Niezbędnik przedsiębiorcy: Niekonsekwentny fiskus * Kancelaria w domu * IP Box bez ewidencji * Nowe stawki lokalnych danin * Test przedsiębiorcy * Soczewki i podnożek na koszt szefa

• Opłata za brak biletu parkingowego w kosztach? Skarbówka gmatwa sprawę
• Jak rozliczać firmowy gabinet w mieszkaniu na kredyt?
• Kłopotliwa ewidencja przy uldze IP Box. Jest wyrok NSA
• Podatki i opłaty lokalne w górę - jakie stawki od 1 stycznia
• Czy sprawdzanie, kto jest prawdziwym przedsiębiorcą to dobry pomysł?
• Szykują się nowe wydatki na pracowników przy laptopach
• Najnowsze dane o niewypłacalności przedsiębiorców
• Małe sklepy zamykają się tysiącami
• Ważne terminy na ten tydzień

Publikacja: 11.11.2023 22:23

Niezbędnik przedsiębiorcy: Niekonsekwentny fiskus * Kancelaria w domu *  IP Box bez ewidencji * Nowe stawki lokalnych danin * Test przedsiębiorcy * Soczewki i podnożek na koszt szefa

Foto: Adobe Stock

Wynagrodzenie za usługę czy kara? Fiskus o opłacie dodatkowej

Skarbówka od pewnego czasu twierdzi, że opłata dodatkowa pobierana przez właściciela parkingu od klientów, którzy nie przestrzegają regulaminu korzystania z miejsc postojowych, podlega VAT. Stanowi bowiem wynagrodzenie za świadczenie usług.

Czy w takim razie opłatę dodatkową można zaliczyć do kosztów podatkowych? W tej kwestii stanowisko skarbówki nie jest jednoznaczne. Uważa ona, że na gruncie podatków dochodowych opłata dodatkowa ma charakter sankcyjny, a zatem nie może stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Inny pogląd w tej sprawie mają eksperci i wskazują, że fiskus jest niekonsekwentny. Skoro twierdzi, że opłata za naruszenie regulaminu parkingu jest na gruncie VAT wynagrodzeniem za usługę, to nie może jednocześnie uznawać, że dla celów rozliczeń PIT/CIT jest to opłata sankcyjna bądź kara.

Czytaj więcej

Dodatkowa opłata za parkowanie w kosztach firmy - jest stanowisko skarbówki

Kancelarię w mieszkaniu można rozliczać w kosztach

Radca prawny chce prowadzć kancelarię we własnym mieszkaniu. Nie wydzielił w nim gabinetu, na firmowe potrzeby będzie wykorzystywać głównie pokój, w którym znajdzie się sprzęt biurowy, ale także toaletę, kuchnię i korytarz. Przyjął szacunkowo, że na potrzeby działalności będzie wykorzystywał około 30 proc. mieszkania. W takiej proporcji chce zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki na utrzymanie lokalu (czynsz, energia, woda, inne media). Również w takiej proporcji chciał zaliczać odsetki od kredytu hipotecznego zaciągniętego na kupno mieszkania.

Skarbówka przyznała, że jeżeli część mieszkania jest wykorzystywana na biznes, to wydatki związane z jego utrzymaniem są kosztem według wyliczonej przez przedsiębiorcę proporcji. Urzędnicy zaakceptowali również rozliczenie odsetek.

Czytaj więcej

Z tej interpretacji ucieszą się prowadzący firmę we własnym mieszkaniu

IP Box: znów korzystny wyrok dla informatyka

Ewidencja wymagana do skorzystania z ulgi IP Box nie musi być prowadzona na bieżąco - wynika z wyroku NSA w sprawie informatyka prowadzącego jednoosobową działalność.

Informatyk tworzy od podstaw oprogramowanie dla klientów, jest opodatkowany liniowym PIT i rozlicza się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nie prowadził natomiast odrębnej ewidencji z wykazem czynności i godzin, które przeznaczył na realizację danego programu lub jego funkcjonalności.

I to był dla fiskusa argument, by odmówić programiście ulgi IP Box. "Obowiązek bieżącego i prawidłowego wyodrębniania przychodów i kosztów dotyczących kwalifikowanego IP dotyczy również podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów" - stwierdziła skarbówka.

