Odkażanie samochodów służbowych – czy jest obowiązkowe?

Korzystanie z samochodów służbowych podczas pandemii koronawirusa skomplikowało się ze względu na ryzyko zakażenia. Czy pracodawca ma w związku z tym nowe obowiązki?

Publikacja: 02.12.2020 13:32

Odkażanie samochodów służbowych – czy jest obowiązkowe?

Foto: Odkażanie samochodów służbowych choć nie wynika wprost z przepisów to jest wskazane. Źródło: Adobe Stock

Pytanie:

Czy pracodawca ma obowiązek odkażania samochodów służbowych, po każdym z korzystających z nich pracowników?

Odpowiedź:

Nie ma przepisu, który nakazywałby wprost odkażanie samochodów służbowych po każdym z korzystających pracowników. Niemniej, zgodnie z art. 94 pkt. 4 oraz art. 207 § 2 KP pracodawca jest obowiązany:

  • chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki, w szczególności organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
  • zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
CZYTAJ TEŻ: Czy pracodawca może zadzwonić do pracownika na prywatną komórkę lub wysłać maila na prywatny adres?

Co istotne, realizacja przytoczonych obowiązków powinna być dostosowana do zagrożenia epidemicznego wywołanego pandemią COVID-19. Z tych względów, pracodawca jest zobowiązany do podjęcia działań mających na celu zminimalizowanie ryzyka zakażenia. Dezynfekcja pojazdu po każdym z pracowników niewątpliwie znacząco ogranicza wskazane ryzyko, a zatem jej wykonywanie podniesienie poziom bezpieczeństwa korzystających z tego auta pracowników.

CZYTAJ TEŻ: Czy pracodawca może sprawdzić warunki pracy zdalnej?

Warto przy tym rozważyć wprowadzenie zasady, zgodnie z którą auto miałoby zostać zdezynfekowane przez pracownika bezpośrednio po zakończeniu jego eksploatacji. Korzystanie z pojazdu można bowiem porównać do używania innych przedmiotów przeznaczonych do wspólnego użytku przez wielu pracowników, np. urządzeń przeznaczonych do przygotowywania i spożywania posiłków.

Tomasz Długozima, radca prawny, Kancelaria Gajewski Trawczyńska i Wspólnicy z Olsztyna. Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP działającej pod patronatem dziennika „Rzeczpospolita.

Materiał Partnera
Wskaźnik Zdrowia Organizacji docenia Wartę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Materiał Promocyjny
Zaufanie i wartość reputacji w partnerstwach biznesowych – nadchodzi Przemysł 4.0
Materiał partnera
Eksperci z SAPERE dołączyli do EY
Materiał Promocyjny
AI w szkoleniach językowych dla pracowników
Materiał partnera
Rozgrywka o fotel lidera w produkcji żywności zrównoważonej już trwa