Pytanie:

Ma on kontakt z klientami, czy mam prawo do tego, aby nakazać pracownikowi noszenie przyłbicy?

Odpowiedź:

Zgodnie z ogólną zasadą, jeżeli pracownik wykonuje bezpośrednią obsługę interesantów lub klientów w zakładzie pracy, wówczas w trakcie jej realizacji zobowiązany jest do zakrywania ust oraz nosa. Z drugiej strony nie sposób jednak wykluczyć sytuacji, w której noszenie maseczki lub zakrywanie ust i nosa w inny sposób (np. przyłbicą) może z medycznego punktu widzenia negatywnie wpływać na zdrowie pracownika. Jeżeli tego rodzaju informacje wynikają z zaświadczenia lekarskiego, to ich zignorowanie przez pracodawcę co do zasady może stanowić naruszenie podstawowych obowiązków w zakresie BHP. W rezultacie, zasadne wydaje się rozważenie przez pracodawcę podjęcia następujących środków ochronnych:

  1. zapewnienia pracownikowi bariery ochronnej (przegrody) w kontaktach z interesantami lub klientami,
  2. zapewnienia pracownikowi możliwości zakrywania ust i nosa w inny sposób – np. przyłbicą (oczywiście w sytuacji, gdy nie stanowi to zagrożenia dla zdrowia pracownika).
CZYTAJ TEŻ: Samoizolacja pracownika i praca zdalna podczas kwarantanny

W razie braku możliwości wdrożenia powyższych środków ochronnych, zasadniczo konieczne może być dokonanie reorganizacji pracy takiego pracownika (poprzez brak bezpośredniej obsługi interesantów lub klientów).

Piotr Birkowski, adwokat z Kancelarii M.Mazurek i Partnerzy Radcowie Prawni sp.p. Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP działającej pod patronatem dziennika „Rzeczpospolita”.