MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z PARP

Ministerstwo Rozwoju i Technologii wskazuje w uzasadnieniu do nowelizacji ustawy o CEIDG, że proponowane zmiany mają na celu ułatwienie wykonywania działalności gospodarczej oraz poszerzenie zakresu informacji publikowanych za pośrednictwem CEIDG.

CEIDG – co to jest?

CEIDG to elektroniczny rejestr przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą w Polsce. Aktualnie jest w nim zarejestrowanych prawie 2,6 mln przedsiębiorców. CEIDG – jako elektroniczny rejestr przedsiębiorców i portal informacyjno-usługowy Biznes.gov.pl stanowią razem jedno źródło informacji dla firm prowadzących działalność gospodarczą w Polsce. Przedsiębiorca, logując się do Konta Przedsiębiorcy może szybko i wygodnie załatwić sprawy w CEIDG oraz zrealizować usługi, za które odpowiadają różne instytucje publiczne. Miesięcznie portal odwiedza prawie 1,5 mln użytkowników, którzy realizują średnio 180 tys. spraw online.

W oparciu o doświadczenia ostatnich lat, w tym także te z okresu pandemii koronawirusa, oraz postulaty przedstawiane przez przedsiębiorców i obsługujących ich urzędników, MRiT przygotowało nowelizację ustawy o CEIDG.

– Ostatnie lata pandemii pokazały, jak ważne jest funkcjonowanie e-usług publicznych w obszarze przedsiębiorczości. Pandemia przyśpieszyła cyfryzację polskich przedsiębiorców – ponad 60 proc. z nich korzysta dziś z CEIDG online. Przed pandemią było to zaledwie 20 proc. Nowelizacja ustawy to kolejny krok w stronę pełnej cyfryzacji usług publicznych oraz znaczące usprawnienie w prowadzeniu firm – podkreśla Olga Semeniuk, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.

Jakie zmiany zaplanowano w CEIDG?

Co ma się zatem zmienić? Do najważniejszych zmian należą m.in.:

  usprawnienie funkcjonowania spółek cywilnych utworzenie „jednego okienka” dla rejestracji spółki cywilnej, czyli zastąpienie osobnych wniosków do urzędu skarbowego, GUS i ZUS jednym wnioskiem zintegrowanym;

– pełna cyfryzacja zakładania działalności gospodarczej na Biznes.gov.pl, tj. odejście od składania wniosków papierowych podczas rejestracji firmy w CEIDG, przy zachowaniu wsparcia Centrum Pomocy Przedsiębiorcy;

– wzmocnienie i usprawnienie jednego okienka CEIDG – pełniejsza integracja z innymi rejestrami publicznymi oraz publikacja danych na temat spółki cywilnej w rejestrze CEIDG, a także stworzenie możliwości pobrania zaświadczenia elektronicznego spółki czy rozszerzenie CEIDG o wizualizację danych adresowych z wykorzystaniem geoportalu;

– zmiany dla pełnomocników – ułatwienia dotyczące publikacji w CEIDG informacji o pełnomocniku, w szczególności dotyczy to pełnomocników innych niż osoby fizyczne;

– usprawnienie przepisów dotyczących syndyka, zarządcy sukcesyjnego itd.

Cykl spotkań pn. #Idearozwojubiznesu

Ze zmianami w ustawie o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej przedsiębiorcy mogli (i wciąż mogą wchodząc na tę stronę) zapoznać się podczas specjalnego spotkania online dla biznesu poświęconego tym nowym przepisom. 22 listopada br. przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT) oraz Konfederacji Lewiatan omówili krok po kroku nowe rozwiązania dla przedsiębiorców związane z nowelizacją ustawy o CEIDG. Była to kolejna z wideokonferencji w ramach trwającego od 8 listopada br. cyklu spotkań pn. #Idearozwojubiznesu. To wspólna inicjatywa resortu rozwoju i technologii oraz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), która ma na celu przybliżenie rodzimym przedsiębiorcom bieżących tematów związanych z prowadzeniem biznesu w Polsce. Chodzi m.in. o nowe regulacje prawne, ale też zagadnienia takie jak transformacja cyfrowa, efektywność energetyczna i zielona gospodarka.

– Tegoroczna, druga odsłona „Idei Rozwoju Twojego Biznesu” to dowód, że polscy przedsiębiorcy entuzjastycznie przyjmują dotychczasową ofertę edukacyjną przygotowywaną przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i wynoszą z niej wiele cennej wiedzy. O sukcesie poprzedniej edycji świadczą liczby – ubiegłoroczny cykl obejrzało łącznie ponad 33,5 tysiąca osób, a stronę poświęconą spotkaniom odwiedziło ponad 49 tysięcy osób – mówi Dariusz Budrowski, prezes PARP.

PARP

- W tym roku tematyka spotkań jest bardzo zróżnicowana i jestem przekonany, że dla wielu przedsiębiorców są to wartościowe informacje. Gorąco zachęcamy do uczestnictwa w spotkaniach odbywających się w przystępnej formule online – dodaje szef PARP.

Inne zmiany, z którymi warto się zapoznać

Inny ważny temat, o którym już dyskutowano w ramach cyklu #Idearozwojubiznesu to zarząd sukcesyjny przedsiębiorstw osób fizycznych. To o tyle istotne, że 36 proc. przedsiębiorstw w Polsce uważa się za firmy rodzinne. Prawdziwy odsetek jest jednak znacznie większy. Zwłaszcza biorąc pod uwagę małe i średnie przedsiębiorstwa. Warunkiem pozwalającym zapewnić międzypokoleniową ciągłość rodzinnych biznesów jest skuteczna sukcesja. Jak ją z powodzeniem przeprowadzić można dowiedzieć się tutaj.

Udział we wszystkich wydarzeniach odbywających w ramach cyklu „Idea Rozwoju Twojego Biznesu” jest bezpłatny. Wideokonferencje można śledzić online, zarówno na bieżąco, jak również po ich zakończeniu. Wystarczy wejść tu i odszukać interesującą nas tematykę.

PARP