PARP idzie w regiony. Ma pierwsze biuro regionalne

Pierwszą regionalną placówkę PARP otwarto w Poznaniu na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Ma to być punkt kontaktowy dla przedsiębiorców z zachodniej części kraju.

Publikacja: 05.07.2021 12:51

PARP idzie w regiony. Ma pierwsze biuro regionalne

Foto: Pierwsze regionalne biuro PARP zlokalizowano na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Źródło: Adobe Stock

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) od ponad 20 lat analizuje stan sektora MŚP w ujęciu regionalnym. Wielkopolska w tych badaniach wypada jako bardzo silne województwo pod względem istotnych parametrów przedsiębiorczości, tj. liczby aktywnych firm na mieszkańca, a także liczby pracowników przypadających na jedną firmę. W regionie pozytywnie wyróżniają się też mikro-firmy, które wydają więcej pieniędzy na inwestycje niż podobne podmioty w pozostałej części kraju (poza liderującym Mazowszem).

PARP chce być bliżej przedsiębiorców

– Inicjatywa powstania regionalnego oddziału to odpowiedź na potrzeby przedsiębiorców, ale i samej Agencji, by być z nimi w bliższym kontakcie. Wielkopolska to region silny gospodarczo, z dużym zapleczem firm produkcyjnych, które z pewnością będą promotorami rozwoju w obszarach, które chce w kolejnych latach wspierać PARP. Umiejscowienie w Poznaniu pozwoli nam na szybsze dotarcie do firm, których działania mogą służyć jako dobre praktyki dla innych podmiotów, a także dobrze poznać potrzeby przedsiębiorstw, które stawiają na szybki rozwój –  mówi Małgorzata Oleszczuk, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

CZYTAJ TEŻ: Już od 20 lat PARP działa na rzecz rozwoju polskiego biznesu

– Lokalizacja biura na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich też nie jest przypadkowa. To miejsce dobrze skomunikowane i doskonale znane, nie tylko mieszkańcom Poznania, ale też właścicielom i pracownikom firm regionu i całego kraju – dodaje prezes PARP.

Stolica Wielkopolski to także nie przypadek z innego powodu. Warto bowiem przypomnieć, że poseł na Sejm RP Jadwiga Emiliewicz piastując wcześniej stanowisko minister rozwoju obiecywała nawet przeniesienie całej Agencji do Poznania. Miało to nastąpić w ramach idei delokalizacji urzędów centralnych, która co do zasady pozostała de facto na papierze.

Jakie są cele poznańskiego biura PARP?

Biuro PARP w Poznaniu usytuowane w budynku World Trade Center, którego szefową (dyrektorem) została Magdalena Hilszer (na starcie działalności ma też trzy współpracowniczki) odpowiada przede wszystkim za realizację działań informacyjnych i promocyjnych dla przedsiębiorców z Polski zachodniej, ale nie tylko.

CZYTAJ TEŻ: Jarosińska-Jedynak: Chcemy rozszerzyć definicję MŚP

– W nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej postawiono duży nacisk na technologiczny rozwój małych i średnich przedsiębiorstw przez innowacje i technologie wpisujące się w model gospodarki o obiegu zamkniętym. Opracowanie modeli współpracy i wsparcia polskich przedsiębiorców w tym zakresie to jedno z głównych zadań biura PARP w Poznaniu. Know-how zdobywany na terenie Polski zachodniej będzie służył wszystkim polskim firmom, ponieważ pozyskiwana wiedza będzie pomocna w opracowywaniu instrumentów wsparcia, które będą dostępne w całym kraju – wskazuje Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej. A jak podkreśla Jarosław Gowin, wicepremier, minister rozwoju technologii i pracy otwarcie biura PARP w Poznaniu to także działanie w kierunku wykorzystania pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy.

PARP promuje System Wczesnego Ostrzegania

W poznańskim oddziale będzie też zlokalizowany punkt informacyjny jednego z najważniejszych tegorocznych projektów PARP – Systemu Wczesnego Ostrzegania MŚP w okresowych trudnościach (SWO).

System wczesnego ostrzegania Agencja kieruje do wszystkich mikro-, małych i średnich firm działających na terenie kraju, które przechodzą okresowe trudności. Pomaga przede wszystkim ustalić źródło i przyczyny złej kondycji przedsiębiorstwa, a następnie oferuje najlepiej dopasowane narzędzia do ich rozwiązania.

Przedsiębiorca, który zgłosi się do projektu będzie mógł uzyskać pomoc finansową ze wskazaniem na szkolenia, doradztwo czy mentoring. Pierwszym krokiem, po zarejestrowaniu, będzie zbadanie kondycji firmy. Przeprowadzenie diagnozy przedsiębiorstwa pozwoli na wskazanie przyczyn zaistniałych trudności. Po przeprowadzeniu badania zostaną wskazane najodpowiedniejsze formy wsparcia: szkolenie, doradztwo lub mentoring. Przedsiębiorca będzie mógł samodzielnie wybrać usługi rozwojowe z Bazy Usług Rozwojowych, odpowiadające zdiagnozowanym potrzebom.

CZYTAJ TEŻ: FENG – 7,9 mld euro w nowym programie dla firm

Przedsiębiorcy zakwalifikowaniu do programu mogą uzyskać dofinansowanie usług rozwojowych o wartości do 16 tys. zł netto. Do przedsiębiorców łącznie trafi wsparcie doradczo-szkoleniowe o łącznej wartości 32 mln zł z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

Rekrutacja do programu odbywa się w podziale na 4 makroregiony. Przedsiębiorcy z dwóch pierwszych, czyli województw: zachodniopomorskiego, pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, wielopolskiego, lubuskiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego i mazowieckiego mogą się już zgłaszać do projektu (od 1 lipca br.). Informacje o starcie programu w pozostałych województwach mają być wkrótce ogłoszone na stronie internetowej PARP.

Gdzie PARP otworzy kolejne biura regionalne?

Jak zapowiedziano oficjalnie w Poznaniu biuro w stolicy Wielkopolski to pierwszy z planowanych czterech oddziałów regionalnych. Jak się dowiedziała „Rzeczpospolita” PARP chce być obecna w każdym z czterech makroregionów, na który podzielono kraj. Nie przesądzono jednak jeszcze pozostałych trzech lokalizacji. Problemem jest finansowanie, które ma pochodzić z europejskiej pomocy technicznej. Nieoficjalnie padają jednak głosy (od obecnych i byłych przedstawicieli MFiPR, a także samej PARP) o: Krakowie, Wrocławiu i Rzeszowie.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) od ponad 20 lat analizuje stan sektora MŚP w ujęciu regionalnym. Wielkopolska w tych badaniach wypada jako bardzo silne województwo pod względem istotnych parametrów przedsiębiorczości, tj. liczby aktywnych firm na mieszkańca, a także liczby pracowników przypadających na jedną firmę. W regionie pozytywnie wyróżniają się też mikro-firmy, które wydają więcej pieniędzy na inwestycje niż podobne podmioty w pozostałej części kraju (poza liderującym Mazowszem).

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Usługi/Produkty Dla Firm
Zhakowane kamery. Jak uchronić się przed szpiegowaniem?
Usługi/Produkty Dla Firm
Arval zapowiada abonament samochodowy a’ la Netflix
Usługi/Produkty Dla Firm
CEIDG odchodzi do lamusa. Co w zamian? Biznes.gov.pl
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka