W oryginale stwierdzenie współzałożyciela Microsoftu brzmiało: “Banking is necessary, but banks are not”. Czy to już rzeczywistość? O przyszłości sektora finansowego i o tym czego oczekują od banków klienci, w tym przedsiębiorcy, rozmawiali w miniony czwartek eksperci podczas międzynarodowego wydarzenia w Wiedniu pn. „Huawei Intelligent Finance Summit” (chińska firma była głównym współorganizatorem szczytu, wraz z amerykańskim pismem CIO, a dokładnie z jego niemiecką edycją).

- W sektorze bankowym i branży finansowej wiele się dzieje. Biznes jak zawsze potrzebuje stabilizacji, a tymczasem w strefie euro i w innych krajach unijnych rozkręca się inflacja. Mamy do czynienia z kolejnymi lockdownami spowodowanymi pandemią koronawirusa, ale nie są to problemy, których nie da się rozwiązać – mówiła Barbara Kolm, wiceprezes Banku Centralnego Austrii, gość specjalny konferencji. Jej zdaniem decydenci polityczni powinni jednak wyznawać zasadę, że polityka monetarna to jedna strona rzeczywistości a polityka fiskalna to druga strona medalu i nie powinno się tych polityk mieszać.

Czego oczekują klienci banków?

- Oczekiwania klientów są takie, że banki dostarczą im jeszcze bardziej spersonalizowane usługi. I zrobią to szybciej i taniej niż dotychczas. Zmiany technologiczne, internet rzeczy, wszystko to dotyczy także sektora bankowego i ubezpieczeń. W procesie zmian trzeba też uwzględniać indywidualne ryzyko inwestorów. Komisja Europejska się tym zajmuje przygotowując tzw. white papers – mówiła Barbara Kolm. Przypomniała też, że UE realizuje swą strategię cyfrową w horyzoncie roku 2030, która w okresie pandemii nabrała jeszcze większego znaczenia. – W jej realizację zaangażowanych jest wiele firm, w tym także Huawei, który angażuje się m.in. w budowę sieci 5G – stwierdziła Kolm. Wspomniała też, że wielkie firmy technologiczne coraz mocniej forsują użycie sztucznej inteligencji, także w sektorze finansowo-bankowym. Wreszcie zadała pytanie czy obecne waluty narodowe mogą zostać wyparte przez waluty cyfrowe.

Barbara Kolm, wiceprezes Banku Centralnego Austrii przemawiająca podczas Huawei Intelligent Finance

Barbara Kolm, wiceprezes Banku Centralnego Austrii przemawiająca podczas Huawei Intelligent Finance Summit, 14 X 2021 r., Wiedeń

Artur Osiecki

Michael Philpotts, Payments & Fintech Director, Huawei Treasury przypomniał, że w Chinach już trwa pilotaż cyfrowego yuana, w którym uczestniczy 10 mln osób w wybranych miastach Państwa Środka, a oznacza to użycie niemal 21 mln osobistych elektronicznych portfeli i 3,5 mln portfeli publicznych i firmowych. To także 70,75 milionów transakcji o wartości 34,5 mld yuanów (stan na czerwiec 2021 r.)

Czytaj więcej

Ransomware - hakerzy poczynają sobie coraz śmielej wzbudzając strach także wśród polskich przedsiębi
Ransomware - dwie na trzy firmy było celem cyberataku dla okupu

Philpotts podkreślił, że nie trzeba mieć bankowej licencji, aby bankować. "Banking is necessary, but banks are not” - przypomniał słowa Billa Gates`a, współzałożyciela Microsoftu wypowiedziane, co ciekawe, bardzo dawno, bo w 1994 roku. - Duże firmy technologiczne postrzegają usługi finansowe jako szansę na podniesienie wartości ich ekosystemu dla ich klientów, a tym samym utrzymanie ich w ekosystemie.

- Banki potrzebują szybkiej transformacji przenosząc się do cyfrowej przestrzeni – mówił z kolei Łukasz Januszewski, board member markets/IB w Raiffeisen Bank International AG.

Autopromocja
Nowość!

Trzy dostępy do treści rp.pl w ramach jednej prenumeraty

ZAMÓW TERAZ

W stronę usług mobilnych

- Usługi bankowe przesuwają się zdecydowanie w stronę usług mobilnych. Co się dzieje, gdy płacąc za taksówkę okazuje się, że nie mam pieniędzy? Pierwsze co robię to wchodzę na moje konto i sprawdzam saldo. Bankowcy muszą więc stosować aplikacje mobilne. Usługi bankowe łączą się ze względu na płatności niemal ze wszystkimi innymi usługami i całym, przeżywającym wielki boom e-commerce. Muszą być więc mobilne i uniwersalne – wskazywał Ronald W. Raffensperger, chief digital transformation officer of FSI w Huawei. W jego ocenie banki muszą być centrum ekosystemu finansowego i łączyć wszystkie jego cechy i funkcjonalności. - Są po części platformami społecznymi i platformami płatności. Z kolei dla klienta to aplikacja mobilna jest najważniejsza. Ona jest jego centrum sterowania i codziennym doświadczeniem. Zaś kluczem do innowacji są dane. Mamy wielki strumień danych i trzeba je sensownie, a jednocześnie bezpiecznie wykorzystać – podkreślał Raffensperger.