Ramadan to dziewiąty, najświętszy miesiąc kalendarza muzułmańskiego, w którym Koran został objawiony prorokowi Mohammadowi. Coroczne przestrzeganie postu w Ramadanie kiedy to muzułmanie muszą powstrzymywać się od jedzenia i picia od wschodu do zachodu słońca, jest uważane za jeden z pięciu filarów islamu. W br. Ramadan rozpoczyna się dziś (24 kwietnia) i zakończy 23 maja. To czas pobożności, błogosławieństw i dobroczynności, w którym każdy muzułmanin zatrzymuje się i bierze głęboki oddech. Nie inaczej jest z biznesem w tym okresie.
Ramadan to krótsza praca
W Ramadanie godziny pracy są zredukowane najczęściej o dwie godziny dziennie. Przy założeniu, że w miesiącu jest 21 dni roboczych to muzułmanie w tym miesiącu pracują 42 godziny mniej. Co ważne, skrócenie czasu pracy podczas Ramadanu nie wpływa na obniżenie wynagrodzenia pracowników. Podobnie jest z godzinami pracy restauracji. Większość z nich stosuje się do godzin postu i zamyka się w ciągu dnia, a otwiera po wieczornych modlitwach. Natomiast supermarkety, sklepy spożywcze pozostają otwarte. Tak aby można było dokonać zakupów i przygotować wieczorny iftar (pierwszy posiłek, który muzułmanin spożywa po zachodzie słońca w okresie postu).
Ramadanowe statystyki
Ciekawe są statystyki, które pokazują iż poszczenie w ciągu dnia i skrócony czas snu podczas Ramadanu zwiększa uczucie senności i drażliwości. A to wpływa na zwiększenie liczby wypadków drogowych, szczególnie w czasie gdy wielu kierowców spieszy się na iftar.
Mniej godzin snu (w nocy „zaczyna się życie”) i krótszy czas pracy w połączeniu z postem w ciągu dnia ma nieunikniony wpływ na efektywność pracy podczas Ramadanu. Ekonomiści szacują spadek wydajności od 35 do 50 proc. Spadek ten oznacza również, że ważne spotkania i decyzje są często odkładane na kolejny miesiąc.
CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus. EXPO coraz bliższe przesunięcia