Odsetek osób dokonujących zakupów online rośnie w Czechach najbardziej ze wszystkich krajów UE. W 2016 roku 57 proc. osób w Czechach korzystających z internetu stwierdziło, że robi zakupy również za jego pośrednictwem. W 2021 r. już 84 proc. z nich odpowiedziało w ten sposób. Oznacza to wzrost o 27 punktów procentowych, największy we wszystkich krajach UE w okresie 2016-2021.

Polskie firmy doceniają czeski potencjał

Jak już wiadomo Grupa Allegro staje się właścicielem firmy: Mall Group (za 867 mln euro w gotówce i akcjach). To prawdopodobnie piąta największa sprzedaż czeskiej firmy w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Nabyta przez Allegro działalność obejmuje aktywa e-commerce Grupy Mall oraz aktywa logistyczne WE|DO w: Czechach, Słowacji, Węgrzech, Słowenii, Chorwacji i Polsce. Transakcja nie dotyczy Vivantis i Mall Pay, ani Mall.tv i Košík.cz, które już w przeszłości wydzielono z Grupy Mall.

Ruch Allegro jest tylko potwierdzeniem tego jak bardzo znaczącą rolę odgrywa czeski rynek w tej branży. Wielu mniejszych sprzedawców wkroczyło lub wkracza do świata bajkowego Krecika. Aktualnie w Czechach zarejestrowanych jest prawie 51 tys. sklepów internetowych. Najwięcej w Europie w przeliczeniu na osobę.

Mentalność czeskiego konsumenta

Według najświeższych danych czeski konsument w sprzedaży internetowej na pierwszym miejscu stawia wygodę i możliwość porównania towarów. Nie kieruje się tylko i wyłącznie ceną. Ten aspekt przekłada się na całkowity rozwój biznesu. Mianowicie - Czesi nie pracują na niskich marżach. 

Czytaj więcej

Polskie nieruchomości atrakcją dla czeskich inwestorów. Czesi kupują w Polsce

Wielokrotnie to my - Polacy po prostu psujemy rynek. Idąc dalej, czeski klient/przedsiębiorca nie ma w zwyczaju się „targować”. Dla niego jest jasne, że jeśli wyceniłeś swój towar/usługę na określoną kwotę to powinieneś właśnie taką zapłatę otrzymać. Jest to poszanowanie pracy drugiego człowieka.

Czeska Ostrava strategiczną lokalizacją

Patrząc z logistycznego punktu widzenia strategiczną rolę w czeskim e-handlu odgrywa przygraniczne miasto - Ostrava. To trzecie co do wielkości miasto w Czechach nazywane “Bramą Czech”. Zlokalizowano tam liczne centra logistyczne i powierzchnie magazynowe, z który towar z łatwością wjeżdża w głąb kraju, a także poza jego granice. Z racji tego, że do granicy polsko-czeskiej jest zaledwie 15-20 minut autem, ma to też znaczenie przy zatrudnianiu pracowników polskojęzycznych lub też samych Polaków. Z punktu widzenia rozwoju miasto jest w trakcie realizacji znaczących inwestycji, które podnoszą jego atrakcyjność. W mieście powstaje m.in. najwyższy wieżowiec w Czechach - Ostrava Tower.

Autorka jest specjalistką wprowadzania firm na czeski rynek, właścicielką firmy doradczo-usługowej w Czechach – DvaKraje.pl