Pytanie:

Czy pracodawca może wymagać ode mnie pracy zdalnej podczas kwarantanny?

Odpowiedź:

Pracodawca nie może, bez zgody pracownika, wymagać świadczenia przez niego pracy zdalnej w czasie kwarantanny.

Wskazane zagadnienie przez długi czas nie było w żaden sposób uregulowane przez ustawodawcę. Sytuacja ta zmieniła się wraz z uchwaleniem przez Sejm kolejnej nowelizacji do ustawy o COVID-19.  Zgodnie z art. 4h ust. 1 znowelizowanej ustawy o COVID-19, w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, pracownicy i inne osoby zatrudnione, poddane obowiązkowej kwarantannie, mogą, za zgodą pracodawcy albo zatrudniającego, świadczyć w trybie pracy zdalnej pracę określoną w umowie i otrzymywać z tego tytułu wynagrodzenie.

CZYTAJ TEŻ: Samoizolacja pracownika i praca zdalna podczas kwarantanny

Wskazana nowelizacja potwierdziła zatem, że dotychczasowa praktyka polegająca na wykonywaniu pracy zdalnej w trakcie kwarantanny jest zgodna z prawem. Potwierdziła także, że do świadczenia pracy zdalnej konieczna jest zgoda pracodawcy albo zatrudniającego. Nie rozstrzygnęła ona jednak, czy do świadczenia pracy zdalnej przez pracownika konieczna jest jego zgoda.

CZYTAJ TEŻ: Jak szybko trzeba poinformować pracodawcę o zakażeniu?

W zacytowanym przepisie ustawodawca użył jednak zwrotu „mogą” co sugeruje, że pracownicy jedynie mogą, a nie muszą, za zgodą pracodawcy lub zatrudniającego świadczyć pracę zdalną. Z tego względu, należy uznać, że pracodawca nie może zmusić pracownika do pracy zdalnej podczas kwarantanny.

Tomasz Długozima, radca prawny, Kancelaria Gajewski Trawczyńska i Wspólnicy z Olsztyna. Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP działającej pod patronatem dziennika „Rzeczpospolita