Unia ułatwia przepływ towarów z Ukrainy i Mołdawii

Komisja Europejska zawarła porozumienia z Ukrainą i Mołdawią o liberalizacji drogowego przepływu towarów z tych dwóch państw na teren Unii Europejskiej. Ponadto, Unia i Ukraina będą dostosowywać swe systemy transportowe.

Publikacja: 29.06.2022 19:36

Podpisanie umowy UE - Ukraina o wzajemnym dostosowaniu systemów transportu. W imieniu KE porozumieni

Podpisanie umowy UE - Ukraina o wzajemnym dostosowaniu systemów transportu. W imieniu KE porozumienie podpisała Adina-Ioana Vălean, unijna komisarz ds. transportu. Ukrainę reprezentował Oleksandr Kubrakov, minister infrastruktury Ukrainy.

Foto: Artur Osiecki

Przedostatni dzień francuskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej przyniósł podpisanie trzech ważnych porozumień, które ułatwią wymianę handlową krajów europejskich, w tym także Polski, z Ukrainą i Mołdawią. Dwa z nich dotyczą Ukrainy. Jedno Mołdawii.

Francja sprawuje prezydencję w Radzie Unii Europejskiej od 1 stycznia do 30 czerwca 2022 r.

Francja sprawuje prezydencję w Radzie Unii Europejskiej od 1 stycznia do 30 czerwca 2022 r.

Artur Osiecki

Komisja Europejska, zarówno z Ukrainą, jak i z Mołdawią zawarła porozumienia o liberalizacji przewozu drogowego towarów z Unii do obu państw i odwrotnie. - Oznacza to ułatwienie przewozu towarów przewożonych drogami. To bardzo ważne, aby przyśpieszyć eksport produktów z Ukrainy, szczególnie ziarna. Ukraina i Mołdowa mają teraz zablokowane możliwości transportowe przez rosyjską agresję na Ukrainę i to nasza pomoc dla tych krajów – mówiła w Lyonie Adina-Ioana Vălean, unijna komisarz ds. transportu.

Czytaj więcej

Handel Unii Europejskiej z Ukrainą zliberalizowany

- Nasze trudności z eksportem towarów, w szczególności produktów rolnych, zbóż, spowodowane agresją Rosji są problemem o wymiarze światowym. Miliony ludzi w Afryce cierpi głód, gdyż stało się zakładnikami rosyjskiej wojny i polityki. Dotychczas transport ziarna odbywał się głównie przez nasze porty morskie na Morzu Czarnym. Teraz to niemożliwe, ale staramy się ten problem rozwiązać z naszymi partnerami, w szczególności z Polską, ale też i Rumunią – mówił Oleksandr Kubrakov, minister infrastruktury Ukrainy.

Komisarz Vălean pytana czy te porozumienia zyskają stały charakter odpowiedziała, że zależy to także od tego czy zyskają na nich również podmioty, firmy z UE, ale ma nadzieję, że tak się stanie, a co za tym idzie umowy nie będą okresowymi ze względu na trwającą agresję Rosji na Ukrainę.

UE i Ukraina połączą swe systemy transportowe

Ponadto, Adina-Ioana Vălean reprezentując KE podpisała porozumienie z Oleksandrem Kubrakovem, o dostosowaniu, rozszerzeniu Transeuropejskiej Sieci Transportowej – TEN-T na Ukrainę w ramach unijnej polityki sąsiedztwa. Celem umowy jest zapewnienie spójności pomiędzy siecią TEN-T, a siecią transportową Ukrainy, a także wspólne planowanie i zrównoważony rozwój połączeń pomiędzy UE i Ukrainą. Strony mają też ułatwiać rozwój istniejącej już sieci transportowej i identyfikować wspólne priorytety infrastrukturalne.

W dalszej kolejności może to oznaczać zmianę tras transportowych i połączeń europejskich korytarzy transportowych nie tylko z Ukrainą, ale także z Mołdawią, a następnie i z Gruzją. Tym bardziej, że planowana jest budowa autostrady z Kijowa do Kiszyniowa.

Jak podkreślał minister infrastruktury Ukrainy wszystkie trzy porozumienia zawarte dziś w Lyonie to pierwsze tak ważne umowy po niedawnym nadaniu Ukrainie i Mołdawii statusu krajów kandydujących do wejścia do UE.

- Dotychczas ani Mołdawia, ani nawet Ukraina nie były najważniejszym partnerami w rozmowach o transporcie, ale wszystko zmieniło się 4 miesiące temu wraz z napaścią Rosji na Ukrainę. Mam nadzieję, że ta zmiana we współpracy z naszymi krajami to zmiana na zawsze – mówił Andrei Spînu, wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju regionalnego Mołdawii.

- Mamy teraz tylko 4 wąskie mosty z Rosją, a w czasach sowieckich było ich kilkadziesiąt. Mamy też tylko jeden port, ale teraz pomagamy w nim uchodźcom. W Mołdawii nie mamy nawet autostrady. Teraz przywracamy połączenie kolejowe z Ukrainą, które nie działało przez 25 lat, ale przywróciliśmy je ekspresowo w tydzień. Działamy szybko i mam nadzieję, że status kandydacki naszych państw to nie tylko kamień milowy, ale realne inwestycje – dodał Spînu. - Wasze wyzwania są naszymi wyzwaniami -  zapewniał w odpowiedzi Henrik Hololei, dyrektor generalny unijnej dyrekcji ds. transportu.

Autobus napędzany wodorem prezentowany podczas jubileuszowej 10. edycji Connecting Europe Days, Lyon

Autobus napędzany wodorem prezentowany podczas jubileuszowej 10. edycji Connecting Europe Days, Lyon, Francja.

Artur Osiecki

Wszystkie trzy porozumienia zawarto podczas tzw. Connecting Europe Days organizowanych cyklicznie przez unijną dyrekcję ds. transportu (ang. DG Move), które to wydarzenie tym razem odbyło się Lyonie w ramach kończącej się 30 czerwca br. francuskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Przedostatni dzień francuskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej przyniósł podpisanie trzech ważnych porozumień, które ułatwią wymianę handlową krajów europejskich, w tym także Polski, z Ukrainą i Mołdawią. Dwa z nich dotyczą Ukrainy. Jedno Mołdawii.

Komisja Europejska, zarówno z Ukrainą, jak i z Mołdawią zawarła porozumienia o liberalizacji przewozu drogowego towarów z Unii do obu państw i odwrotnie. - Oznacza to ułatwienie przewozu towarów przewożonych drogami. To bardzo ważne, aby przyśpieszyć eksport produktów z Ukrainy, szczególnie ziarna. Ukraina i Mołdowa mają teraz zablokowane możliwości transportowe przez rosyjską agresję na Ukrainę i to nasza pomoc dla tych krajów – mówiła w Lyonie Adina-Ioana Vălean, unijna komisarz ds. transportu.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nowe Rynki
Jak atrakcyjna dla polskich firm jest Szkocja?
Nowe Rynki
Wietnam – jak robić tam biznes? Polski producent leków podbija wietnamski rynek
Nowe Rynki
Wzrost cen surowców i produktów z Chin na horyzoncie
Nowe Rynki
Czy to koniec rejestracji luksusowych aut w Czechach?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nowe Rynki
Zielona wiosna w Polsce w stosunkach handlowych z Irlandią