Od 1 maja 2019 r. obowiązują regulacje dotyczące kas fiskalnych on-line. Od tego dnia do ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego od sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych podatnicy muszą stosować kasy, które przesyłają dane bezpośrednio po sprzedaży do centralnego systemu teleinformatycznego – tzw. Centralnego Repozytorium Kas, prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Przesyłanie tych danych odbywa się w sposób ciągły i zautomatyzowany.
Wejście w życie tych przepisów nie oznaczało, że od 1 maja wszystkie firmy musiały wymienić swoje kasy na te on-line. Jednak od początku maja przedsiębiorcy, którzy muszą rozpocząć ewidencję za pomocą kas, mają obowiązek kupować już tego typu urządzenia. Również podatnicy, którzy stosują kasy starszego typu, a ich stan wymaga wymiany, kupując nowe muszą wybierać te on-line.
Ulga na zakup kasy
Aby ułatwić podatnikom wypełnianie obowiązków związanych ze stosowaniem kas fiskalnych on-line, Ministerstwo Finansów przygotowało specjalne objaśnienia, w których podpowiada, jak podatnicy mogą skorzystać z ulgi na zakup kas. Z przepisów, ale również dokumentu MF wynika, że podatnicy mogą odliczyć od VAT ulgę na zakup kas nabytych albo w związku z powstaniem obowiązku i rozpoczęciem prowadzenia ewidencji, lub dobrowolnym rozpoczęciem prowadzenia ewidencji i niestosowaniem dotychczas kas rejestrujących.
Ulga przysługuje w wysokości 90 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Warto tu podkreślić, że wysokość ulgi na zakup kas on-line jest taka sama, jak obowiązywała dotychczas przy zakupie urządzeń tradycyjnych.
Ulga dotyczyć zatem będzie podatników, którzy kupią kasy fiskalne on-line po raz pierwszy. Mogą to być przykładowo przedsiębiorcy zobligowani do rozpoczęcia ewidencji przy pomocy kas w odpowiednich terminach (patrz ramka) lub tych, którzy wymieniają stare urządzenia na te on-line.