Ruszyła czwarta edycja Programu Handlu Zagranicznego

Przedsiębiorcy z sektora małych i średnich firm, ale też przedstawiciele większych przedsiębiorstw tzw. mid-caps mogą dowiedzieć się więcej o rynkach: francuskim, włoskim i emirackim, w przypadku tego ostatniego w powiązaniu ze światową wystawą EXPO 2020.

Publikacja: 18.09.2019 23:37

Ruszyła czwarta edycja Programu Handlu Zagranicznego

Foto: firma.rp.pl

Program Handlu Zagranicznego (PHZ) to wspólna proeksportowa inicjatywa Banku BNP Paribas Polska, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) i wywiadowni gospodarczej Bisnode organizowana od wiosny 2018 r. Przedsięwzięcie, którego patronem medialnym jest dziennik „Rzeczpospolita” ma na celu zachęcenie kolejnych polskich przedsiębiorców (z Polski eksportuje tylko ok. 17 tys. firm), szczególnie tych z sektora MŚP, do eksportu i inwestycyjnej ekspansji zagranicznej. Rocznie odbywają się dwie edycje programu, wiosenna i jesienna. Dziś, 18 września 2019 r., ruszyła czwarta już edycja PHZ.

Eksport to wspólna wartość

– Polski eksport ostatnich dwudziestu lat stanowi bezsprzecznie dużą wartość wpływającą na rozwój kraju. O tę wartość powinniśmy wszyscy wspólnie dbać, zarówno ci, którzy prowadzą biznes, ich partnerzy, jak i decydenci odpowiadający za politykę gospodarczą państwa. Jako jeden z największych banków dla przedsiębiorstw w Polsce, uważamy, że poza codzienną pomocą dla firm poprzez zapewnienie im usług bankowych na najwyższym poziomie możemy wspierać przedsiębiorców szerzej, robiąc coś nie tylko dla nich, ale także dla całego społeczeństwa. Program Handlu Zagranicznego, realizowany wspólnie z partnerami, świetnie się w to podejście wpisuje. To nasza dodatkowa „cegiełka” we wsparcie naszych firm i proeksportowa pasja – tłumaczy ideę PHZ Jerzy Śledziewski, wiceprezes zarządu BNP Paribas Bank Polska.

Francja, Włochy i ZEA na celowniku

W każdej edycji PHZ jego główną częścią jest cykl konferencji w wybranych miastach kraju. W czwartej odsłonie programu takich spotkań odbędzie się piętnaście. Aktualnie od strony gospodarczo-ekonomicznej, prawnej, ale i kulturowej przedstawiane będą możliwości wejścia i działania na rynku: francuskim, włoskim oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA). W przypadku tego ostatniego będą m.in. omawiane gospodarcze programy publiczne oferowane przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu pod kątem udziału polskich firm w światowej wystawie EXPO 2020, która odbędzie się w przyszłym roku w Dubaju, a także inne rynki Zatoki Perskiej (Arabskiej), w tym Katar, Arabia Saudyjska i Oman.

– W poprzedniej, trzeciej edycji PHZ, która odbyła się na wiosnę br. udział wzięło ponad 1,5 tys. przedsiębiorców. Z kolejnymi przedstawicielami biznesu spotkamy się teraz, na jesieni, w piętnastu miastach. Jako organizatorzy i partnerzy PHZ dzielimy się z przedsiębiorcami wiedzą z zakresu finansowania oraz ubezpieczania eksportu i inwestycji, praktycznymi informacjami o omawianych rynkach, ale też oferujemy bezpośrednie kontakty, które ułatwią im rozpoczęcie lub kontynuację obecności, w tym przypadku we Francji, Włoszech i Zjednoczonych Emiratach Arabskich – mówi Piotr Jabłoński, dyrektor Departamentu Finansowania Handlu w BNP Paribas Bank Polska. Jak dodaje, eksperci omawiają też kwestie prawne dotyczące zakładania spółek i oddziałów zagranicznych oraz fuzji i przejęć.

Najpierw kierunek Francja

Pierwszych pięć spotkań w 4. edycji PHZ będzie poświęconych rynkowi francuskiemu.

