Coraz mniej gotówki na e-zakupach

Adobe Stock

Już niemal co drugi klient banku w Polsce robi zakupy przez internet (45 proc.). To o 5 pkt proc. więcej niż przed rokiem. Coraz rzadziej transakcje finalizowane są jednak przy użyciu tradycyjnego środka płatniczego.

Trend odchodzenia od płatności gotówką za e-zakupy staje się coraz bardziej widoczny – wynika z badania opinii przeprowadzonego przez TNS Kantar na zlecenie Krajowej Izby Rozliczeniowej (KIR) oraz Związku Banków Polskich. 63 proc. ankietowanych woli skorzystać z różnych form płatności elektronicznych. Wybierając opcję przelewu ze strony e-sklepu, badani najczęściej szukają w systemie logotypu swojego banku lub znanego im systemu płatności.

Jak wynika z badania, liczba osób kupujących online systematycznie rośnie. Dla porównania, w 2017 r. odsetek klientów kupujących w sieci wynosił 33 proc., a w 2018 r. 40 proc. Wciąż, jak w latach ubiegłych, najczęściej wybieraną formą zapłaty za zakupy w sieci jest płatność gotówką przy odbiorze. Jej znaczenie jednak spada. Dziś tak transakcje online reguluje 37 proc. badanych, podczas gdy rok wcześniej było to 48 proc.

– Rosnąca powszechność form płatności bezgotówkowych, nie tylko w obszarze e-commerce, ale także w sklepach tradycyjnych, jest faktem, z którym nie sposób polemizować. Konsumenci wykazują coraz większe zaufanie do szybkich przelewów, rozwiązań płatniczych takich jak BLIK, płatności kartowych i innych wygodnych, bezgotówkowych narzędzi płatności – komentuje Przemysław Soboń, dyrektor w KIR.

W ciągu roku o 6 pkt proc. zwiększył się odsetek badanych, którzy płacąc w internecie szukają logo swojego banku na stronie sklepu (wyniósł on 37 proc. wobec 31 proc. w 2018 r.). Nadal 35 proc. respondentów wykonuje przedpłatę za pośrednictwem przelewu, chcąc, by pieniądze trafiły bezpośrednio do sprzedawcy. W ub. r. takich wskazań było 31 proc.

Robiąc zakupy w sieci 17 proc. badanych sprawdza dokładnie, na czyje konto wysłany zostanie przelew, natomiast 16 proc. szuka logo systemu płatności, które zna i wykorzystuje do płatności za zakupy. W badaniu ubiegłorocznym wskazania w tych obszarach wynosiły odpowiednio 14 proc. i 9 proc.

Mogą Ci się również spodobać

Ochrona pracowników delegowanych do Włoch

Dziś Włochy otwierają granice zarówno dla turystów, jak i dla pracowników z innych krajów ...

FTA. Umowy wielkiego strachu i wielkich możliwości

Umowy o wolnym handlu przez polskie małe i średnie przedsiębiorstwa postrzegane są jako narzędzia, ...

Kto i kiedy dostanie postojowe od państwa?

Specustawa wprowadzi wsparcie finansowe za tzw. postojowe. Postojowe będzie przysługiwać raz lub dwa razy. ...

Nowe podatki, od cukru i deszczówki, już na horyzoncie

Od 2021 r. przedsiębiorcy zapłacą podatek od cukru. Danina obejmie m.in. słodkie napoje i ...

Walkę z COVID-19 można ująć w rozliczeniach z fiskusem

Firmy, które opracują produkty niezbędne do walki z koronawirusem, mają prawo ująć ten fakt ...

Koronawirus. Rząd zamyka część sklepów oraz restauracje, bary i kawiarnie

Zagrożenie koronawirusem coraz mocniej uderza w przedsiębiorców. Rząd zdecydował o zamknięciu od północy w ...