Znaczenie SaaS rośnie. Z raportu BetterCloud wynika, że liczba takich programów w przedsiębiorstwach wzrosła w ciągu trzech lat z 16 aż do 80. To rozmaite narzędzia – od wewnętrznego komunikatora, po oprogramowanie do prowadzenia sprzedaży w sieci.

CZYTAJ TEŻ: Model myśliwego i farmera – sprzedawaj tak jak start-upy

Spośród ponad 15 tys. firm na świecie oferujących oprogramowanie w formie dostępu do platformy SaaS, zdecydowana większość powstała w minionej dekadzie. Jednak najbardziej popularni przedstawiciele tej kategorii to nie właściciele kultowych marek technologicznych. Do największych w sektorze SaaS należą Salesforce (dostawca narzędzi chmurowych), Shopify (platforma e-commerce), Service Now (platforma do zarządzania procesami w firmie), Zoom (narzędzie do telekonferencji), Atlassian (narzędzia dla programistów) czy Workday (narzędzia do zarządzania finansami i zasobami ludzkimi). Dziś już 70 proc. aplikacji dla biznesu opiera się na modelu SaaS. Eksperci szacują, że 73 proc. firm i organizacji korzysta już głównie z oprogramowania SaaS.

Chmura dobra dla biznesu

– Model usług w chmurze typu SaaS, który świetnie nadaje się do rozwiązań z obszaru rozrywki, jest tak samo użyteczny dla biznesu. Koszt stworzenia dedykowanego oprogramowania często bywa zaporowy dla dużego grona przedsiębiorców, którzy potrzebują fachowych narzędzi, by konkurować w swojej branży. SaaS obniża próg wejścia. Pozwala skorzystać z narzędzi, potrzebnych w rozwoju, a dotąd pozostających poza zasięgiem finansowym – mówi Oliwia Tomalik, manager w Shoper.

– W naszym sektorze widzimy, że SaaS ogromnie ułatwia uruchomienie sklepów internetowych przez nowych sprzedawców. Inwestycja w oprogramowanie staje się rozsądnym kosztem prowadzenia działalności – dodaje.

CZYTAJ TEŻ: Pracownicy tych zawodów zmienią branżę. Na IT

Shoper jest przykładem dostawcy oprogramowania, który w pierwotnym modelu sprzedaży nie oferował swojego produktu jako usługi działającej w chmurze. Przez pierwsze lata działalności firmy narzędzia dla sprzedawców internetowych były sprzedawane na płytach CD. Analitycy z Grand View Research wskazują, że podstawowym czynnikiem rozwoju sektora e-commerce w nowej dekadzie będzie szybko rosnąca liczba sprzedawców działających w internecie i przewidują, iż udział w rynku sklepów opartych na rozwiązaniach chmurowych (takich jak SaaS), który już w 2019 r. wynosił 77 proc., w kolejnych latach jeszcze bardziej wzrośnie.