firm w branży e-commerce stanowią nieodłączny element działalności. Firmy kurierskie tworzą zwykle jedyny punkt fizycznego kontaktu klienta z usługami sklepu. Jednocześnie szybkość przesyłki jest kluczowym czynnikiem równoważącym jedną z głównych przewag konkurencyjnych handlu stacjonarnego. Ponad rok pandemii, gdy handel tradycyjny, na tyle na ile w ogóle był dostępny, nie kusił tak jak zwykle, stał się okresem dynamicznego wzrostu w e-commerce. Naturalnie wzrosło też zapotrzebowanie na usługi dodatkowe dla e-commerce, na przykład dotyczące magazynowania i przesyłki  towarów. Nadal odczuwamy wzrost obrotów w e-commerce związany z pandemią, ale sklepy stacjonarne są już otwarte, więc kluczowe staje się pytanie jak zatrzymać nowych klientów i powstrzymać ich odpływ do handlu tradycyjnego. Usługi, które świadczą firmy kurierskie odegrają tu istotną rolę.

Kurierzy i Paczkomaty

Przesyłki kurierskie dla firm sprzedających w sieci były zawsze podstawową metodą wysyłki towarów, ale badania opinii internautów z ostatnich dwóch lat pokazują, że w Polsce kurierzy zaczynają przegrywać z Paczkomatami. Jeszcze w badaniach Gemius na 2020 rok klienci wprawdzie oceniali przesyłkę kurierską jako najbardziej motywującą metodę wysyłki towarów, ale w praktyce najczęściej wybierali nadanie przesyłki do Paczkomatu. Kantar Polska potwierdził te wyniki w badaniach przeprowadzonych w kwietniu tegoż roku, w których Paczkomaty wybrało 80% respondentów, a kuriera 70%. Nie jest to wielka różnica, ale w replice tych badań z kwietnia 2021 roku popularność przesyłki do Paczkomatu wzrosła do 89%. Warto zauważyć, że trzecią pod względem popularności opcję – paczkę pocztową – wskazało tylko 41% ankietowanych. Co sprawia, że firmy kurierskie mają tak znaczną przewagę nad innymi metodami dostawy? Spójrzmy choćby na opcję odbioru przesyłki w punkcie partnerskim lub sklepie: choć to zwykle najtańsza opcja, to według badania Kantar decyduje się na nią niewielu klientów. Wskazuje to, że wprawdzie internauci wymieniają cenę przesyłki wśród najważniejszych aspektów dostawy, to jednak dodatkowe walory usługi kuriera i Paczkomatu są dla nich ważniejsze od tych paru złotych. Najważniejszą zaletą wydaje się być tu czas dostawy (dwa dni dla obu usług). Dodatkowe zalety to wygoda i prostota usługi: przesyłkę kurierską dostaniemy wprost do rąk bez zbędnych formalności, a jedynym problemem jest to, że na kuriera trzeba czekać. Z kolei do Paczkomatu po przesyłkę trzeba pójść, ale ponieważ Paczkomatów jest już ponad dwanaście tysięcy, to dla większości odbiorców jest to kilkusetmetrowy spacer, który można odbyć o dogodnej porze, bo maszyny są czynne 24/7. Sama procedura jest banalna i bardzo szybka, szczególnie jeżeli korzystasz ze zdalnego otwierania skrytki za pomocą aplikacji, chociaż nawet korzystając z kodu odbioru poświęcisz na wyjęcie przesyłki tylko dodatkowe kilkadziesiąt sekund. Ponadto, cena przesyłki do Paczkomatu jest nieco niższa, a koszt jest jednak istotny dla klienta.

""

firma.rp.pl

Dlaczego firmy wybierają przesyłkę z InPost?

Przesyłki kurierskie dla firm w branży e-commerce są narzędziem niezbędnym, ale obecnie trzeba też zaoferować klientom opcję przesyłki do Paczkomatu, więc wiele sklepów decyduje się na powierzenie obsługi przesyłek InPost, który jest tym jednym operatorem w Polsce, który oferuje obie formy przesyłki. Możliwość pozyskania obu usług w ramach jednej umowy jest jednym z wielu, ale nie jedynym, choć często wystarczającym, powodem żeby skorzystać z tej oferty. Kolejnym z nich jest także koszt usług: połączenie w ramach jednej umowy dwóch usług będzie zwykle tańsze niż zawieranie dwóch umów z dwoma operatorami, opiewających na mniejsze kwoty. Ponadto, badania rynku z ostatnich lat regularnie wskazywały, że oferta tego operatora jest jedną z tańszych w branży e-commerce. Firmę chwalono również za usługi dodatkowe i przyjazną obsługę klienta. Początkujące firmy e-commerce, które muszą zdobyć zaufanie nowych klientów, korzystają też na rozpoznawalności marki operatora, jej pozytywnym image’u i zaufaniu jakim darzą ją klienci. Wspomniane wcześniej badania Kantar Polska z kwietnia 2021 dają InPost wskaźnik NPS, który wyraża poziom satysfakcji klientów, na poziomie aż siedemdziesięciu punktów.  Firma jest też kojarzona z nowoczesnością i innowacyjnością oraz umiejętnością szybkiego reagowania na zmieniające się oczekiwania i potrzeby klientów. Dla nowoczesnego klienta istotne są też różne pro-ekologiczne inicjatywy podejmowane przez operatora. Korzystając z usług operatora o ustalonej reputacji, sklep może wzmocnić swój własny image jako nowoczesnej, ekologicznej i godnej zaufania firmy. Dodać należy do tego usługi dodatkowe, jak możliwość obsługi zwrotów przez usługę Szybkie Zwroty, która umożliwia kupującym bezproblemowe dokonywanie zwrotów za pośrednictwem Paczkomatów. Firmy prowadzące sprzedaż różnymi kanałami skorzystają też na specjalnej ofercie InPost dla Allegro.

