Wsparcie PARP dla ekspansji zagranicznej firm z Polski Wschodniej

Trwa ostatnia runda tegorocznego konkursu „Internacjonalizacja MŚP”. Przedsiębiorcy z Polski Wschodniej mogą otrzymać nawet 800 tys. zł dofinansowania kosztów wprowadzenia swoich produktów i usług na nowe rynki. Mają na to czas do 3 września.

Publikacja: 07.08.2019 20:07

Wsparcie PARP dla ekspansji zagranicznej firm z Polski Wschodniej

Foto: Adobe Stock

Program prowadzony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ma na celu wspieranie mikro-, małych i średnich firm z województw lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego, które mają produkty o potencjale do internacjonalizacji na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym.

– Dofinansowanie można przeznaczyć na opracowanie i wdrożenie nowego modelu biznesowego, w tym m.in. koszty materiałów reklamowych, szkoleń, tłumaczeń, testów czy licencji, a nawet środków trwałych niezbędnych dla przygotowania się do internacjonalizacji przedsiębiorstwa. Dotacja może objąć też część kosztów m.in. udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych – tłumaczy Arkadiusz Dewódzki, dyrektor Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw PARP.

Nawet 800 tys. zł na przygotowanie ekspansji

Przedsiębiorcy, którzy chcą wejść ze swoimi produktami na rynek szwajcarski lub do jednego z państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego, mogą liczyć na wsparcie do 550 tys. zł. Firmy, które interesują rynki poza tym obszarem mogą otrzymać nawet 800 tys. zł, w tym:

  • maksymalnie 30 zł dofinansowania na pokrycie kosztów usług doradczych dotyczących opracowania nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności;
  • maksymalnie 100 zł na pokrycie kosztów związanych z nabyciem środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności;
  • maksymalnie 100 zł na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wartości niematerialnych i prawnych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności.

Przy czym łączne dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wartości niematerialnych i prawnych oraz pokrycie kosztów związanych z nabyciem środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności nie może przekroczyć 150 tys. zł.

Minimalny wkład własny to 15 proc. kosztów projektu. Budżet konkursu wynosi 50 mln zł.

Wsparcie na ekspansję zagraniczną

Szeroki zakres działań, z które przedsiębiorcy mogą dofinansować w ramach w wychodzenia z ofertą na nowe rynki i budowania silnej pozycji na zagranicą sprawia, że mogą z niego korzystać firmy z praktycznie każdej branży.

Ze wsparcia w konkursie „Internacjonalizacja MŚP” skorzystała m.in. firma INFIRE, specjalizująca się w projektowaniu i produkcji tzw. biokominków.

Celem projektu konkursowego było zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez rozpoczęcie działalności eksportowej. W aktywności na rynkach międzynarodowych właściciel firmy widział szansę na przyśpieszenie postępu technicznego i organizacyjnego (zwiększenie innowacyjności, przyjmowanie nowinek technicznych, marketingowych) oraz uniezależnienie się firmy od niedostatecznego popytu wewnętrznego.

Z pomocą firmy doradczej przeprowadzono badania i analizy, które potwierdziły wysoki potencjał eksportowy produktów INFIRE na rynek niemiecki. Na ich podstawie opracowano model biznesowy i zaplanowano działania firmy.

Program prowadzony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ma na celu wspieranie mikro-, małych i średnich firm z województw lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego, które mają produkty o potencjale do internacjonalizacji na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym.

– Dofinansowanie można przeznaczyć na opracowanie i wdrożenie nowego modelu biznesowego, w tym m.in. koszty materiałów reklamowych, szkoleń, tłumaczeń, testów czy licencji, a nawet środków trwałych niezbędnych dla przygotowania się do internacjonalizacji przedsiębiorstwa. Dotacja może objąć też część kosztów m.in. udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych – tłumaczy Arkadiusz Dewódzki, dyrektor Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw PARP.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nowe Rynki
Wietnam – jak robić tam biznes? Polski producent leków podbija wietnamski rynek
Nowe Rynki
Wzrost cen surowców i produktów z Chin na horyzoncie
Nowe Rynki
Czy to koniec rejestracji luksusowych aut w Czechach?
Nowe Rynki
Zielona wiosna w Polsce w stosunkach handlowych z Irlandią
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Nowe Rynki
Czy Francja wstrzyma rozmowy o wolnym handlu z Mercosur?