Eksport żywności z Polski rośnie głównie wartościowo

Pogłębiający się kryzys gospodarczy w Polsce, w tym słabnąca złotówka, sprzyjają zarabianiu na eksporcie produktów rolno-spożywczych. Wyjątkiem jest towar uchodzący za wizytówkę polskiego rolnictwa.

Publikacja: 29.11.2022 15:22

Aktualnie największym hitem eksportowym pośród polskiej żywności jest masło.

Aktualnie największym hitem eksportowym pośród polskiej żywności jest masło.

Foto: HandmadePictures

Z cyklicznej publikacji „Handel zagraniczny towarami rolno-spożywczymi”, przygotowywanej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi na podstawie danych pochodzących z Ministerstwa Finansów wynika, że wartość eksportu z Polski artykułów rolno-spożywczych w okresie styczeń-wrzesień 2022 roku wyniosła 34 629 mln euro (co w przeliczeniu na złotówki daje kwotę 161 mld 69 mln zł). W porównaniu z takim samym okresem ubiegło roku to więcej o 26,8 proc. Choć rośnie wartość, to jednocześnie spada ilościowa sprzedaż za granicę wielu produktów.

Polskie hity

Polskim hitem eksportowym jest aktualnie masło oraz inne tłuszcze otrzymywane z mleka, których wartość sprzedaży za granicę od stycznia do września br., w ujęciu rok do roku, wzrosła o 152 proc., a wolumenu o 57 proc.

Na drugim miejscu plasuje się mięso drobiowe, które w opisywanym okresie dla wartości odnotowało wzrost rzędu 60,7 proc., a dla wolumenu o 8,8 proc.

Na trzecim miejscu znajduje się zagęszczone mleko i śmietana, gdzie wzrost odpowiednio wyniósł 63 proc oraz 8 proc.

Czwartym hitem eksportowym jest mięso przetworzone (łącznie mięso wieprzowe, wołowe, drobiowe), które od początku tego roku, miesiąc w miesiąc, w porównaniu z takim samym okresem, odnotowywało wzrosty. Na koniec września br., w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, wartość sprzedaży za granicę była większa o 35 proc, a ilościowo o 13,8 proc.

Wzrost wartości a spadki w wolumenie

Ilościowo sprzedaż za granicę mięsa wołowego oraz surowego mleka i śmietany w okresie od stycznia do września 2022 roku była niższa, odpowiednio o 4,6 proc i o 6 proc mniej. Należy podkreślić, że obie te kategorie artykułów rolno-spożywczych każdego miesiąca, w ujęciu rok do roku, odnotowują spadki. Z kolei w opisywanym okresie rośnie wartościowo sprzedaż odpowiednio o 35 proc oraz o 38 proc.

Czytaj więcej

Brytyjczycy kupują coraz więcej żywności z Polski, także w polskich sklepach

Wrzesień br. jest drugim w tym roku miesiącem (pierwszym był sierpień bieżącego roku), gdzie wartość eksportu wieprzowiny w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku wzrosła. Dla okresu styczeń-wrzesień było to więcej o 3,8 proc. Z kolei ilościowa sprzedaż miesiąc do miesiąca spada. Dla września w ujęciu rok do roku było to mniej aż o 14 proc.

Zmiana w trendzie widoczna jest dla pszenicy. Jak wynika z danych przedstawionych przez resort rolnictwa we wrześniu (już czwarty raz w tym roku) odnotowano wzrost wartości sprzedaży. Dla okresu styczeń-wrzesień 2022, w ujęciu rok do roku, było to więcej o 47 proc. Z kolei ilościowa sprzedaż w omawianym okresie była mniejsza rok do roku o 11 proc.

Problemowe jabłka

Z danych przedstawionych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wynika, że polskie jabłka nie cieszą się wzięciem na zagranicznych rynkach. Od stycznia do września br., w ujęciu rok do roku, widoczny jest spadek zarówno dla wartości sprzedaży za granicę, jak i dla ilości, który dla okresu styczeń-wrzesień wyniósł odpowiednio: -21 proc oraz -25 proc.

Polskie jabłka, choć doskonałej jakości to niestety cieszą się coraz mniejszym wzięciem na zagranicz

Polskie jabłka, choć doskonałej jakości to niestety cieszą się coraz mniejszym wzięciem na zagranicznych rynkach.

Adobe Stock

Z cyklicznej publikacji „Handel zagraniczny towarami rolno-spożywczymi”, przygotowywanej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi na podstawie danych pochodzących z Ministerstwa Finansów wynika, że wartość eksportu z Polski artykułów rolno-spożywczych w okresie styczeń-wrzesień 2022 roku wyniosła 34 629 mln euro (co w przeliczeniu na złotówki daje kwotę 161 mld 69 mln zł). W porównaniu z takim samym okresem ubiegło roku to więcej o 26,8 proc. Choć rośnie wartość, to jednocześnie spada ilościowa sprzedaż za granicę wielu produktów.

Pozostało 86% artykułu
0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Eksport
Polska i Katar chcą zacieśnić relacje gospodarcze
Eksport
Czy świetna passa ekonomiczna między Polską a Irlandią jest trwała?
Eksport
Fotoniczne czipy szyte na miarę trafiają z Polski na cały świat
Eksport
Biznes po arabsku. WhatsApp zastąpił maila
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Eksport
Polsko-irlandzka wymiana gospodarcza rośnie jak na drożdżach