Kiedy pracownik pracuje stacjonarnie w biurze, ocena stanowiska pracy nie jest trudna, ale taki nadzór obecnie, kiedy praca zdalna stała się codziennością, to już wyzwanie.
CZYTAJ TEŻ: Samoizolacja pracownika i praca zdalna podczas kwarantanny
Eksperci twierdzą, że rolą pracodawcy jest, aby zapewnić pracownikowi miejsce do pracy o określonych parametrach (np. biurko czy stół o prawidłowych wymiarach), wystarczająco oświetlone miejsce pracy, czy krzesło, które pozwala na zachowanie odpowiedniej postawy i nie naraża pracownika na wielogodzinne siedzenie w nieodpowiedniej dla kręgosłupa postawie.
Kontrola pracy zdalnej a regulamin
– Postępowanie zgodnie z założeniami regulaminu upoważnia pracodawcę do przeprowadzenia kontroli w miejscu pracy pracownika w określonych w regulaminie warunkach. Jeśli jednak nie ma w regulaminie pracy takiego zapisu, pracodawca może przeprowadzić kontrolę w mieszkaniu, tylko po uprzedniej zgodzie pracownika – mówi Łukasz Wawrzyniak, W&W Consulting.
CZYTAJ TEŻ: Praca zdalna podczas kwarantanny tylko za zgodą?
W przypadku, gdy ustalenia pomiędzy pracownikiem i pracodawcą dopuszczą wizytę pracownika służby BHP w mieszkaniu, wizyta taka powinna być odpowiednio zaplanowana, a sam pracownik musi wiedzieć kto i w jakim celu zjawi się u niego w domu.
CZYTAJ TEŻ: Czy można nakazać noszenia przyłbicy w pracy?
– Z uwagi na trwającą pandemię, kontrola powinna przebiegać w ściśle określonych warunkach i przy zachowaniu odpowiednich zasad bezpieczeństwa. Pracownik służby BHP po wcześniej umówionej wizycie może skontrolować jedynie wskazane przez pracownika miejsce, w którym ten wykonuje swoje codzienne obowiązki. Raport z takiej wizyty trafia do pracodawcy z odpowiednim komentarzem – wyjaśnia Wawrzyniak.