CZYTAJ TAKŻE: Francja to dla nas czwarty rynek

Największe agencje ratingowe oceniają Francję jako kraj niskiego ryzyka politycznego i ekonomicznego i to pomimo przedłużających się głośnych protestów „żółtych kamizelek” oraz relatywnie niewielkich sukcesów w ożywianiu gospodarki w ostatnich latach – przypomina Janusz Władyczak, prezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. – Szczególnie dobrze oceniane są warunki dla rozwoju środowiska biznesowego, chociaż wskazuje się jednocześnie na możliwość występowania utrudnień związanych z interwencjonizmem państwa w gospodarce – dodaje szef KUKE.

CZYTAJ TAKŻE: http://Kontrahenci z Francji płacą w terminach

Pierwsze spotkanie poświęcone rynkowi francuskiemu odbyło się 18 września w Gdańsku. Jak zgodnie podkreślali Monika Constant, dyrektor generalna Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej oraz ambasador Sławomir Czarlewski, który w latach 1991-2002 pracował jako dyplomata we Francji, polsko-francuskie stosunki gospodarcze mają się bardzo dobrze na przekór dość chłodnym relacjom politycznym pomiędzy obiema krajami.

Czas na fuzje i przejęcia

Francja jest drugim inwestorem zagranicznym w Polsce. W Polsce jest zarejestrowanych ponad 1300 firm z kapitałem francuskim, które utworzyły ponad 200 tys. miejsc pracy. – mówiła Constant. – Jednocześnie coraz więcej polskich firm podbija rynek francuski udanie wchodząc tam poprzez fuzje i przejęcia. Przykładami takich sukcesów są m.in.: Wielton i Damix, które z powodzeniem przejęły swych francuskich konkurentów, którymi były odpowiednio: Fruehauf i Ateliers Reunis Caddie – wskazał Adam Zohry, senior associate w dziale doradztwa firmy konsultingowej Mazars. – Inny dobry przykład to przejęcie Majencia przez Grupę Nowy Styl – wtórowała Joanna Karkoszka, Avocat a la Cour z kancelarii Gide.

CZYTAJ TAKŻE: http://Polskie firmy ciągną do Francji

Kolejne dwie konferencje poświęcone możliwościom rozwijania współpracy gospodarczej pomiędzy Polską, a Francją odbędą się jeszcze w tym miesiącu (19 września w Olsztynie i 30 września we Wrocławiu). Następne w październiku, odpowiednio 28 i 29 w Zielonej Górze i Poznaniu. Konferencje o ZEA, w tym o szansach na obecność polskich firm w światowej wystawie EXPO 2020 w Dubaju, zaplanowano na 14, 15 i 16 października w Warszawie, Katowicach i Krakowie. Z kolei wydarzenia poświęcone rynkowi włoskiemu odbędą się 4, 5, 6, 7 i 8 listopada. Odpowiednio w: Lublinie, Rzeszowie, Nowym Sączu, Częstochowie i Siedlcach.

Program Handlu Zagranicznego (PHZ) to wspólna proeksportowa inicjatywa Banku BNP Paribas Polska, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) i wywiadowni gospodarczej Bisnode organizowana od wiosny 2018 r. Przedsięwzięcie, którego patronem medialnym jest dziennik „Rzeczpospolita” ma na celu zachęcenie kolejnych polskich przedsiębiorców (z Polski eksportuje tylko ok. 17 tys. firm), szczególnie tych z sektora MŚP, do eksportu i inwestycyjnej ekspansji zagranicznej. Rocznie odbywają się dwie edycje programu, wiosenna i jesienna. Dziś, 18 września 2019 r., ruszyła czwarta już edycja PHZ.

Pozostało 90% artykułu
Nowe Rynki
Zielona wiosna w Polsce w stosunkach handlowych z Irlandią
Nowe Rynki
Czy Francja wstrzyma rozmowy o wolnym handlu z Mercosur?
Nowe Rynki
Gdzie zagranicą mogą inwestować polskie firmy?
Nowe Rynki
Końcówka 2023 roku z irlandzkim impulsem dla Polaków
Nowe Rynki
Listopadowe polsko-brytyjskie wydarzenia biznesowe