W ostatnich latach pojawiło się wiele nowych firm oferujących usługę typu „kup teraz, zapłać później”, które pozwalają kupującym płacić za towary online w ratach rozłożonych w czasie. Wzrost zakupów online z wykorzystaniem tej usługi wzrósł o 86 proc. w całej Europie w okresie od lutego 2020 do lipca 2021 roku.
Koncepcja odroczonych płatności nie jest niczym nowym, od kredytów sklepowych po tradycyjne karty kredytowe. Firmy te jednak są częścią dynamicznie rozwijającego się sektora fintech. Według danych z 2021 r. zdecydowanie największą z tych nowych firm jest szwedzka Klarna, która ma już 90 mln użytkowników. Za nią plasuje się Afterpay z Melbourne w Australii z 16 milionami użytkowników i Affirm z San Francisco, USA z 7 milionami, chociaż wszystkie ze wspomnianych firm rozszerzyły swoją działalność na cały świat.
Zespół MoneyTransfers.com postanowił przyjrzeć się bliżej tej kwestii, sprawdzić jak korzystają z tej opcji różne kraje europejskie i jakie są jej przewidywania dla Polski. W czasie pandemii wykorzystanie usług typu „kup teraz, zapłać później” wzrosło o 86 proc. w całej Europie w okresie od lutego 2020 do lipca 2021 roku. Wśród krajów europejskich, największą popularnością cieszy się usługa „kup teraz zapłać później” w Szwecji. w 2020 roku skorzystało z niej aż 23 proc. konsumentów.
W Polsce usługę „kup teraz zapłać później” oferuje Klarna, PayU, PayPo i Twisto. Można z niej skorzystać również na Allegro, które oferuje własną usługę płatności odroczonych – Allegro Pay. BLIK, system płatności mobilnych, który obsługuje obecnie 70-80 proc. polskich płatności e-commerce, również rozważa wprowadzenie tego systemu, jak powiedział niedawno serwisowi pymnts.com prezes firmy, Dariusz Mazurkiewicz.
Czytaj więcej
W okresie pandemii konsumenci zaczęli chętniej kupować w sklepach internetowych. Przyniosło to rozwój platform sprzedażowych, ale także spotęgowało istniejące zagrożenia. Jednym z nich jest nabycie towaru podrobionego.