Średnia cena eksportowanego wina paczkowanego w 2020 roku wyniosła 91,60 CZK/l. 6 proc. eksportu tej grupy win trafiło do Polski. W 2020 roku do Polski wyeksportowano zaledwie 4,5 tys. hektolitrów wina za 37 mln CZK, z czego wino butelkowane stanowiło 3,2 tys. hl za 29 mln CZK. Teraz sprzedaż jednak znów rośnie.

Wina, a nie tylko, jak się powszechnie mniema, piwa, sprowadzamy od południowych sąsiadów nie od dziś. W latach 2005-2013 eksport wina z Czech do Polski stale rósł. Wolumen wina nie był jednak duży choć Polska była drugim krajem eksportowym. W okresie 2014-2015 zauważalny był spadek. Teraz zainteresowanie czeskimi winami powraca m.in. za sprawą ich wysokiej jakości.

Czeskie wina to jakość

W Europie wina z Moraw i Czech są znane i popularne od średniowiecza kiedy to cesarz Karol IV kazał sadzić winnice. W Valticach od XVII wieku działa nieprzerwanie rolnicza szkoła uprawy winogron. Od czasu wprowadzenia ustawy o winie w 1995 roku wina z Moraw i Czech przeszły wielki rozwój jakościowy i dziś należą do najlepszych win w Europie. Są doceniane i uznawane na całym świecie m.in. w konkursie Chardonnay du Monde w Burgundii gdzie corocznie winiarze z Czech są wyróżniani. 

W Republice Czeskiej znajdziemy dwa regiony winiarskie: Morawy i Czechy, które dalej dzielą się na podregiony. Czechy (Litoměřice i Mělník) i Morawy (Mikulov, Slovácko, Velká Pavlovice i Znojmo). Według statystyk na koniec 2017 roku było 20 008 hektarów winnic i 384 winiarskich wiosek. Na 31 grudnia 2021 r. zarejestrowano 13 998 plantatorów z obsadzonymi winnicami. Jak na kraj, który jest cztery razy mniejszy niż Polska to liczby, które robią wrażenie.

Biznes winiarski lepiej prowadzić w Czechach niż w Polsce

Na czeskim winie nie znajdziemy dobrze nam znanych banderol. Co za tym idzie trunki z tej grupy nie podlegają akcyzie. W Polsce stawka akcyzy wynosi dziś 10 proc. Idąc dalej, co ważne dla przedsiębiorców, wino można zaliczyć do kosztów firmowych. Nie potrzebujemy do tego oczywiście faktur, ponieważ do 10 tys. CZK (ok. 1995 zł) wystarczy zwykły paragon. Ograniczeniem jest limit. Wartość jednej butelki nie może przekroczyć 500 CZK  (ok. 95zł).

Czytaj więcej

Polska-Czechy – jakimi towarami handlujemy?

W bardzo popularnych winiarniach (Vinoteka) możemy dostać wino lane, które najczęściej jest rozlewane do 1,5 l, 2 l lub 5 litrowych butelek. Naturalną sprawą jest wcześniejsza degustacja, aby nie kupować kota w worku.

Burčák, czyli młode wino

Ciekawostką jest sprzedawany na ulicznych straganach burczak (cz. burčák). Burčák to częściowo sfermentowany moszcz z winogron, trunek o bardzo owocowym smaku i mętnej konsystencji. Na pierwszy rzut oka jego wizualna ocena może być bardzo negatywna.

Mówiąc wprost jest to półprodukt powstały podczas produkcji wina, który nadaje się do spożycia już kilka dni po rozpoczęciu fermentacji moszczu. Trudno odróżnić go od soku z winogron, ale należy uważać, bo może zawierać nawet 10 proc. alkoholu. Burčák jest sprzedawany na przełomie sierpnia-września przez ok. 3-4 tygodnie. Święto młodego wina i pochody burczakowe to piękny czas dla wielbicieli czeskiego wina. W miastach, miasteczkach i wioskach rozbrzmiewa muzyka, rozlewa się wino, zabawie nie ma końca.

Ile wina produkują Czesi?

Powszechnie wiadomo, że Czesi są faworytami w konsumpcji piwa na osobę, ale czy wiemy, który naród pije najwięcej wina? Francuzi, Włosi, Chilijczycy? Co ciekawe, okazuje się, że największymi konsumentami wina na mieszkańca są mieszkańcy Watykanu. Papież i jego współpracownicy (łącznie 932 osoby) wypijają 66,67 litrów wina na osobę. Czesi przeciętnie wypijają 17,2 litrów wina w ciągu roku na osobę. Dla porównania w Polsce to tylko 3,5 litra na osobę.

Czytaj więcej

Z Czechami handlujemy coraz więcej

Według danych Czeskiego Urzędu Statystycznego w 2020 r. zebrano łącznie 90 tys. ton winogron, czyli o prawie 33 proc. więcej niż w roku poprzednim. Produkcja wina w Czechach w ostatnich trzech latach wynosi ok. 584 tys. hektolitrów rocznie. 2/3 produkcji stanowią wina białe, a 1/3 czerwone. W 2020 r. wywieziono z Czech 70 tys. hl produktów winiarskich. Cześć z nich trafiła do Polski.

Autorka jest specjalistką wprowadzania firm na czeski rynek, właścicielką firmy doradczo-usługowej w Czechach – DvaKraje.pl