Firmom brakuje jasnych wytycznych do pracy w nowych warunkach

Przedsiębiorcy pytani, które procedury i w jakim obszarze są najtrudniejsze do wdrożenia, najczęściej wskazywali na: korzystanie z przestrzeni wspólnych, dystans w miejscu pracy i zabezpieczenie stanowisk pracy. Źródło: Adobe Stock

Choć ponad 85 proc. przedsiębiorców dobrze ocenia swoje przygotowanie do działalności w pandemii w kontekście zapewnienia bezpiecznych warunków pracy, to zdecydowana większość uważa, że brakuje jasnych wskazań w tym zakresie.

To problem dla niemal 80 proc. badanych firm – wynika z badań „Bezpieczny powrót do pracy w nowej normalności”, który powstał z inicjatywy Randstad, Adecco Group i ManpowerGroup. Przedsiębiorcy wskazują, że posiadają dokumenty określające nowe procedury bezpieczeństwa, a także korzystają z preparatów odkażających, indywidualnych środków ochrony osobistej, czy trybu pracy zdalnej. Rzadkością są badania pracowników, czy działania diagnostyczne. Z takich rozwiązań korzysta tylko co czwarta ankietowana firma.

Dystans i przestrzenie wspólne problemem

– Brak spójnych przepisów, a co za tym idzie jednolitego stanowiska urzędów, tłumaczy ostrożność pracodawców w korzystaniu z tego rozwiązania np. w zakresie badania temperatury – komentuje Anna Wicha, prezes Polskiego Forum HR.

CZYTAJ TAKŻE: Tarcza 4.0: Poszerzenie dopłat do wynagrodzeń

Przedsiębiorcy pytani, które procedury i w jakim obszarze są najtrudniejsze do wdrożenia, najczęściej wskazywali na: korzystanie z przestrzeni wspólnych, dystans w miejscu pracy i zabezpieczenie stanowisk pracy oraz diagnoza zdrowia i badania pracowników.

CZYTAJ TAKŻE: Średnie firmy mogą już szykować wnioski o dotacje obrotowe z PARP

Olga Gierada-Jabłonka, Head of Legal w ManpowerGroup w Polsce, tłumaczy, że – choć wiele instytucji publicznych opublikowało swoje rekomendacje – rozproszenie informacji i duży poziom ich ogólności nie dają pełnej wiedzy na temat możliwych i odpowiednich czynności zabezpieczających, które należałoby podjąć.

Nowe zasady to też koszty

Przedsiębiorcy zwracają również uwagę na brak dodatkowych źródeł finansowania. 40 proc. przebadanych deklaruje, że wydatki związane z wdrożeniem nowych środków w zakresie BHP stanową miedzy 1 a 3 proc. budżetu kosztowego, zaś w przypadku 11 proc. firm jest to już ponad 5 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Pracownicy tych zawodów zmienią branżę. Na IT

Nowe środki zabezpieczające wpływają nie tylko na koszty, ale również na nowy sposób organizacji pracy. 56 proc. respondentów uważa, że wpłynie to na ograniczenie produktywności i wydajności, a 53 proc. jest zdania iż zmniejszy się rentowność działalności. Ograniczenie możliwości prowadzenia działalności wskazuje 29 proc. respondentów, zaś wzrost cen towarów i usług – 22 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: postojowe dla fryzjerów

Czy w związku z okresem zamknięcia salonów kosmetyczno-fryzjerskich fryzjerom i kosmetyczkom przysługuje postojowe? W ...

Tarcza finansowa dla MŚP – gdzie składać wnioski

Za tzw. tarczę finansową dla małych i średnich firm odpowiada Polski Fundusz Rozwoju (PFR), ...

Coraz więcej polskich firm chce sprzedawać we Francji

Nad Sekwanę eksportujemy coraz więcej. To w dużej mierze zasługa małych i średnich firm, ...

Działalność nierejestrowana a składki ZUS – ciągle są niejasności

Rzecznik MŚP dopytuje, jak interpretować przepisy, z których korzystają obecnie dziesiątki tysięcy startujących firm. ...

Perspektywy współpracy z branżą hotelarską w ZEA

Polskie firmy powinny teraz szukać swoich szans na Bliskim Wschodzie, gdyż obecny kryzys sprzyja ...

Koronawirus. Wsparcie biznesu powinno być szybkie i szerokie

Skutki koronawirusa dla przedsiębiorców będą dotkliwe. Niezbędne jest więc szybkie i szerokie wsparcie. Apelują ...