Dawniej całowanie w rękę kobiet na powitanie było jednym z przyjętych sposobów powitania płci pięknej. Teraz ten zwyczaj jest w zaniku.

Pytanie:

Mój pracownik całuje w dłoń na powitanie kobiety w firmie. Uważam to za niestosowne. Czy jako pracodawca mogę zabronić tego pracownikowi?

Odpowiedź:

W określonych sytuacjach, pracodawca może zakazać powitania poprzez całowanie dłoni współpracownic.

Całowanie w rękę w naszych kręgach kulturowych traktowane jest jako zwyczaj, szczególnie dawniej, wyraz szacunku do kobiet. Przepisy obowiązującego prawa nie zawierają żadnych regulacji, które odnosiłyby się do tego rodzaju czynności, zarówno w aspekcie pozytywnym, jak i zakazującym takich zwyczajów.

CZYTAJ TEŻ: Praca zdalna: czy firma zwróci ci za prąd? Prawnik wyjaśnia

Na gruncie kodeksu pracy można zastanowić się, czy tego rodzaju zwyczaj może być traktowany jako przejaw ewentualnego naruszenia godności. Zgodnie z art. 18 3a § 6 kodeksu pracy przejawem dyskryminowania w rozumieniu § 2 jest także niepożądane zachowanie, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności pracownika i stworzenie wobec niego zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery (molestowanie). Całowanie w rękę musiałoby zostać zatem uznane przez współpracownice jako niepożądane zachowanie, które narusza ich godność.

CZYTAJ TEŻ: Praca w biurze podczas pandemii – praktyki z Chin
Autopromocja
Nowość!

Trzy dostępy do treści rp.pl w ramach jednej prenumeraty

ZAMÓW TERAZ

Przy czym należy zastrzec, że molestowanie wiąże się z subiektywnymi przeżyciami osoby molestowanej i polega na niepożądanym z jej punktu widzenia zachowaniu innej osoby. W pierwszej kolejności to zatem pracownice powinny zgłosić ewentualny sprzeciw wobec postępowania współpracownika. Pracodawca zaś może zasugerować pracownikowi, aby w pracy ograniczać się do formalnych powitań. Jeżeli tego rodzaju rozmowy nie poskutkują, a pracownik nadal będzie stosował tę formę powitania, wówczas pracodawca powołując się na konieczność przeciwdziałania dyskryminacji może przedsięwziąć w stosunku do pracownika środki zmierzające do wyeliminowania takiego zachowania, w tym zakazać takiej formy powitania.

Autorem odpowiedzi jest Edyta Głowińska, radca prawny z Madejczyk Kancelaria Prawna Sp. k. Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP działającej pod patronatem dziennika „Rzeczpospolita”.