Głos beneficjenta pomoże ułatwić wykorzystanie funduszy UE?

Resort funduszy i polityki regionalnej udostępnił portal, na którym można zgłaszać pomysły jak uprościć korzystanie z pieniędzy europejskich. Można też podzielić się doświadczeniami.

Publikacja: 07.07.2021 14:00

Głos beneficjenta pomoże ułatwić wykorzystanie funduszy UE?

Foto: Głos beneficjenta – unijne granty będą łatwiejsze? Źródło: Adobe Stock

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wraz z rzecznikiem funduszy europejskich stworzyło portal Głos beneficjenta. Ma on służyć przedsiębiorcom, samorządowcom (to dwie główne grupy beneficjentów funduszy UE), ale także wszystkim innym, którzy korzystają ze środków unijnych, a więc choćby przedstawicielom trzeciego sektora. Za pomocą portalu można zgłaszać propozycje usprawnień. Resort podkreśla, że chce wspólnie tworzyć bardziej efektywne rozwiązania i ułatwić dostosowanie do wytycznych obowiązujących w funduszach europejskich.

– Zależy nam, aby system inwestowania funduszy europejskich był maksymalnie prosty i przyjazny dla beneficjentów, a jednocześnie skuteczny wobec nadużyć. Czekamy na sugestie, jak lepiej odpowiadać na potrzeby życiowe i biznesowe obywateli – mówi Tadeusz Kościński, minister finansów, funduszy i polityki regionalnej.

CZYTAJ TEŻ: Kościński: Zmieniamy całą administrację finansową

– Biuro rzecznika już od 3 lat wspiera beneficjentów. Rocznie zajmujemy się ponad dwustu sprawami. Rzadko jednak były to zgłoszenia dotyczące ułatwień. Dlatego cieszę się, że pojawia się narzędzie ułatwiające korzystanie ze środków europejskich. Na portalu będą publikowane pomysły, jak i odpowiedzi ministerstwa. Proces będzie więc transparentny. Będzie to też forum dyskusji – wtóruje Agata Zielińska, rzecznik funduszy europejskich.

– Customer Experience to pewnego rodzaju filozofia, która w obliczu dzisiejszej rzeczywistości i rosnącej konkurencyjności rynku, staje się elementem obowiązkowym. Musimy w tym podążać za biznesem. Głos beneficjenta idealnie wpisuje się w ten trend – dodaje Zielińska.

Głos beneficjenta – są już pierwsze postulaty

Na portalu, który działa od 1 lipca br. pojawiły się już pierwsze postulaty, także te dotyczące przedsiębiorców. Oto jeden z nich dotyczących wsparcia dla najmniejszych firm – „W przypadku mikro-przedsiębiorców w programach sektorowych, ale przede wszystkim w RPO, muszą być uwzględnione możliwości ubiegania się o środki na proste inwestycje. Początkujący przedsiębiorcy potrzebują często nowego sprzętu elektronicznego, oprogramowania, maszyn lub urządzeń.” – tak pisze jedna z osób, które już skorzystały z nowej aplikacji.

Postulat dotyczący dotacji na tzw. proste zakupy w przypadku mikro-firm przewija się w zasadzie od początku perspektywy 2014-2020, bo o ile w okresie 2007-2013 w regionalnych programach operacyjnych (RPO) można było pozyskać dofinansowanie tego typu o tyle w bieżącej wciąż trwającej perspektywie (de facto w myśl zasady n+3 kończy się ona z końcem 2023 r.) niemal nie było to już możliwe z uwagi na przeniesienie środka ciężkości dotacji na projekty B+R. Zważywszy, że trend ten jest kontynuowany postulat ten będzie trudno spełnić zarządom województw odpowiadającym za RPO. Warto jednak wskazać, że zdecydowanie łatwiej o tego typu wsparcie zwrotne w postaci unijnych pożyczek oferowanych w każdym z województw.

CZYTAJ TEŻ: Jarosińska-Jedynak: Chcemy rozszerzyć definicję MŚP

Do dziś zgłoszono na portalu 15 postulatów. Wydaje się więc, że portal ma szansę spełnić swe cele, bo beneficjenci mają pomysły i nie wahają się ich przedstawiać. Inna sprawa jak wiele z nich zostanie pozytywnie zweryfikowanych przez MFiPR.

