Uzbekistan stawia na usługi. Władze kraju oczekują, że do 2023 r. wartość usług zwiększy się dwukrotnie względem poziomu z 2020 r., w którym to wyniosła w przeliczeniu prawie 76,2 mld zł. Szawkat Mirzijojew, prezydent kraju, w maju 2021 r. nałożył na uzbeckich urzędników administracji centralnej i regionalnej prawnie wiążące obowiązki związane ze wspieraniem tego sektora. Decyzja prezydenta skraca jednocześnie ścieżki dla przedsiębiorców z branży usług w razie napotkania przez nich przeszkód biurokratycznych. Tworzy też zapotrzebowanie na usługi konsultingowe dla administracji centralnej i regionalnej.
Właściciele niektórych sklepów, restauracji w Uzbekistanie, w tym w szczególności obsługujących gości zagranicznych, narzekali, że zbyt krótkie godziny pracy ograniczają ich dochód i wywołują rozczarowanie wśród ich klientów. Zdarzało się np., że turyści przylatujący nocnym lotem do Uzbekistanu nie mogli dlatego znaleźć nic do jedzenia. Lokale pozostawały zamknięte, mimo iż turyści chętniej wydają pieniądze w późniejszych porach.
CZYTAJ TEŻ: Uzbekistan – co oferuje najludniejszy kraj Azji Centralnej?
Wprawdzie w Uzbekistanie już w 2019 r. weszło w życie prawo określające wymagania co do bezpieczeństwa funkcjonowania obiektów zbiorowego żywienia i lokali rozrywkowych to przedsiębiorcy skarżyli się jednak, że nocami byli nachodzeni przez przedstawicieli służb bezpieczeństwa, którzy bezpodstawnie nakazywali zamykanie lokali.
Jak uwolnić usługi w Uzbekistanie?
Nowe prawo ma szansę ograniczyć ten proceder i zmienić inne praktyki biurokratyczne. W postanowieniu prezydenta Republiki Uzbekistanu w sprawie działań na rzecz przyspieszonego rozwoju usług (PP-5113) z 11 maja 2021 r. zapowiedziano m.in. monitoring postępów rozwoju sektora. Urzędnicy będą musieli się więc wykazać „sukcesami” w tym zakresie, ponieważ nałożono na nich osobistą odpowiedzialność za wykonanie zadań zawartych w tym akcie prawnym.
CZYTAJ TEŻ: Uzbekistan zachęca polskie firmy do udziału w prywatyzacji
Skuteczne wdrożenie zapisów niniejszego dokumentu mają m.in. zapewnić dwaj wicepremierzy kraju, hokimowie (naczelnicy) regionów i miasta Taszkent, stolicy kraju. Kontrolę wykonania niniejszego postanowienia sprawuje premier Republiki Uzbekistanu oraz szef administracji prezydenta Republiki Uzbekistanu, obaj faktycznie odpowiedzialni przed głową państwa. Taka konstrukcja prawna ma zapewnić faktyczną zmianę biurokratycznego otoczenia biznesowego. Jest szansa, że władze regionalne będą „łaskawszym okiem” patrzeć na potencjalne nowe projekty i inwestycje, w tym zagraniczne, wpisujące się w nową koncepcję rozwoju usług.