Szwedzkie produkty i styl życia cieszą się dobrą opinią wśród Polaków. Import towarów od północnego sąsiada to dobry wybór. Skandynawskie wzornictwo jest wciąż w cenie, ale i polskie firmy czują się coraz pewniej na szwedzkim rynku. Prym wiodą nasze firmy budowlane oraz te oferujące materiały wykończeniowe. Główne szwedzkie ośrodki handlu zlokalizowane są na południu kraju, co ułatwia logistykę przy eksporcie.
CZYTAJ TAKŻE: Italia to rynek wymagający także pod względem logistyki
Inna organizacja rynku
Wchodząc na ten nordycki rynek warto pamiętać o kilku zjawiskach stwarzających pewne bariery na starcie. Jest to przede wszystkim wysoki stopień ingerencji instytucji państwowych w gospodarkę. Istotne jest także silne ustrukturyzowanie wewnętrznego rynku, dobrze rozwinięta sieć organizacji skupiających szwedzkich detalistów, hurtowników oraz importerów, co wiąże się z kolei z restrykcyjną weryfikacją ofert zagranicznych eksporterów wedle najniższych cen. Główna z tamtejszych organizacji, nosząca nazwę Svensk Handel, obejmuje zarówno duże firmy, jak i małe rodzinne przedsiębiorstwa. To co nas różni w makroskali to większy stopień wewnętrznej rywalizacji i rozproszenia, gdy w Szwecji wedle niepisanej zasady lojalności obywatelskiej i solidarności społecznej można zaobserwować ściślejszą współpracę i integrację lokalnych producentów i dystrybutorów.
Punktualność – w Szwecji sztywno u nas elastycznie
Nie tylko w tym aspekcie kontrahent ze Skandynawii może wydać się nam bardziej stanowczy i konsekwentny. Także szeroko rozumiana punktualność i przestrzeganie ustalonych harmonogramów jest dla Szwedów bardzo ważna. Przysłowiowe pięć minut spóźnienia będzie traktowane z wyrozumiałością, jednak dziesięciominutowe opóźnienie wymaga wykonania z naszej strony telefonu z uprzedzeniem o zaistniałej sytuacji. Natomiast przy piętnastu minutach zwłoki zaleca się przesunięcie spotkania po uprzednim potwierdzeniu, że druga strona będzie miała dla nas czas innym razem. Niezmiernie ważne, aby nie przedłużać negocjacji biznesowych poza wyznaczoną agendę i nie umawiać się w sprawach służbowych po godz. 16.00, gdyż jest to już czas zarezerwowany dla rodziny i przyjaciół oraz na zajęcia hobbystyczne. Idealne godziny na rozmowy biznesowe to 9.00-10.00 przed południem oraz 14.00-16.00 po południu. Dlaczego?
CZYTAJ TAKŻE: Niuanse francuskiej etykiety biznesu