– Idea sama w sobie jest słuszna. Nikt, jak sądzę, nie powinien podawać jej w wątpliwość. Pytanie o intencje. Mam nadzieję, że nie są to działania pozorowane, takie wyjście pod publikę, ale resort naprawdę chce coś usprawnić, ułatwić z korzyścią dla beneficjentów – mówi Waldemar Sługocki, poseł KO, a w latach 2010-2011 podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, i w 2015 r. sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

Głos beneficjenta to nie pierwszy taki portal

Głos beneficjenta nie jest pierwszym portalem, w którym administracja chce poznać głos społeczeństwa. Z końcem stycznia 2020 r. Ministerstwo Finansów kierowane także przez Tadeusza Kościńskiego zaoferowało podatnikom „Głos podatnika”. Można tam zgłaszać pomysły jak ulepszyć w naszym kraju prawo podatkowe. Portal ten cieszy się sporą popularnością. Dotychczas pojawiło się tam 399 zgłoszeń, które są skategoryzowane w trzynastu kategoriach, w tym m.in. CIT, PIT VAT czy cło.

Co więcej, jeszcze ponad rok wcześniej w ówczesnym resorcie rozwoju (Kościński był tam wiceministrem) utworzono portal „Głos przedsiębiorcy”. Tam z kolei dotychczas wpłynęło 291 pomysłów w czterech kategoriach, z których jak podaje Ministerstwo Rozwoju Przedsiębiorczości i Technologii: 125 odrzucono, 30 wdrożono, 2 są w realizacji, a 21 w konsultacji. Jawi się pytanie co się dzieje z pozostałymi pomysłami, a i tzw. wskaźnik sukcesu nie jest zbyt wysoki, bo jak łatwo policzyć uznanie urzędników zyskuje mniej więcej co 10 pomysł. Pytanie, oczywiście o ich jakość, bo zapewne część z nich z założenia ma charakter życzeniowy i jest nierealna do spełniania.

CZYTAJ TEŻ: PARP idzie w regiony. Ma pierwsze biuro regionalne

– Właśnie finalnie najważniejsze będzie ile tych postulatów zostanie wykorzystanych i ile procedur stanie się prostszych. Oczywiście można skanalizować niezadowolenie społeczne, w tym przypadku beneficjentów środków europejskich, ale jeśli nic z tego miałoby nie wynikać to szkoda pieniędzy. Jeśli natomiast minister pokaże raporty np. kwartalne, roczne co się udało, jaka ustawa się zmieniła na lepsze, lub, które rozporządzenie poprawiono to tylko przyklasnąć. Pytanie też o szeroką, społeczną znajomość tych portali, bo jeśli rozpoznawalność jest niska to niewiele z tego wyjdzie – uważa Waldemar Sługocki.

Głos beneficjenta – czas na usprawnienia

Administracja zebrała więc już pierwsze doświadczenia z głosem społecznym zarówno w sferze przedsiębiorczości, jak i podatków. Teraz czas na głosy dotyczące usprawnień w funduszach europejskich.

– Chcemy ułatwić życie obywatelom. Na podstawie głosów możemy zmieniać procedury, ułatwiać je i tym samym życie beneficjentom. Zapraszamy do zgłaszania pomysłów – zachęca minister Kościński, który, co trzeba obiektywnie przyznać, niezależnie do ministerstwa, w którym pracuje, promuje ideę pro-kliencką w podejściu administracji do problemów obywateli (przedsiębiorców, podatników, beneficjentów funduszy UE).

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wraz z rzecznikiem funduszy europejskich stworzyło portal Głos beneficjenta. Ma on służyć przedsiębiorcom, samorządowcom (to dwie główne grupy beneficjentów funduszy UE), ale także wszystkim innym, którzy korzystają ze środków unijnych, a więc choćby przedstawicielom trzeciego sektora. Za pomocą portalu można zgłaszać propozycje usprawnień. Resort podkreśla, że chce wspólnie tworzyć bardziej efektywne rozwiązania i ułatwić dostosowanie do wytycznych obowiązujących w funduszach europejskich.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Fundusze UE
Wciąż jest zbyt dużo barier rozwoju europejskich MŚP
Fundusze UE
2,25 mln euro dla MŚP na zapobieganie marnotrawienia żywności w gastronomii
Fundusze UE
Kohesio – wyszukiwarka projektów UE już dostępna. To dzieło Komisji Europejskiej
Fundusze UE
Sięgnij po Fundusze Europejskie stawiając na innowacyjność!
Fundusze UE
Platformy startowe pomagają start-upom w Polsce wschodniej
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy