Coraz mniej gotówki na e-zakupach

Adobe Stock

Już niemal co drugi klient banku w Polsce robi zakupy przez internet (45 proc.). To o 5 pkt proc. więcej niż przed rokiem. Coraz rzadziej transakcje finalizowane są jednak przy użyciu tradycyjnego środka płatniczego.

Trend odchodzenia od płatności gotówką za e-zakupy staje się coraz bardziej widoczny – wynika z badania opinii przeprowadzonego przez TNS Kantar na zlecenie Krajowej Izby Rozliczeniowej (KIR) oraz Związku Banków Polskich. 63 proc. ankietowanych woli skorzystać z różnych form płatności elektronicznych. Wybierając opcję przelewu ze strony e-sklepu, badani najczęściej szukają w systemie logotypu swojego banku lub znanego im systemu płatności.

Jak wynika z badania, liczba osób kupujących online systematycznie rośnie. Dla porównania, w 2017 r. odsetek klientów kupujących w sieci wynosił 33 proc., a w 2018 r. 40 proc. Wciąż, jak w latach ubiegłych, najczęściej wybieraną formą zapłaty za zakupy w sieci jest płatność gotówką przy odbiorze. Jej znaczenie jednak spada. Dziś tak transakcje online reguluje 37 proc. badanych, podczas gdy rok wcześniej było to 48 proc.

– Rosnąca powszechność form płatności bezgotówkowych, nie tylko w obszarze e-commerce, ale także w sklepach tradycyjnych, jest faktem, z którym nie sposób polemizować. Konsumenci wykazują coraz większe zaufanie do szybkich przelewów, rozwiązań płatniczych takich jak BLIK, płatności kartowych i innych wygodnych, bezgotówkowych narzędzi płatności – komentuje Przemysław Soboń, dyrektor w KIR.

W ciągu roku o 6 pkt proc. zwiększył się odsetek badanych, którzy płacąc w internecie szukają logo swojego banku na stronie sklepu (wyniósł on 37 proc. wobec 31 proc. w 2018 r.). Nadal 35 proc. respondentów wykonuje przedpłatę za pośrednictwem przelewu, chcąc, by pieniądze trafiły bezpośrednio do sprzedawcy. W ub. r. takich wskazań było 31 proc.

Robiąc zakupy w sieci 17 proc. badanych sprawdza dokładnie, na czyje konto wysłany zostanie przelew, natomiast 16 proc. szuka logo systemu płatności, które zna i wykorzystuje do płatności za zakupy. W badaniu ubiegłorocznym wskazania w tych obszarach wynosiły odpowiednio 14 proc. i 9 proc.

Mogą Ci się również spodobać

CloudFerro z kontraktem dla niemieckiej agencji kosmicznej

CloudFerro będzie rozwijać platformę udostępniającą dane z obserwacji Ziemi. Polska firma dołącza bowiem do ...

Kolejne miliony na projekty badawczo-rozwojowe firm na Mazowszu

31 października rusza konkurs na dotacje kierowany do przedsiębiorców, którzy mają już doświadczenie w ...

Sprawdź, jaki rachunek zgłosiłeś skarbówce

Od 1 września obowiązuje nowy Wykaz podatników VAT. Jednak płatności na rachunki z Wykazu ...

Centrum dla MSP w Poznaniu

Pod koniec września Agencja Rozwoju Przemysłu uruchomi kolejne regionalne Centrum Obsługi Przedsiębiorców. Tym razem ...

Nabywca nie może żądać faktury zbiorczej

Przepisy pozwalają na wystawianie faktur zbiorczych. Ale tylko sprzedawcy. Dlatego nabywca nie może domagać ...

Wietnam zachęci do ekspansji w Azji

Umowa o wolnym handlu pomiędzy Unią Europejską i Wietnamem szerzej otworzy polskim firmom dostęp ...