Malinowski: Pawilon Polski na Expo odwiedziło już ponad pół miliona gości

Pawilon Polski na Expo ma szansę być prawdziwym miejscem promocji dla polskich firm, a przez trzy miesiące odwiedziło go już ponad 500 tys. osób - mówi Adrian Malinowski, komisarz generalny sekcji polskiej na Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju.

Publikacja: 11.01.2022 13:48

Adrian Malinowski, komisarz generalny sekcji polskiej na Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju przem

Adrian Malinowski, komisarz generalny sekcji polskiej na Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju przemawiający w Pawilonie Polski podczas Narodowego Dnia Polski na Expo (7 grudnia 2021 r.).

Foto: PAIH

Minęła już połowa trwania Expo w Dubaju. Jak ogólnie ocenia pan te trzy miesiące z punktu widzenia obecności Polski na Wystawie Światowej?

Za nami trzy bardzo intensywne miesiące obecności Polski na Expo 2020 Dubai i cieszy nas tak duża frekwencja, potwierdzająca, że Pawilon Polski należy do jednych z najchętniej odwiedzanych. Pawilon Polski, imponujący pod wieloma względami, wzbudza duże zainteresowanie gości i mediów z całego świata. To bardzo istotne ze względu na wielowymiarową promocję Polski na świecie. W ciągu trzech miesięcy zorganizowaliśmy szereg wydarzeń biznesowych i kulturalnych. Mam nadzieję , że kolejne miesiące przyniosą wiele korzyści biznesowych i gospodarczych, a wszystkim, którzy odwiedzą nasz pawilon dostarczą niezapomnianych wrażeń. Cieszymy się, że Pawilon Polski ma szansę być prawdziwym miejscem promocji dla polskich firm – zarówno tych, które prezentowane są w ramach ekspozycji multimedialnej, ale również tych, które uczestniczą w innych, licznych inicjatywach programu gospodarczego.

Ile osób odwiedziło Pawilon Polski poczynając od otwarcia Expo, czyli od 1 października 2021 r.?

Pawilon Polski odwiedziło już ponad pół miliona gości. Co ważne, dotarcie komunikatów medialnych na temat udziału Polski w Expo szacujemy na poziomie ponad 130 mln w mediach tradycyjnych oraz ponad 30 mln w social mediach „Poland at Expo”. To dla nas szczególnie istotne, ponieważ traktujemy udział Polski w Expo 2020 Dubai jako punkt wyjścia do opowiadania o Polsce zagranicą w kolejnych latach. 

Ta liczba odpowiada wcześniej zakładanym szacunkom?

Ta liczba spełnia nasze oczekiwania. Z dumą witamy każdego gościa. Zdajemy sobie sprawę, że ze względu na nieprzewidywalność sytuacji pandemicznej i ograniczenia w ruchu turystycznym sytuacja jest bardzo trudna. Z tym większą radością powinniśmy przyjmować wynik pół miliona gości w ciągu trzech miesięcy.

Ile wydarzeń o charakterze gospodarczym odbyło się w Pawilonie Polski?

Tak naprawdę w każdym tygodniu odbywają się wydarzenia biznesowe o różnym charakterze. Zaliczyć można do nich konferencje i spotkania z lokalnymi przedsiębiorcami organizowane przez naszych partnerów i polskie regiony, jaki i seminaria biznesowe będące częścią Programu Gospodarczego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH). Seminaria biznesowe PAIH obejmowały kolejno tematy zielonych technologii, innowacji w przemyśle kosmicznym, smart cities oraz EduTech i przyciągnęły ponad 200 uczestników. Pozostajemy otwarci na propozycje współpracy przy organizacji wydarzeń przez instytucje i polskich przedsiębiorców.

Należy pamiętać, że Pawilon Polski jest główną areną promocji polskiej gospodarki, ale bierzemy także aktywny udział w wydarzeniach organizatorów i innych państw, co sprzyja rozwijaniu pozytywnych relacji. Ponadto, co ważne, nie wszystkie wydarzenia miały miejsce w naszym pawilonie, np. Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze odbyło się w innej lokalizacji.    

Które z tych wydarzeń były najważniejsze?

Głównym wydarzeniem i punktem kulminacyjnym programu gospodarczego Polski na Expo 2020 Dubai było właśnie Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze, które odbyło się 6 grudnia 2021 r. Zgromadziło ok. 650 uczestników (i 150 uczestników online), którzy odbyli szereg spotkań biznesowych oraz wzięli udział w panelach tematycznych. Oprócz uczestników z Polski, głównie beneficjentów programu Go to Brand organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, cieszy nas też duże zainteresowanie przedsiębiorców ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich i innych krajów arabskich. Było to wydarzenie, które odbiło się szerokim echem. Również ze względu na udział ekspertów branżowych i przedstawicieli emirackich instytucji.

Czytaj więcej

Jan Sarnowski: kraje arabskie to chłonne rynki potrzebujące też i inwestycji

Na wymierne korzyści będziemy musieli poczekać, tak samo jak na liczbę konkretnych umów, które zostały nawiązane pomiędzy polskimi i zagranicznymi firmami. Jednak podpisanie trzech porozumień podczas Forum, które zaktywizują bilateralne kontakty i relacje biznesowe między Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, należy traktować jako dobry prognostyk. PAIH zawarła umowę z DMCC – strefą wolnego handlu w Dubaju. Porozumienie ułatwi polskim firmom nawiązanie relacji handlowych z kluczowymi rynkami na świecie. Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) i ECI podpisały porozumienie dające wsparcie kredytowe krajowym eksporterom. Trzecią umowę zawarły Krajowa Izba Gospodarcza (KIG) i Federacja Przemysłowo-Handlowa ZEA. Jej efektem będzie utworzenie Emiracko-Polskiej Rady Biznesu.

