– Ważne jest to, aby każdy przedsiębiorca miał pełną świadomość, jak wygląda stan jego rozliczeń składkowych. Bez tej wiedzy trudno prowadzić biznes. Dlatego co roku przekazujemy takie informacje płatnikom – mówi "Rzeczpospolitej" Paweł Żebrowski, rzecznik ZUS.
Z otrzymanej informacji płatnik, który rozliczał i wpłacał składki w 2022 r. dowie się, czy na jego koncie w ZUS jest nadpłata, niedopłata, czy też saldo zerowe. Dowie się również, w jakiej wysokości płatnik przekazał wpłaty w roku 2022 i jakie należności rozliczono tymi wpłatami. Płatnicy, którzy spłacają zadłużenie w ratach, otrzymają informację o kwocie, która pozostała jeszcze do spłaty.
Zakład sugeruje, żeby przedsiębiorcy zestawili wykaz wpłat z 2022 r. przesłany przez organ rentowy ze swoimi księgami finansowymi. Mogą w ten sposób zweryfikować, czy sytuacja przedstawiona przez ZUS zgadza się z tą, którą oni mają.
Co zrobić, gdy na koncie jest niedopłata? ZUS przypomina, że niedopłata na koncie płatnika składek może być spłacana w ratach. Jeżeli płatnik nie jest w stanie jednorazowo spłacić zadłużenia, powinien złożyć wniosek o rozłożenie spłaty zadłużenia na raty. Więcej informacji na ten temat udzieli każdy doradca ds. ulg i umorzeń. Przedstawi najkorzystniejsze warunki spłaty zadłużenia, pomoże wypełnić wniosek i skompletować niezbędne dokumenty. Z doradcą można skontaktować się telefonicznie lub umówić na e-wizytę.
Niewielkie zaległości należy spłacić przez zwiększenie bieżącej wpłaty wraz z naliczonymi odsetkami za zwłokę, jeżeli są należne. Odsetki można obliczyć w kalkulatorze odsetkowym dostępnym dla płatników składek.