Materiał Partnera: BNP Paribas
Polski sektor produkcji żywności znakomicie odnajduje się w realiach wspólnego rynku europejskiego. Eksport jest motorem rozwoju sektora rolno-spożywczego. W 2022 r. wartość eksportu produktów rolno-spożywczych wyniosła 47,6 mld euro, a saldo wymiany handlowej +15,5 mld euro. Udział eksportu w przychodach przetwórców przekracza 40 proc. – dziesięć lat temu było to nieco ponad 30 proc. Silna obecność na rynku krajów Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii jest dla polskiego sektora niezbędna, by ten mógł wykorzystać z zyskiem swój doskonały potencjał.
To właśnie w Polsce ulokowane jest centrum kompetencji sektora rolno-spożywczego Grupy BNP Paribas, przeznaczone nie tylko dla rynku polskiego, ale świadczące usługi też dla rynków zagranicznych. Produkcją żywności zajmujemy się w zakresie całego łańcucha wartości – rozumiemy zarówno produkcję pierwotną, przetwórstwo, jak też handel czy konsumenta. Naszymi klientami są przedstawiciele wszystkich ogniw łańcucha. W razie potrzeby może nas wesprzeć globalna sieć ekspertów ds. zrównoważonego rozwoju z całej Grupy BNP Paribas.
Wybuch epidemii Covid-19 przerwał istniejące powiązania i pokazał, jak delikatne mogą być połączenia kluczowe dla funkcjonowania biznesu. Jeszcze większym szokiem były efekty agresji Rosji na Ukrainę. Okazało się, że wypracowany przez dekady i w praktyce bardzo wydajny system wytwarzania i dystrybucji żywności może być zakładnikiem szantażu po decyzji pojedynczych osób. Kwestia bezpieczeństwa żywnościowego stała się sprawą strategiczną, którą Europa będzie wzmacniać – a nowe moce produkcyjne to szansa dla Polski.
Ślad środowiskowy
Europejski Zielony Ład (European Green Deal) to pierwsza na świecie tak kompleksowa odpowiedź na zmiany klimatu na poziomie polityczno-strategicznym. Cel redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 r. wpływa na sektor produkcji żywności, do którego odnosi się strategia Farm to Fork. Wiąże się ona ze śledzeniem pochodzenia żywności, kalkulacją jej faktycznego śladu środowiskowego, bardziej uważnych wyborów po stronie konsumenta. Należy się też liczyć z wyceną i jakimś rodzajem opodatkowania śladu środowiskowego produktów, który stanie się bardzo konkretnym kosztem.