Z cyklicznej publikacji „Handel zagraniczny towarami rolno-spożywczymi”, przygotowywanej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi na podstawie danych pochodzących z Ministerstwa Finansów wynika, że wartość eksportu z Polski artykułów rolno-spożywczych w okresie styczeń-wrzesień 2022 roku wyniosła 34 629 mln euro (co w przeliczeniu na złotówki daje kwotę 161 mld 69 mln zł). W porównaniu z takim samym okresem ubiegło roku to więcej o 26,8 proc. Choć rośnie wartość, to jednocześnie spada ilościowa sprzedaż za granicę wielu produktów.
Polskie hity
Polskim hitem eksportowym jest aktualnie masło oraz inne tłuszcze otrzymywane z mleka, których wartość sprzedaży za granicę od stycznia do września br., w ujęciu rok do roku, wzrosła o 152 proc., a wolumenu o 57 proc.
Na drugim miejscu plasuje się mięso drobiowe, które w opisywanym okresie dla wartości odnotowało wzrost rzędu 60,7 proc., a dla wolumenu o 8,8 proc.
Na trzecim miejscu znajduje się zagęszczone mleko i śmietana, gdzie wzrost odpowiednio wyniósł 63 proc oraz 8 proc.
Czwartym hitem eksportowym jest mięso przetworzone (łącznie mięso wieprzowe, wołowe, drobiowe), które od początku tego roku, miesiąc w miesiąc, w porównaniu z takim samym okresem, odnotowywało wzrosty. Na koniec września br., w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, wartość sprzedaży za granicę była większa o 35 proc, a ilościowo o 13,8 proc.