Podatnik zaskarżył interpretację, a sądy admininistracyjne przyznały mu rację. Nie zgodziły się z fiskusem, że tylko bieżące prowadzenie ewidencji, tj. już od początku okresu, za który podatnik chce skorzystać z IP Box, daje prawo do skorzystania z ulgi. Zdaniem NSA wszystkie informacje niezbędne do wyodrębnienia danych potrzebnych do skorzystania z ulgi, są w księdze podatkowej.

Czytaj więcej

Ulga IP Box: zapadł kolejny wyrok w sprawie prowadzenia ewidencji

Daniny dla gminy pójdą w górę

O 15 proc. wyższe od tegorocznych będą w 2024 roku maksymalne stawki podatku od nieruchomości i opłat lokalnych. Wszystko przez wskaźnik inflacji za pierwsze półrocze 2023 r., który wyniósł właśnie 15 proc.

I tak np. podatek od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków, nie będzie mógł przekroczyć 1,34 zł za 1 m2 powierzchni (w 2023 r. – 1,16 zł). Podatek od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej to 33,10 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2023 r. – 28,78 zł). Stawka opłaty targowej nie będzie mogła przekroczyć 1096,39 dziennie (w 2023 r. – 953,38 zł). Opłata reklamowa wyniesie maksymalnie 3,62 zł dziennie (w 2023 r. – 3,14 zł)

Rady gmin mogą oczywiście ustalić niższe stawki podatków i opłat na swoim terenie.

Czytaj więcej

Od 1 stycznia 2024 stawki podatków i opłat lokalnych w górę

Niepotrzebne sprawdzanie samozatrudnionych

Wypowiedź lewicowej polityczki o potrzebie sprawdzania, czy ktoś udaje firmę, by unikać podatków, nie spodobała się przedsiębiorcom. Test przedsiębiorcy miał dotyczyć samozatrudnionych, czyli osoby, które prowadzą działalność gospodarczą, ale mają jednego kontrahenta (często byłego pracodawcę). Partie, które będą tworzyć nowy rząd, ostatecznie wycofały się z tego pomysłu.

Suchej nitki nie zostawili na nim także doradcy podatkowi, którzy zauważają, że samozatrudnienie jest legalne. Nie można też mieć do pretensji do osoby, która wybrała formę rozliczeń pozwalającą płacić mniejsze podatki, skoro przepisy na taki wybór pozwalają. Eksperci podkreślają też, że skarbówka ma już teraz możliwość weryfikowania, czy samozatrudniony to bardziej przedsiębiorca czy etatowiec. Test przedsiębiorcy tylko bardziej skomplikuje system podatkowy.

Czytaj więcej

Wraca dyskusja o teście przedsiębiorcy. Eksperci: To bardzo zły pomysł

Co szef zapewni pracującym przy ekranach

Pracownikom korzystającym z przenośnego systemu komputerowego przez połowę dobowego czasu pracy pracodawcy muszą zapewnić stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę umożliwiającą ustawienie laptopa tak, by jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu. Pracownik dostanie też odłączaną klawiaturę i mysz, a jeśli sobie zażyczy – także podnóżek.

To nie wszystko. Krzesło, na którym siedzi pracownik, musi mieć podstawę z kółkami, możliwość regulacji w taki sposób, by nie ograniczać swoich ruchów, wyprofilowane siedzisko i oparcie, możliwość obrotu i regulowane podłokietniki.

Nowe rozporządzenie rozwiewa też wątpliwości w sprawie refundacji kosztów zakupu soczewek kontaktowych, jeśli wyniki badań okulistycznych wykażą, że są one niezbędne podczas pracy z monitorem. Soczewki będą traktowane tak samo jak okulary.

Pracodwacy mają pół roku z kawałkiem, aby dostosować stanowiska pracy osób korzystających z monitorów ekranowych do najnowszych wymogów BHP.

Czytaj więcej

Firmy będą musiały zafundować pracownikom dodatkowy sprzęt

Wypłacalność JDG: jest źle, choć trochę lepiej

W Krajowym Rejestrze Zadłużonych do końca września ogłoszono 3640 postanowień o niewypłacalności, tj. o 89 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. i o 32 proc. więcej w stosunku do całego 2022 r. Najbardziej narażeni na niewypłacalność są indywidualni przedsiębiorcy. Tutaj liczba upadłości sięgnęła 2798. Najwięcej w województwach mazowieckim, śląskim i wielkopolskim.

