Cyfryzacja w biznesie postępuje. Dzięki wykorzystaniu narzędzi cyfrowych, pozwalających m.in. na tworzenie i efektywną obsługę sklepów internetowych, małe i średnie przedsiębiorstwa ograniczyły negatywny wpływ pandemii na swoje biznesy, a w niektórych przypadkach kryzys gospodarczy spowodowany COVID-19 stał się impulsem do dynamicznego rozwoju i skutecznego działania – takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego wśród 5 tys. przedsiębiorstw w Europie.

Cyfryzacja w UE

Mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie firmy stanowią 99 proc. przedsiębiorstw w Unii Europejskiej. Zapewniają one dwa na trzy miejsca pracy w sektorze prywatnym oraz odpowiadają za ponad połowę całkowitej wartości dodanej generowanej przez przedsiębiorstwa w UE. Jak pokazuje raport „Technologie cyfrowe jako podstawa działania: Europa (Digitally Driven: Europe)”, w okresie pandemii wiele MŚP zbudowało tzw. „cyfrową odporność”. Składają się na nią przystępne, skuteczne narzędzia i usługi cyfrowe, powszechnie wykorzystywane w codziennym prowadzeniu biznesu. Z raportu płyną trzy istotne wnioski:

  1. narzędzia cyfrowe mają kluczowe znaczenie dla elastyczności i odporności MŚP,
  2. narzędzia te umożliwiły szybkie zorganizowanie się, utrzymanie większej części przychodów sprzed pandemii oraz zatrudnianie większej liczby pracowników,
  3. nadal istnieje wiele przeszkód, które utrudniają MŚP wdrażanie narzędzi cyfrowych, w tym niepewność co do sposobu korzystania i wartości technologii w ich działalności.

„Cyfrowa odporność” niesie daleko idące korzyści, nie tyko w czasie pandemii, bowiem zdolność do adaptacji i odradzania się po zawirowaniach, pozwoli MŚP przetrwać w okresach przyszłych kryzysów.

Cyfryzacja w Polsce

W Polsce MŚP to już ponad 2 mln firm. Z jednej strony są one bardziej zaawansowane cyfrowo niż ich europejscy konkurenci, ale z drugiej mają większe obawy związane z narzędziami cyfrowymi. Ponad 52 proc. planuje po pandemii w większym zakresie korzystać z nich, ale 33 proc. badanych firm (4 pkt proc. ponad średnią w Europie) przyznaje, że największe obawy związane są z niepewnym zwrotem z inwestycji. Dla 29 proc. (również 4 pkt proc. ponad średnią w Europie) barierą jest ochrona prywatności danych. Natomiast na wysoki koszt narzędzi cyfrowych narzeka 26 proc. firm, czyli 3 pkt proc. ponad średnią w Europie).

CZYTAJ TEŻ: Składka zdrowotna a`la Polski Ład to podwyżka podatku

Efekt gospodarczy przekształcenia tylko tzw. „niepewnych” firm sektora MŚP, które są w trakcie wprowadzania narzędzi cyfrowych do modelu biznesowego w „zaawansowane”, czyli już korzystające w dużym stopniu z narzędzi cyfrowych, to w Europie możliwe wygenerowanie dodatkowych obrotów o wysokości 262,2 mld euro oraz powstanie aż 3,6 mln miejsc pracy. Zaś w Polsce odpowiednio 31,3 mld zł oraz ponad 235,5 tys. miejsc pracy.

Autopromocja
Nowość!

Trzy dostępy do treści rp.pl w ramach jednej prenumeraty

ZAMÓW TERAZ
CZYTAJ TEŻ: Rotacja pracowników na wakacjach. Robotyzacja lekiem?

Raport „Digitally Driven: Europe” obejmuje także zalecenia dla MŚP, które powinny dążyć do uzyskania pozycji wykwalifikowanych specjalistów – ucząc się, eksperymentując i wdrażając cyfrowe narzędzia do swojej strategii. Z kolei firmy technologiczne powinny wspierać liderów sektora MŚP pomagając im zrozumieć, jakie narzędzia cyfrowe sprawdzają się w ich biznesach, jak je wykorzystywać oraz jak mierzyć stopę zwrotu z inwestycji w tym zakresie. Rolą decydentów powinno być zapewnienie i utrzymanie łatwego, powszechnego dostępu do środków finansowych i infrastruktury oraz zadbanie o bezpieczne warunki prowadzenia biznesu dla wszystkich firm z sektora MŚP.