W szczególności nowe przepisy dotyczą zawiadomienia o delegowaniu i jego późniejszej zmiany (zgodnie z art. 10 ust. 1 dekretu ustawodawczego nr 136/2016), a także motywowania zawiadomienia delegowania długoterminowego (na podstawie art. 4 bis ust. 2 dekretu ustawodawczego nr 136/2016 z późniejszymi zmianami wprowadzonymi art. 1 ust. 1 lit. d) dekretu ustawodawczego nr. 122/2020).
Wejście w życie Rozporządzenia z 6 sierpnia 2021 jednocześnie uchyli Rozporządzenie włoskiego MPiPS z 10 sierpnia 2016 r.
Jakie zmiany będą obowiązywały zagranicznych pracodawców delegujących długoterminowo pracowników do Włoch?
Aby przedstawić w sposób kompletny nowe zasady zgłoszenia pracowników delegowanych, warto jest przyjrzeć się definicji delegowania oraz dotychczasowym zasadom jego zgłaszania we Włoszech.
Oddelegowanie ma miejsce wtedy, gdy pracodawca (tzw. delegujący), we własnym interesie i pod własnym kierownictwem, tymczasowo udostępnia innemu podmiotowi (przyjmującemu) jednego lub więcej pracowników (delegowanych) do wykonywania określonej czynności zawodowej, uzgodnionych i uregulowanych umową zawartą między stronami.
Z oddelegowaniem międzynarodowym pracowników będziemy mieli do czynienia w interesującym nas przypadku, czyli kiedy przedsiębiorstwo polskie deleguje swoich pracowników do Włoch (do innego przedsiębiorstwa włoskiego lub do własnego oddziału zagranicznego mającego siedzibę na terenie Włoch). Pełną definicję oraz przepisy dotyczące delegowania międzynarodowego znajdziemy w Dyrektywie 2014/67/UE oraz we włoskim ex Dekrecie Ustawodawczym n. 136/2016.