Program Handlu Zagranicznego (PHZ) to wspólna proeksportowa inicjatywa Banku BNP Paribas Polska, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) i wywiadowni gospodarczej Bisnode organizowana od wiosny 2018 r. Przedsięwzięcie, którego patronem medialnym jest dziennik „Rzeczpospolita” ma na celu zachęcenie kolejnych polskich przedsiębiorców (z Polski eksportuje tylko ok. 17 tys. firm), szczególnie tych z sektora MŚP, do eksportu i inwestycyjnej ekspansji zagranicznej. Rocznie odbywają się dwie edycje programu, wiosenna i jesienna. Dziś, 18 września 2019 r., ruszyła czwarta już edycja PHZ.
Eksport to wspólna wartość
– Polski eksport ostatnich dwudziestu lat stanowi bezsprzecznie dużą wartość wpływającą na rozwój kraju. O tę wartość powinniśmy wszyscy wspólnie dbać, zarówno ci, którzy prowadzą biznes, ich partnerzy, jak i decydenci odpowiadający za politykę gospodarczą państwa. Jako jeden z największych banków dla przedsiębiorstw w Polsce, uważamy, że poza codzienną pomocą dla firm poprzez zapewnienie im usług bankowych na najwyższym poziomie możemy wspierać przedsiębiorców szerzej, robiąc coś nie tylko dla nich, ale także dla całego społeczeństwa. Program Handlu Zagranicznego, realizowany wspólnie z partnerami, świetnie się w to podejście wpisuje. To nasza dodatkowa „cegiełka” we wsparcie naszych firm i proeksportowa pasja – tłumaczy ideę PHZ Jerzy Śledziewski, wiceprezes zarządu BNP Paribas Bank Polska.
Francja, Włochy i ZEA na celowniku
W każdej edycji PHZ jego główną częścią jest cykl konferencji w wybranych miastach kraju. W czwartej odsłonie programu takich spotkań odbędzie się piętnaście. Aktualnie od strony gospodarczo-ekonomicznej, prawnej, ale i kulturowej przedstawiane będą możliwości wejścia i działania na rynku: francuskim, włoskim oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA). W przypadku tego ostatniego będą m.in. omawiane gospodarcze programy publiczne oferowane przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu pod kątem udziału polskich firm w światowej wystawie EXPO 2020, która odbędzie się w przyszłym roku w Dubaju, a także inne rynki Zatoki Perskiej (Arabskiej), w tym Katar, Arabia Saudyjska i Oman.
– W poprzedniej, trzeciej edycji PHZ, która odbyła się na wiosnę br. udział wzięło ponad 1,5 tys. przedsiębiorców. Z kolejnymi przedstawicielami biznesu spotkamy się teraz, na jesieni, w piętnastu miastach. Jako organizatorzy i partnerzy PHZ dzielimy się z przedsiębiorcami wiedzą z zakresu finansowania oraz ubezpieczania eksportu i inwestycji, praktycznymi informacjami o omawianych rynkach, ale też oferujemy bezpośrednie kontakty, które ułatwią im rozpoczęcie lub kontynuację obecności, w tym przypadku we Francji, Włoszech i Zjednoczonych Emiratach Arabskich – mówi Piotr Jabłoński, dyrektor Departamentu Finansowania Handlu w BNP Paribas Bank Polska. Jak dodaje, eksperci omawiają też kwestie prawne dotyczące zakładania spółek i oddziałów zagranicznych oraz fuzji i przejęć.
Najpierw kierunek Francja
Pierwszych pięć spotkań w 4. edycji PHZ będzie poświęconych rynkowi francuskiemu.