Jakich wymiernych efektów gospodarczych spodziewamy się po naszej aktywności w Polskim Pawilonie i szerzej na targach i forach biznesowych w Dubaju, w których uczestniczą przedstawiciele naszego biznesu i administracji?

W Pawilonie Polski regularnie odbywają się spotkania z potencjalnymi inwestorami z krajów Rady Współpracy Zatoki Perskiej (Gulf Cooperation Council – GCC), zainteresowanymi projektami w sektorach: ICT, FinTech, hotelarstwa, OZE, AgroTech. Podobne rozmowy toczymy podczas targów branżowych, które odbywają się równolegle do Expo 2020 Dubai. Od początku Expo nawiązaliśmy i ugruntowaliśmy relacje z instytucjami, agencjami rządowymi, izbami handlowymi, w tym m.in. z: Abu Dhabi Agriculture and Food Security Authority z ZEA, KDIPA z Kuwejtu, CEPICI – z Wybrzeża Kości Słoniowej, Chamber of Commerce Industry & Agriculture z Libanu, Pan African Chamber of Commerce and Industry, Albanian Investment Development Agency,Federation of Indian Chambers of Commerce & Industry z Indii, Business France, Economic Development Board Bahrain, Bahrain Chamber of Commerce. Każdego dnia zespół ekspertów Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wspiera polskie firmy w budowaniu relacji biznesowych, a także przybliża możliwości inwestycyjne zagranicznym gościom biznesowym. Do tej pory zainicjowaliśmy ponad 500 kontaktów.

Efektów podjętych działań możemy się spodziewać w dłuższej perspektywie i niełatwo teraz odpowiedzieć np. o ile wzrośnie eksport na rynki krajów Bliskiego Wchodu. Obecnie naszym głównym celem jest promocja Polski jako wiarygodnego partnera handlowego i bezpiecznego kierunku inwestycyjnego. W krajach arabskich czy afrykańskich Polska nie ma jeszcze ugruntowanej pozycji jako kraju, którego branże choćby zielonych technologii, spożywcza, IT, dynamicznie się rozwijają, przez co często na samym początku, jeszcze w procesie planowania nie bierze się pod uwagę naszego kraju.

Nasze działania, organizacja merytorycznych wydarzeń biznesowych, licznych działań kulturalnych, interesująca ekspozycja Pawilonu Polski, wpływają na to, że pokazujemy, że region Bliskiego Wschodu traktujemy poważnie i widzimy w nim potencjał. Dzięki takiemu podejściu również Polska odbierana jest jako wiarygodny partner.    

A co jeszcze czeka nas od strony ekonomiczno-gospodarczej w drugiej połowie Expo, a więc od 1 stycznia do 31 marca 2022 r.?

Druga połowa Expo będzie dla nas tak samo intensywna jak pierwsza. W strefie wystaw czasowych zaprezentują się województwa: lubuskie, śląskie, kujawsko-pomorskie, lubelskie, pomorskie i podkarpackie. Wystawom będą towarzyszyły także misje gospodarcze i wydarzenia biznesowe. W Pawilonie Polski odbędą się także dwie wystawy przybliżające naszym gościom, ale także przedsiębiorcom z regionu dwie branże, w których jesteśmy światowym liderem, choć nie do końca są one kojarzone z Polską. Chodzi o branżę gamingową i wystawę „Polish Game Show” organizowaną przez PAIH oraz o branżę jachtową i wystawę organizowaną przez Polską Izbę Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych.

Czytaj więcej

Polska zabiega w Dubaju i Dosze o mocniejszą współpracę z krajami arabskimi

W Dubaju pod koniec stycznia br. odbędą się bardzo ważne targi Arab Health, a w pierwszej połowie lutego targi Gulfood. Na obu zorganizowane zostaną stoiska narodowe. Spodziewamy się, że w tym czasie odwiedzi nas liczna grupa przedsiębiorców zagranicznych, którzy po wizycie na targach, będą chcieli także przyjechać na Expo i odwiedzić Pawilon Polski, aby móc dowiedzieć się więcej o naszym kraju.

Na początku lutego w naszym pawilonie odbędzie się także seminarium biznesowe poświęcone tematowi przyszłości zdrowia w kontekście nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Z kolei na zakończenie Expo, w marcu odbędzie się drugie organizowane przez nas międzynarodowe forum – Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze. Już teraz zachęcamy do rejestracji na stronie www.expo.gov.pl

EXPO
Współpraca Polski z krajami arabskimi – Forum na Expo już na horyzoncie
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
EXPO
Polski pawilon na EXPO 2020 w Dubaju otwarty
EXPO
EXPO w Dubaju - co nas czeka w polskim pawilonie?
EXPO
Polska na EXPO 2020 w Dubaju stawia przede wszystkim na biznes
EXPO
Ramadan. Rola prezentu w biznesie z Bliskim Wschodem