Przesyłki kurierskie dla firm w ofercie InPost

Podstawową usługą jest oczywiście kurier standard, w której cena przesyłki zależna jest tradycyjnie od od jej wagi, oraz przesyłka do Paczkomatu, za którą płaci się według gabarytu. Tych jest cztery o określonych rozmiarach odpowiadających różnym wymiarom skrytek Paczkomatu. Paczka może ważyć do 25 kg niezależnie od gabarytu. Kurier dostarczy również tak zwane przesyłki niestandardowe, które mają nietypowe kształty, paczki gabarytowe, których cenę nalicza się od objętości raczej niż wagi, paczki dłużycowe, które rozlicza się za metr bieżący, a nawet paletę o wadze od 50 do 800 kilogramów. Przesyłki zarówno do Paczkomatu jak i kurierem dostarczane są w dwa dni robocze, ale do Paczkomatów docierają zwykle już następnego dnia po nadaniu. Kurier natomiast oferuje usługi dodatkowe, takie jak doręczenie paczki do konkretnej godziny (do dziesiątej, dwunastej, lub siedemnastej) albo odwrotnie: po siedemnastej (ale przed dwudziestą). Dostępna jest również opcja dostawy weekendowej (chociaż standardowe przesyłki są dostarczane do Paczkomatów w soboty, aczkolwiek nie ma gwarancji dostawy w weekend). Można także udostępnić klientom płatności za pobraniem, zarówno u kuriera jak i w Paczkomacie. Przesyłki można nadać w Paczkomacie, w punkcie partnerskim, lub u kuriera. Ta ostatnia opcja jest dodatkowo płatna, ale tylko przy małej liczbie przesyłek – od pięciu paczek podjazd kurierski jest za darmo. Paczki można również wysyłać w ramach oferty abonamentowej, dzięki której możesz skorzystać z preferencyjnego cennika (niektóre usługi dodatkowe są wtedy darmowe), pod warunkiem wydania minimalnej miesięcznej kwoty. Im większa umówiona kwota abonamentu, tym tańsze przesyłki. Firmy, które szukają bardziej kompleksowego rozwiązania logistycznego, mogą skorzystać z usług typu Fulfillment, obejmujących kompletny proces logistyczny: magazynowanie, kompletację i pakowanie zamówień, wysyłkę oraz usługi dodatkowe.

Przesyłki kurierskie dla firm w branży e-commerce stanowią nieodłączny element działalności. Firmy kurierskie tworzą zwykle jedyny punkt fizycznego kontaktu klienta z usługami sklepu. Jednocześnie szybkość przesyłki jest kluczowym czynnikiem równoważącym jedną z głównych przewag konkurencyjnych handlu stacjonarnego. Ponad rok pandemii, gdy handel tradycyjny, na tyle na ile w ogóle był dostępny, nie kusił tak jak zwykle, stał się okresem dynamicznego wzrostu w e-commerce. Naturalnie wzrosło też zapotrzebowanie na usługi dodatkowe dla e-commerce, na przykład dotyczące magazynowania i przesyłki  towarów. Nadal odczuwamy wzrost obrotów w e-commerce związany z pandemią, ale sklepy stacjonarne są już otwarte, więc kluczowe staje się pytanie jak zatrzymać nowych klientów i powstrzymać ich odpływ do handlu tradycyjnego. Usługi, które świadczą firmy kurierskie odegrają tu istotną rolę.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Abonament dla firm z branży e-commerce. Wznieś swój biznes na wyższy poziom
Materiał Promocyjny
Jakich benefitów pracownicy pragną najbardziej?
Materiał Partnera
Wskaźnik Zdrowia Organizacji docenia Wartę
Materiał Promocyjny
Zaufanie i wartość reputacji w partnerstwach biznesowych – nadchodzi Przemysł 4.0
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Eksperci z SAPERE dołączyli do EY