Chińskie władze zapewniają, że choć walka z wirusem SARS Cov-2 jest dotkliwa dla chińskiej gospodarki, to negatywne skutki będą krótkotrwałe i nie zmienią one długoterminowego trendu rozwojowego. Fundamentem ma być krajowy rynek, dla którego Komunistyczna Partia Chin określiła wytyczne w postaci obniżenia podatków dla przedsiębiorstw, usunięcia wszystkich przeszkód w łańcuchu przemysłowym i łańcuchu dostaw oraz wdrożenie innych działań mających ustabilizować funkcjonowanie gospodarki, w tym wprowadzenia takich, które nie będą Chińczyków pozbawiać dochodów lub ingerencja fiskalna będzie minimalna.
Sytuacja rynkowa w czasie epidemii
W maju br. w Chinach indeks PMI dla przemysłu wyniósł 49,6 pkt i w stosunku do kwietnia wzrósł o 2,2 pkt. W porównaniu z majem ubiegłego roku był o 1,4 punktu niższy. Z kolei inflacja CPI w maju br. wyniosła 2,1 proc., gdy tymczasem w tym samym miesiącu w ubiegłym roku była ona na poziomie 1,3 proc. Zasadniczo w cenach konsumenckich widoczne są trendy deflacyjne. Z kolei inflacja PPI w maju br. wyniosła 6,4 proc., a rok wcześniej było to 9 proc. Jesienią 2021 r., przez cztery miesiące (od września do grudnia), poziom PPI przekroczył 10 proc. ze szczytem w październiku w listopadzie, odpowiednio 13,5 proc. oraz 12,9 proc. Od stycznia br. PPI systematycznie się obniża.
W br. walka z epidemią w stylu zero Covid mocno uderzyła w potencjał ekonomiczny Szanghaju i delty rzeki Jangcy (centrum chińskiej działalności przemysłowej oraz finansowej) oraz rolniczej prowincji Jilin (północno-wschodnie Chiny). Jak podało Chińskie Państwowe Biuro Statystyczne (CPBS) rok do roku regiony te odnotowały spadek i było to odpowiednio 14,1 proc. oraz 16,9 proc.
Czytaj więcej
Kraje dobrze współpracujące z Chinami robią na tym nieprawdopodobne biznesy, a my z jednej strony mamy olbrzymie potencjalne możliwości, a z drugiej niewielką skuteczność – mówią Ireneusz Ozga, prezes i Jerzy Glinka, przewodniczący rady nadzorczej Vici Group.
Epidemia bardzo mocno uderzyła w działalność produkcyjną chińskich małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), szczególnie w te, których biznes opiera się na bezpośrednim kontakcie z klientem, np. restauracje, usługi, sklepy, biura podróży itp. Chińskich rząd, na początku epidemii, przygotował i wdrożył tarcze antykryzysowe, których istotą nie był – jak w Polsce – transfer pieniędzy, ale zwrot kosztów i podatków w rozliczeniu 3, 6 lub 12 miesięcznym w zależności od branży. Ta polityka nie odbudowała ich potencjału do stanu sprzed epidemii, ale pozwoliła wielu przedsiębiorstwom na zmianę modelu działania z tradycyjnego na wirtualny lub hybrydowy.