Coraz więcej polskich firm chce sprzedawać we Francji

Nad Sekwanę eksportujemy coraz więcej. To w dużej mierze zasługa małych i średnich firm, ale też coraz więcej przedsiębiorstw znad Wisły decyduje się na fuzje i przejęcia na francuskim rynku.

Publikacja: 03.10.2019 18:03

Coraz więcej polskich firm chce sprzedawać we Francji

Foto: Panorama Paryża. Foto: Jeremi Jędrzejkowski

Dwustronna wymiana handlowa pomiędzy Polską a Francją stale wzrasta. W ostatnich trzech latach polski eksport do Francji wzrósł o niemal 19 proc. Jest do dla nas czwarty rynek eksportowy. Tylko w 2018 r. Polska wyeksportowała do Francji dobra warte ponad 12,2 mld euro. Jednocześnie sprowadziła stamtąd towary warte ponad 8,2 mld euro. Oznacza to, że w obrocie towarowym z Francją odnotowujemy dodatnie saldo. W 2018 r. wyniosło ono, jak łatwo policzyć, 4 mld euro.

Inwestycje i miejsca pracy

– Polsko-francuskie relacje gospodarcze mają się bardzo dobrze. Niejako na przekór dość chłodnym relacjom politycznym. Dla Francji Polska niezmiennie pozostaje najważniejszym partnerem handlowym w Europie Centralnej i Wschodniej – mówiła we Wrocławiu Monika Constant, dyrektor generalna Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej. Jak wskazała, Francja jest drugim inwestorem zagranicznym w Polsce, po Niemczech (nie uwzględniając Holandii i Luksemburga – red.), wyprzedzając USA. Łączna wartość inwestycji francuskich przedsiębiorstw w naszym kraju to już 18 mld euro. W Polsce jest zarejestrowanych ponad 1300 firm z francuskim kapitałem. Utworzyły one ponad 200 tys. miejsc pracy.

– Rzeczywiście np. w sektorze delegowania pracowników klimat polityczny nam nie sprzyja mając na uwadze spory polityczne, nagonki medialne i represje administracyjne we Francji, ale niezależnie jednak od tego francuscy przedsiębiorcy wciąż wysoce cenią i bardzo potrzebują polskich pracowników. Przykładowo teraz jest bardzo duże zapotrzebowanie na spawaczy. W tej profesji brakuje już nie tylko specjalistów polskich, ale i ukraińskich. Teraz sięgamy po tych z Wietnamu – mówił Radosław Gałka, prezes Poland Workforce, polskiej agencji pracy tymczasowej specjalizującej się w dostarczaniu pracowników na rynek francuski.

Zmiana kierunku

Francuskie giganty takie jak np. Auchan, AXA, BNP Paribas, Canal+, Decathlon, Michelin, Orange, Renault czy Sanofi są zadomowione nad Wisłą i wciąż rozpychają się na polskim rynku. Polskie firmy działają też jednak coraz prężniej nad Sekwaną. Tym bardziej, że relacje z Francją cechują się większą dynamiką wzrostu polskiego eksportu niż importu.

– Współpracujemy z francuską firmą od kilku lat. Cenimy sobie tę współpracę choć francuski partner stawia nam wysokie wymagania. Dotychczas to my zamawialiśmy towar we Francji. Wkrótce znajdziemy się w nowej rzeczywistości, w której będziemy tam sprzedawać – mówił w Radomiu Zbigniew Sitkowski, prezes firmy Hydro Truck, która oferuje m.in. kompresory do rozładunku materiałów płynnych i półpłynnych francuskiej firmy Mouvex Blackmer.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie firmy ciągną do Francji

W podobnej sytuacji – przechodzenia od importu do eksportu – jest firma Imperium Track z Bodzentyna zajmująca się sprzedażą pojazdów ciężarowych. – Od lat zajmujemy się importem samochodów ciężarowych z Francji. Ostatnio jednak zaczęliśmy działać w drugą stronę. Dokonujemy napraw i renowacji aut sprowadzonych z Francji. Następnie trafiają one z powrotem na rynek francuski. Nasi kontrahenci są często wręcz zdumieni ich bardzo dobrym stanem – mówił w Radomiu Mateusz Matysek, wspólnik zarządzający przedsiębiorstwem Imperium Truck.

Przejąć konkurenta

Inna tendencja to coraz większa obecność kapitałowa polskich firm działających we Francji. Operują tam m.in.: Comarch, Oknoplast, Nowy Styl i Wielton. Rodzimi przedsiębiorcy coraz częściej przejmują francuskie firmy.

– Udane przejęcie konkurenta we Francji ma za sobą nie tylko Wielton, ale także m.in.: Amica, Damix, Suempol czy Śrubena Unia – wylicza Adam Zohry, koordynator usług doradztwa finansowego na Europę Wschodnią w firmie doradczej Mazars.

– Ostatni taki sukces to przejęcie przez Grupę Nowy Styl firmy Majencia – lidera produkcji mebli biurowych we Francji, który znalazł się w upadłości – dodaje Joanna Karkoszka, avocat a la cour z kancelarii Gide Loyrette Nouel.

CZYTAJ TAKŻE: Kontrahenci z Francji płacą w terminach

– Trend wzmożonego zainteresowania ekspansją kapitałową na rynku francuskim zauważamy także wśród naszych klientów. Oferujemy im jednocześnie wszelką niezbędną pomoc finansową w tym zakresie czy to poprzez ekspertów w Polsce czy też we Francji, w której do dyspozycji naszych klientów pozostaje 29 centrów korporacyjnych i 62 centra dla przedsiębiorców – mówi Piotr Jabłoński, dyrektor departamentu finansowania handlu w BNP Paribas Bank Polska. – Nasza oferta to także działalność tzw. French Desk funkcjonującego jako główny punkt dostępu do usług i produktów naszego banku dla francuskich firm inwestujących w Polsce, ale też wspierającego polskie przedsiębiorstwa działające we Francji – dodaje przedstawiciel BNP Paribas Bank Polska.

Eksport i ekspansja do Francji były tematem pierwszych pięciu spotkań w czwartej edycji Programu Handlu Zagranicznego (PHZ). Odbyły się one w: Gdańsku, Olsztynie, Wrocławiu, Łodzi i Radomiu. Kolejne dwa nt. Francji zaplanowano w Zielonej Górze (28.10) i Poznaniu (29.10).

Dwustronna wymiana handlowa pomiędzy Polską a Francją stale wzrasta. W ostatnich trzech latach polski eksport do Francji wzrósł o niemal 19 proc. Jest do dla nas czwarty rynek eksportowy. Tylko w 2018 r. Polska wyeksportowała do Francji dobra warte ponad 12,2 mld euro. Jednocześnie sprowadziła stamtąd towary warte ponad 8,2 mld euro. Oznacza to, że w obrocie towarowym z Francją odnotowujemy dodatnie saldo. W 2018 r. wyniosło ono, jak łatwo policzyć, 4 mld euro.

Inwestycje i miejsca pracy

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Francja
Francusko-polski biznes oczekuje zawieszenia poboru podatków i składek ZUS
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Francja
Francuskie izby gospodarcze pomogą w handlu z krajami Europy Środkowej
Francja
Polskie firmy radzą sobie coraz lepiej we Francji
Francja
Niuanse francuskiej etykiety biznesu
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Francja
Polskie firmy ciągną do Francji
Francja
Kontrahenci z Francji płacą w terminach