Pociesza tylko to, że w odróżnieniu od pierwszych dwóch kwartałów 2023 r., w trzecim kwartale odnotowano wyhamowanie dynamiki wzrostu i to w niemal wszystkich branżach. W produkcyjnej spadek sięga 19 proc. w stosunku do drugiego kwartału 2023 r., w handlowej - 8 proc., w budowlanej - 10 proc., w transportowej - 21 proc., a w usługowej - 17 proc. Jedynie rolnictwo notuje wzrost liczby niewypłacalności o 23 proc.

Czy apogeum niewypłacalności mamy już za sobą? Eksperci nie są do końca przekonani. Przyszły rok przyniesie bowiem wzrost kosztów prowadzenia działalności: dwukrotna podwyżka wynagrodzenia minimalnego, wyższe stawki podatków, składki ZUS, ceny wielu usług i produktów, z których korzystają także przedsiębiorcy. Do tego bardzo prawdopodobny jest wzrost cen energii ze względu na zakończenie wielu ulg.

Czytaj więcej

Problemy z niewypłacalnością wyhamowują, ale wciąż jest ich dużo

Koszty pogrążają małe sklepy

Prawie 2,3 tys. sklepów musiało zamknąć działalność w 2023 r. Najwięcej ubyło sklepów z artykułami tytoniowymi - 3,8 proc., sklepów z artykułami piśmienniczymi - 2,8 proc., sklepów rybnych - 2,2 proc. oraz sklepów z dywanami i tekstyliami oraz obuwniczych - po 1,8 proc. Główne przyczyny likwidacji lub zawieszenia działalności, to rosnące koszty oraz słabnący popyt, co mniej uderzyło w sieci handlowe. Barierami nie do przeskoczenia dla wielu małych detalistów były też podwyżki cen energii i rosnące podatki.

Część biznesów została zawieszona we wrześniu, niedługo przed wyborami parlamentarnymi, co może wskazywać, że przedsiębiorcy planują powrót, jeśli nowy rząd wprowadzi ułatwienia np. przywróci handel w niedziele.

Czytaj więcej

Kłopoty finansowe zamykają kolejne małe sklepy

WAŻNE TERMINY

15 listopada

ŚRODA

√ składki ZUS za październik 2023 r. wpłacają płatnicy składek posiadający osobowość prawną
√ wpłata podatku od nieruchomości i podatku leśnego za listopad 2023 r. przez osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej
√ wpłata IV raty podatku rolnego przez osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej
√ wpłata IV raty podatku od nieruchomości, podatku leśnego oraz podatku rolnego przez osoby fizyczne 

Niezbędnik przedsiębiorcy
Niezbędnik przedsiębiorcy: jak nie stracić po reformie składki zdrowotnej * Twój e-PIT już czeka * sprzedaż za złotówkę a koszty * mniej biurokracji po deregulacji * firmy z długami sięgają po pzu
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Niezbędnik przedsiębiorcy
Niezbędnik przedsiębiorcy: deregulacja w biznesie * zmiany w KSeF * zachęta do zatrudniania seniorów * długi w branży beauty * kto dostanie dotacje z KPO
Niezbędnik przedsiębiorcy
Niezbędnik przedsiębiorcy: nowy wyjątek od zakazu amortyzacji * aparat słuchowy a KUP * składka zdrowotna a forma opodatkowania * nadgodziny, ugoda i podatek * podatki sektorowe * ceny paliw * gwarancje kredytowe
Niezbędnik przedsiębiorcy
Niezbędnik przedsiębiorcy: rewolucja w składce zdrowotnej i w fakturach * wakacje od ZUS * blokada konta podatnika * auto w kosztach a prawo jazdy * auto w leasingu: kto płaci kary
Niezbędnik przedsiębiorcy
Niezbędnik przedsiębiorcy: VAT na żywność * strój służbowy i firmowa motorówka * kasowy PIT * szkolenia z KSeF * preferencyjny ZUS * zawieszenia działalności