Coraz mniej gotówki na e-zakupach

Adobe Stock

Już niemal co drugi klient banku w Polsce robi zakupy przez internet (45 proc.). To o 5 pkt proc. więcej niż przed rokiem. Coraz rzadziej transakcje finalizowane są jednak przy użyciu tradycyjnego środka płatniczego.

Trend odchodzenia od płatności gotówką za e-zakupy staje się coraz bardziej widoczny – wynika z badania opinii przeprowadzonego przez TNS Kantar na zlecenie Krajowej Izby Rozliczeniowej (KIR) oraz Związku Banków Polskich. 63 proc. ankietowanych woli skorzystać z różnych form płatności elektronicznych. Wybierając opcję przelewu ze strony e-sklepu, badani najczęściej szukają w systemie logotypu swojego banku lub znanego im systemu płatności.

Jak wynika z badania, liczba osób kupujących online systematycznie rośnie. Dla porównania, w 2017 r. odsetek klientów kupujących w sieci wynosił 33 proc., a w 2018 r. 40 proc. Wciąż, jak w latach ubiegłych, najczęściej wybieraną formą zapłaty za zakupy w sieci jest płatność gotówką przy odbiorze. Jej znaczenie jednak spada. Dziś tak transakcje online reguluje 37 proc. badanych, podczas gdy rok wcześniej było to 48 proc.

– Rosnąca powszechność form płatności bezgotówkowych, nie tylko w obszarze e-commerce, ale także w sklepach tradycyjnych, jest faktem, z którym nie sposób polemizować. Konsumenci wykazują coraz większe zaufanie do szybkich przelewów, rozwiązań płatniczych takich jak BLIK, płatności kartowych i innych wygodnych, bezgotówkowych narzędzi płatności – komentuje Przemysław Soboń, dyrektor w KIR.

W ciągu roku o 6 pkt proc. zwiększył się odsetek badanych, którzy płacąc w internecie szukają logo swojego banku na stronie sklepu (wyniósł on 37 proc. wobec 31 proc. w 2018 r.). Nadal 35 proc. respondentów wykonuje przedpłatę za pośrednictwem przelewu, chcąc, by pieniądze trafiły bezpośrednio do sprzedawcy. W ub. r. takich wskazań było 31 proc.

Robiąc zakupy w sieci 17 proc. badanych sprawdza dokładnie, na czyje konto wysłany zostanie przelew, natomiast 16 proc. szuka logo systemu płatności, które zna i wykorzystuje do płatności za zakupy. W badaniu ubiegłorocznym wskazania w tych obszarach wynosiły odpowiednio 14 proc. i 9 proc.

Mogą Ci się również spodobać

TSUE: polska ulga na złe długi w VAT narusza prawo unijne

Polskie regulacje ustawy o VAT, które określają warunki skorzystania z ulgi na złe długi ...

Startup Wars – przedsiębiorcy w ringu i milion do wygrania

Reprezentanci jednorożców, expo dla młodych firm i konkurs na najciekawszy start-up, z milionem złotym ...

Inwentaryzacja – przedsiębiorco już czas sprawdzić majątek

Podstawowym terminem przeprowadzenia spisu z natury jest ostatni dzień roku obrotowego. Jednak czynności spisowe ...

Koronawirus. Dziś mija termin na sprawozdania do NBP

20 kwietnia mija przedłużony termin złożenia do NBP sprawozdań miesięcznych za luty 2020 r. ...

FTA. Umowy wielkiego strachu i wielkich możliwości

Umowy o wolnym handlu przez polskie małe i średnie przedsiębiorstwa postrzegane są jako narzędzia, ...

20 pomysłów na innowacyjny biznes

20 start-upów pochwaliło się w Warszawie efektami swoich prac. Okazją stał się Unicorn Hub ...