Pytanie:
Ma on kontakt z klientami, czy mam prawo do tego, aby nakazać pracownikowi noszenie przyłbicy?
Odpowiedź:
Zgodnie z ogólną zasadą, jeżeli pracownik wykonuje bezpośrednią obsługę interesantów lub klientów w zakładzie pracy, wówczas w trakcie jej realizacji zobowiązany jest do zakrywania ust oraz nosa. Z drugiej strony nie sposób jednak wykluczyć sytuacji, w której noszenie maseczki lub zakrywanie ust i nosa w inny sposób (np. przyłbicą) może z medycznego punktu widzenia negatywnie wpływać na zdrowie pracownika. Jeżeli tego rodzaju informacje wynikają z zaświadczenia lekarskiego, to ich zignorowanie przez pracodawcę co do zasady może stanowić naruszenie podstawowych obowiązków w zakresie BHP. W rezultacie, zasadne wydaje się rozważenie przez pracodawcę podjęcia następujących środków ochronnych:
- zapewnienia pracownikowi bariery ochronnej (przegrody) w kontaktach z interesantami lub klientami,
- zapewnienia pracownikowi możliwości zakrywania ust i nosa w inny sposób – np. przyłbicą (oczywiście w sytuacji, gdy nie stanowi to zagrożenia dla zdrowia pracownika).