Firmom brakuje jasnych wytycznych do pracy w nowych warunkach

Przedsiębiorcy pytani, które procedury i w jakim obszarze są najtrudniejsze do wdrożenia, najczęściej wskazywali na: korzystanie z przestrzeni wspólnych, dystans w miejscu pracy i zabezpieczenie stanowisk pracy. Źródło: Adobe Stock

Choć ponad 85 proc. przedsiębiorców dobrze ocenia swoje przygotowanie do działalności w pandemii w kontekście zapewnienia bezpiecznych warunków pracy, to zdecydowana większość uważa, że brakuje jasnych wskazań w tym zakresie.

To problem dla niemal 80 proc. badanych firm – wynika z badań „Bezpieczny powrót do pracy w nowej normalności”, który powstał z inicjatywy Randstad, Adecco Group i ManpowerGroup. Przedsiębiorcy wskazują, że posiadają dokumenty określające nowe procedury bezpieczeństwa, a także korzystają z preparatów odkażających, indywidualnych środków ochrony osobistej, czy trybu pracy zdalnej. Rzadkością są badania pracowników, czy działania diagnostyczne. Z takich rozwiązań korzysta tylko co czwarta ankietowana firma.

Dystans i przestrzenie wspólne problemem

– Brak spójnych przepisów, a co za tym idzie jednolitego stanowiska urzędów, tłumaczy ostrożność pracodawców w korzystaniu z tego rozwiązania np. w zakresie badania temperatury – komentuje Anna Wicha, prezes Polskiego Forum HR.

CZYTAJ TAKŻE: Tarcza 4.0: Poszerzenie dopłat do wynagrodzeń

Przedsiębiorcy pytani, które procedury i w jakim obszarze są najtrudniejsze do wdrożenia, najczęściej wskazywali na: korzystanie z przestrzeni wspólnych, dystans w miejscu pracy i zabezpieczenie stanowisk pracy oraz diagnoza zdrowia i badania pracowników.

CZYTAJ TAKŻE: Średnie firmy mogą już szykować wnioski o dotacje obrotowe z PARP

Olga Gierada-Jabłonka, Head of Legal w ManpowerGroup w Polsce, tłumaczy, że – choć wiele instytucji publicznych opublikowało swoje rekomendacje – rozproszenie informacji i duży poziom ich ogólności nie dają pełnej wiedzy na temat możliwych i odpowiednich czynności zabezpieczających, które należałoby podjąć.

Nowe zasady to też koszty

Przedsiębiorcy zwracają również uwagę na brak dodatkowych źródeł finansowania. 40 proc. przebadanych deklaruje, że wydatki związane z wdrożeniem nowych środków w zakresie BHP stanową miedzy 1 a 3 proc. budżetu kosztowego, zaś w przypadku 11 proc. firm jest to już ponad 5 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Pracownicy tych zawodów zmienią branżę. Na IT

Nowe środki zabezpieczające wpływają nie tylko na koszty, ale również na nowy sposób organizacji pracy. 56 proc. respondentów uważa, że wpłynie to na ograniczenie produktywności i wydajności, a 53 proc. jest zdania iż zmniejszy się rentowność działalności. Ograniczenie możliwości prowadzenia działalności wskazuje 29 proc. respondentów, zaś wzrost cen towarów i usług – 22 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Potrójne kosmiczne dofinansowanie dla Creotech Instruments

Creotech Instruments zdobyło niemal 26,5 mln zł dofinansowania z NCBR. Konkursowe dotacje spółka wykorzysta ...

Nasz eksport ma się bardzo dobrze

7 proc. wzrostu eksportu w 2018 r. (r./r.). To jest to, co zakładaliśmy i ...

FindAir tworzy technologię do walki z astmą

Fundusz BLDG Venture finansuje innowacyjny projekt rodzimego startupu FindAir. Chodzi o stworzenie algorytmów sztucznej ...

Polski eksport – coraz więcej przeszkód

Polscy eksporterzy zmagają się z wieloma przeszkodami, a do tego wciąż pojawiają się nowe, ...

Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: zakaz pracy dla chorego

Czy pracodawca podejrzewając oznaki choroby zakaźnej u pracownika może nie dopuścić go do pracy? ...

Jak prawidłowo stosować zmienioną skalę PIT i wyższe koszty

Prawidłowe obliczenie zaliczki na PIT według nowej, obowiązującej od początku października skali PIT, sprawia ...