Europejska sieć łączy przedsiębiorców – także tych z Polski i Wielkiej Brytanii

Korzystając z sieci Enterprise Europe Network można również znaleźć kontrahentów spoza Unii Europejskiej, w tym brytyjskich. Część z nich aktualnie poszukuje dostawców z Polski.

Publikacja: 18.09.2023 13:00

Polscy przedsiębiorcy mogą osiągnąć na rynku brytyjskim wysokie marże.

Polscy przedsiębiorcy mogą osiągnąć na rynku brytyjskim wysokie marże.

Foto: Adobe Stock

Enterprise Europe Network (EEN) to potężna sieć wspierająca mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa we wchodzeniu na rynki zagraniczne. Pomimo umieszczenia w jej nazwie kontynentu europejskiego jest obecna w ponad 60 krajach na całym świecie, zrzesza ok. 600 organizacji i ma ponad 3 tys. ekspertów.

Według Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) niespełna 5 proc. polskich firm sprzedaje swoje wyroby za granicę, a tylko ok. 1 proc. czyni to ze świadczonymi przez siebie usługami. Tak niskie wskaźniki ujemnie wpływają na tempo rozwoju polskiego biznesu, a więc i całej gospodarki. W jej internacjonalizacji pomaga Enterprise Europe Network (EEN), która tłumaczy i motywuje to następująco: „bez wątpienia polscy przedsiębiorcy mają ogromny potencjał, by ruszać na podbój zagranicznych rynków, jednak internacjonalizacja wymaga odpowiedniego zaplanowania i przygotowania firmy do podjęcia działań, a następnie ich wdrożenia.”

Ośrodki EEN w Polsce i w Anglii

Około 30 ośrodków tej sieci funkcjonuje w Polsce. Zaś w Zjednoczonym Królestwie jest ich ok. 20, z czego większość w Anglii. Są wśród nich uczelnie, ośrodki badawczo-rozwojowe, parki technologiczne, organizacje pozarządowe, agencje rozwoju regionalnego czy agencje rozwoju przedsiębiorczości. Działalność Enterprise Europe Network jest finansowana przez Komisję Europejską oraz z budżetów poszczególnych państw. Za pośrednictwem EEN i przy wsparciu z jej strony odnośnie skutecznego poszukiwania zagranicznych kontrahentów (dostawców, producentów, dystrybutorów, partnerów technologicznych) firmy podpisują tysiące umów, a dziesiątki tysięcy ich przedstawicieli wzięły udział w szkoleniach, warsztatach i seminariach organizowanych od 2008 roku, tj. od roku utworzenia EEN. Odbywają się też misje gospodarcze, w ramach których można poznawać specyfikę lokalnych rynków. Eksperci sieci wspierają przedsiębiorstwa w nawiązywaniu pierwszego kontaktu, jak również, stosownie do potrzeb, mogą towarzyszyć w trakcie rozmów i zawierania kontraktów.

Czytaj więcej

Zachodnia Irlandia coraz ciekawszym kierunkiem dla polskich MŚP

Ważną rolę w pozyskiwaniu zagranicznych partnerów biznesowych pełni Partnering Opportunities Database, czyli Baza Danych Możliwości Partnerstwa, zawierająca tysiące ofert i zapytań od podmiotów poszukujących współpracy biznesowej i technologicznej z różnych branż. Informacje podawane są tam w języku angielskim. Baza zawiera bardzo przydatną wyszukiwarkę z podziałem na 7 kategorii. Praktycznie codziennie (w dni powszednie) pojawiają się tam dziesiątki nowych ogłoszeń.

W EEN są i brytyjskie ogłoszenia

W ostatnich miesiącach na polskojęzycznej stronie www.een.org.pl – bo i taka funkcjonuje do obsługi EEN – pojawiły się takie ogłoszenia ze strony brytyjskich przedsiębiorstw skierowane do polskich partnerów jak te dotyczące zapotrzebowania na: dostawcę ekologicznych materiałów do produkcji kosmetyczek, producenta modułowych organizerów na biurko wykonanych z drewna pozyskiwanego odpowiedzialnie bądź wytwórcę różnego typu toreb żeglarskich.

Enterprise Europe Network szacuje, że dotychczas różnego rodzaju wsparcie od niej otrzymało w sumie już co najmniej 65 tys. MŚP.

Enterprise Europe Network (EEN) to potężna sieć wspierająca mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa we wchodzeniu na rynki zagraniczne. Pomimo umieszczenia w jej nazwie kontynentu europejskiego jest obecna w ponad 60 krajach na całym świecie, zrzesza ok. 600 organizacji i ma ponad 3 tys. ekspertów.

Według Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) niespełna 5 proc. polskich firm sprzedaje swoje wyroby za granicę, a tylko ok. 1 proc. czyni to ze świadczonymi przez siebie usługami. Tak niskie wskaźniki ujemnie wpływają na tempo rozwoju polskiego biznesu, a więc i całej gospodarki. W jej internacjonalizacji pomaga Enterprise Europe Network (EEN), która tłumaczy i motywuje to następująco: „bez wątpienia polscy przedsiębiorcy mają ogromny potencjał, by ruszać na podbój zagranicznych rynków, jednak internacjonalizacja wymaga odpowiedniego zaplanowania i przygotowania firmy do podjęcia działań, a następnie ich wdrożenia.”

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wsparcie Ekspansji
PAIH otworzyła kolejne biuro regionalne, tym razem w Lublinie
Wsparcie Ekspansji
KUKE i Credit Agricole Bank Polska wspólnie wesprą eksporterów
Wsparcie Ekspansji
Nowe zagraniczne biuro PAIH w Wilnie
Wsparcie Ekspansji
Polskie MŚP coraz lepiej radzą sobie na emirackim rynku żywności
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Wsparcie Ekspansji
Czy polskie MŚP skorzystają na uczestnictwie Wielkiej Brytanii w programie Horyzont Europa?