Sukcesja to mało popularne rozwiązanie wśród polskich przedsiębiorców

W Japonii popularnym zjawiskiem jest adopcja dorosłych mężczyzn, wykonuje się je, by rodzina miała komu powierzyć prowadzenie biznesu. W Polsce obowiązuje podobne przekonanie - firma powinna pozostać w rękach rodziny założyciela.

Publikacja: 27.11.2022 18:43

Sukcesja to mało popularne rozwiązanie wśród polskich przedsiębiorców

Foto: Adobe Stock

Przekonanie panuje to mimo samych spadkobierców, którzy rzadko kiedy są zainteresowani przejęciem nowego "obowiązku". Sprzedaż podmiotowi zewnętrznemu rozważa mniej niż co piąty – wynika badania naukowców z Akademii Leona Koźmińskiego, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.

Sukcesja to proces długotrwały i każda ze stron musi się do niego odpowiednio przygotować, zarówno stary jak i nowy "król" - przyszły właściciel powinien mieć możliwość dalszej nauki i zbierania doświadczenia pod okiem założyciela, ale także mieć prawa realizacji swoich projektów i wdrażania nowych pomysłów, świeże spojrzenie może wnieść dużo dobrego dla wszystkich. 

Problem sukcesji będzie narastał w Polsce, wiele firm funkcjonuje na rynku od czasu transformacji gospodarczej PRL, więc nadchodzi okres, gdy wielu założycieli będzie chciało powoli przejść na emeryturę. Nie ukrywają oni jednak, że biurokracja oraz podatki utrudniają im to. 

Chociaż prawo regularnie ulega zmianom - dd kilku lat obowiązuje ustawa o zarządzie sukcesyjnym czy ułatwienia w przekształcaniu form organizacyjnych firm. Trwają również prace nad ustawą o fundacji rodzinnej. Takie rozwiązanie ma chronić firmę przed problemami związanymi ze zmianą właściciela i ułatwić zarządzania spadkobiercom.

Czytaj więcej

Polscy przedsiębiorcy nie chcą myśleć o sukcesji. Trudno o następców

Problemem ma być także przepływ informacji - przekazywanie know-how nie jest proste, to cały szereg informacji, który spadkobierca musi przyjąć, a spadkodawca nie zawsze przekazuje w odpowiedni sposób, nie każdy z nich godzi się też z samym faktem, że nie będzie miał pełnego wpływu na firmę jak dotychczas. 

Liczbę firm rodzinnych w Polsce szacuje się ostrożnie na ok. 830 tys., a ich udział w generowaniu PKB wynosi około 18 proc. Rocznie tego rodzaju firmy generują ponad 330 mld zł przychodów.

Przekonanie panuje to mimo samych spadkobierców, którzy rzadko kiedy są zainteresowani przejęciem nowego "obowiązku". Sprzedaż podmiotowi zewnętrznemu rozważa mniej niż co piąty – wynika badania naukowców z Akademii Leona Koźmińskiego, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.

Sukcesja to proces długotrwały i każda ze stron musi się do niego odpowiednio przygotować, zarówno stary jak i nowy "król" - przyszły właściciel powinien mieć możliwość dalszej nauki i zbierania doświadczenia pod okiem założyciela, ale także mieć prawa realizacji swoich projektów i wdrażania nowych pomysłów, świeże spojrzenie może wnieść dużo dobrego dla wszystkich. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Firma
Niezbędnik przedsiębiorcy: wygląd w kosztach? * zmiana formy opodatkowania przelewem * VAT od obiadu w pudełku * transgraniczne zwolnienie z VAT * WIS po nowemu * nowy obowiązek szefów * pomysł na składkę zdrowotną
Firma
Kończy się trend niskich cen na stacjach paliw
Firma
Własna firma nie jest atrakcyjnym pomysłem na przyszłość i zarobek dla Polaków
Materiał Promocyjny
Jakie są korzyści z posiadania Mapy Drogowej Cyfrowej Transformacji?
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Firma
Pracownicy stawiają wysokie wynagrodzenie ponad swój rozwój
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą