Oferty z 5G pod specjalnym nadzorem

Gdy telekomy wprowadzały technologię LTE, urząd antymonopolowy takich analiz nie robił. Na dostawców sieci nowej generacji ma kilkanaście skarg.

Publikacja: 08.02.2022 21:00

Oferty z 5G pod specjalnym nadzorem

Foto: Adobe Stock

– Różne zmiany technologiczne rodzą wątpliwości po stronie konsumentów, a ich wdrażanie nie zawsze przebiega bezproblemowo. To znajduje odzwierciedlenie w zapytaniach kierowanych przez konsumentów do urzędu. Postępowania wyjaśniające w sprawie 5G są na wczesnym etapie, na którym nie przesądzamy, czy mogło dojść do jakichś nieprawidłowości – zaznacza Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w odpowiedzi na pytania „Rzeczpospolitej" o postępowanie wszczęte w sprawie przekazów marketingowych sieci komórkowych.

Urząd informuje nas, że do tej pory otrzymał kilkanaście skarg na operatorów 5G. Przyznaje przy tym, że wcześniej takich analiz, jakie planuje teraz, nie robił. – W przypadku wprowadzania technologii LTE nie były prowadzone przekrojowe postępowania w celu weryfikacji działań marketingowych głównych przedsiębiorców telekomunikacyjnych – odpowiedział nam UOKiK.

Sprawa nie wydaje mu się przy tym oczywista. – Wstępna analiza sygnałów od konsumentów wskazuje na potrzebę bardziej wnikliwego wyjaśnienia podnoszonych przez nich kwestii – podaje urząd.

Wszystko to po tym, jak ogłosił, że wszczął postępowania wyjaśniające wobec Polkomtela, operatora sieci Plus, i P4, operatora sieci Play. Oficjalny cel to „wyjaśnienie mechanizmów panujących na danym rynku". Z treści komunikatu urzędu wynikało dość jasno, że sprawdzi, czy telekomy rzetelnie informowały o warunkach korzystania z technologii 5G.

Na szczegółowe pytania UOKiK nie odpowiada. Ciekawiło nas np., czy zainspirowało go pismo posła Michała Gramatyki do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. – W postępowaniu tym nie występują strony, a co za tym idzie, brak jest możliwości skorzystania przez przedsiębiorcę z prawa wglądu do materiału dowodowego. Biorąc pod uwagę powyższe, a także wczesny etap postępowania, za nieuzasadnione należy uznać udzielanie w tym miejscu informacji, które mogą mieć chociażby potencjalne znaczenie w sprawie – podał urząd.

Poseł pokazał pismo na Twitterze i komentował, że Plus nie informował dostatecznie wyraźnie, iż posiadacze iPhone'ów nie mogą korzystać z 5G. Plus twierdzi, że wszystkie informacje o 5G są na jego stronie internetowej. Play szykuje odpowiedzi na pytania urzędu.

Czytaj więcej

Krok bliżej do aukcji częstotliwości dla sieci 5G
Materiał Partnera
Wskaźnik Zdrowia Organizacji docenia Wartę
Materiał Promocyjny
Zaufanie i wartość reputacji w partnerstwach biznesowych – nadchodzi Przemysł 4.0
Materiał partnera
Eksperci z SAPERE dołączyli do EY
Materiał Promocyjny
AI w szkoleniach językowych dla pracowników
Materiał partnera
Rozgrywka o fotel lidera w produkcji żywności zrównoważonej już trwa