Dane, ich gromadzenie i analiza to kluczowe procesy w cyfryzacji firmy. Jednak jak wynika z globalnego badania zrealizowanego przez The Economist Intelligence Unit, aż 56 proc. firm uważa, że największym wyzwaniem w procesie gromadzenia danych są właśnie obowiązujące przepisy. Wpływ ten szczególnie widoczny jest w przypadku przedsiębiorstw z Europy i Bliskiego Wschodu. Firmy te w efekcie pozostają w tyle za organizacjami z Azji czy obu Ameryk, w niektórych kluczowych obszarach wydajności i inwestycji.

Dane – firmy zwiększą wydatki na ich analizę

Mimo to – jak podają eksperci firmy Snowflake – aż 85 proc. przedsiębiorstw w ciągu najbliższych trzech lat chce zwiększyć wydatki na analizę danych. Europejskie firmy gorzej jednak niż inne oceniają swoją przewagę konkurencyjną dotyczącą technicznych możliwości zarządzania danymi. O ile globalnie swoje możliwości w tym zakresie jako lepsze od innych ocenia 71 proc. przedsiębiorstw, to w Europie odsetek ten wynosi zaledwie 59 proc. Barierą jest pozyskiwanie danych od podmiotów zewnętrznych i dzielenie się z nimi informacjami. Co trzecia firma twierdzi, że w tym przypadku wyzwaniem są regulacje (w innych częściach świata problem ten ma co piąta firma).

CZYTAJ TEŻ: Robotyzacja w Polsce wciąż dużo poniżej średniej światowej

– Bezproblemowy i bezpieczny dostęp do danych, a także możliwość ich analizy w oparciu o rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji, to elementy, które bezsprzecznie świadczą o przewadze konkurencyjnej w cyfrowym świecie. Te organizacje, które nie będą potrafiły wykorzystać potencjału danych wypadną z gry – ostrzega Grzegorz Kapusta, dyrektor ds. inżynierii w Snowflake.