Firmom brakuje jasnych wytycznych do pracy w nowych warunkach

Przedsiębiorcy pytani, które procedury i w jakim obszarze są najtrudniejsze do wdrożenia, najczęściej wskazywali na: korzystanie z przestrzeni wspólnych, dystans w miejscu pracy i zabezpieczenie stanowisk pracy. Źródło: Adobe Stock

Choć ponad 85 proc. przedsiębiorców dobrze ocenia swoje przygotowanie do działalności w pandemii w kontekście zapewnienia bezpiecznych warunków pracy, to zdecydowana większość uważa, że brakuje jasnych wskazań w tym zakresie.

To problem dla niemal 80 proc. badanych firm – wynika z badań „Bezpieczny powrót do pracy w nowej normalności”, który powstał z inicjatywy Randstad, Adecco Group i ManpowerGroup. Przedsiębiorcy wskazują, że posiadają dokumenty określające nowe procedury bezpieczeństwa, a także korzystają z preparatów odkażających, indywidualnych środków ochrony osobistej, czy trybu pracy zdalnej. Rzadkością są badania pracowników, czy działania diagnostyczne. Z takich rozwiązań korzysta tylko co czwarta ankietowana firma.

Dystans i przestrzenie wspólne problemem

– Brak spójnych przepisów, a co za tym idzie jednolitego stanowiska urzędów, tłumaczy ostrożność pracodawców w korzystaniu z tego rozwiązania np. w zakresie badania temperatury – komentuje Anna Wicha, prezes Polskiego Forum HR.

CZYTAJ TAKŻE: Tarcza 4.0: Poszerzenie dopłat do wynagrodzeń

Przedsiębiorcy pytani, które procedury i w jakim obszarze są najtrudniejsze do wdrożenia, najczęściej wskazywali na: korzystanie z przestrzeni wspólnych, dystans w miejscu pracy i zabezpieczenie stanowisk pracy oraz diagnoza zdrowia i badania pracowników.

CZYTAJ TAKŻE: Średnie firmy mogą już szykować wnioski o dotacje obrotowe z PARP

Olga Gierada-Jabłonka, Head of Legal w ManpowerGroup w Polsce, tłumaczy, że – choć wiele instytucji publicznych opublikowało swoje rekomendacje – rozproszenie informacji i duży poziom ich ogólności nie dają pełnej wiedzy na temat możliwych i odpowiednich czynności zabezpieczających, które należałoby podjąć.

Nowe zasady to też koszty

Przedsiębiorcy zwracają również uwagę na brak dodatkowych źródeł finansowania. 40 proc. przebadanych deklaruje, że wydatki związane z wdrożeniem nowych środków w zakresie BHP stanową miedzy 1 a 3 proc. budżetu kosztowego, zaś w przypadku 11 proc. firm jest to już ponad 5 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Pracownicy tych zawodów zmienią branżę. Na IT

Nowe środki zabezpieczające wpływają nie tylko na koszty, ale również na nowy sposób organizacji pracy. 56 proc. respondentów uważa, że wpłynie to na ograniczenie produktywności i wydajności, a 53 proc. jest zdania iż zmniejszy się rentowność działalności. Ograniczenie możliwości prowadzenia działalności wskazuje 29 proc. respondentów, zaś wzrost cen towarów i usług – 22 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Polski handel z Wyspami po brexicie

Już w najbliższą sobotę (1 lutego 2020 r.) Wielka Brytania opuści Unię Europejską. Ma ...

Szansa dla start-upów deep-tech na 100 tys. euro i działalność globalną

Polskie start-upy działające na rynku technologii cyfrowych mogą wziąć udział w EIT Digital Challenge ...

Czy roboty wspomogą MŚP po pandemii

Roboty przemysłowe zyskują nowe możliwości. Tzw. roboty współpracujące (coboty) mogą wspomóc także małe i ...

Robot do firmy teraz też w leasingu

Firmą mogą sięgnąć po korzyści z używania robotów współpracujących bez początkowej inwestycji kapitałowej. Firmy, ...

Zwycięzcy Kyiv Tech Hub 2020 to: Elomia, RE-leaf PAPER i Caretech.Human.

Kyiv Tech Hub 2020 – które start-upy wygrały?

W finale programu mentoringowego Polish-Ukrainian Startup Bridge wybrano trzy najbardziej obiecujące start-upy działające na ...