E-handel sposobem na ekspansję

Wiele mniejszych firm z sektora MŚP od początku istnienia upatruje swej szansy w eksporcie w formule transgranicznej sprzedaży internetowej. Pomagają w tym market places oraz portale wspierające e-commerce.

Publikacja: 28.04.2023 00:53

Eksperci postrzegają e-commerce jako poważny kanał zagranicznej sprzedaży firm z sektora MŚP

Eksperci postrzegają e-commerce jako poważny kanał zagranicznej sprzedaży firm z sektora MŚP

Foto: Artur Osiecki

Partnerem relacji jest PAIH

O handlu elektronicznym dyskutowano na jednym z paneli podczas tegorocznego, 15. już Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Debatę zatytułowano „E-commerce – szansa dla mniejszych firm”. Jak wskazał Damian Wiszowaty, prezes firmy Gonito, ekspert e-commerce ostatni rok nie był jednak dobry dla e-handlu, tak w Europie, jak i na świecie. – Po raz pierwszy doświadczyliśmy spadków. Teraz mamy do czynienia znów ze wzrostem. E-commerce wraca do liczb z 2019 r. Sprzedaż międzynarodowa cross-border jest jednym z kół ratunkowych, z których mogli skorzystać polscy przedsiębiorcy, bo rynek krajowy nie jest przecież z gumy – analizował Wiszowaty.

W podobnym tonie wypowiedział się Aleksy Lisowski, prezes i właściciel firmy NETFOX. – Wpływ na pogorszenie się sytuacji w e-handlu miały dwa wydarzenia o charakterze światowym, a mianowicie globalna pandemia covidu i wojna w Ukrainie. Przez ostatnie dwa lata trudno było choćby oszacować koszty logistyki związanej z zagraniczną sprzedażą internetową. Wydaje się jednak, że wszystko co najgorsze jest już za nami – mówił Lisowski.

Firmy się nie kwapią

– Wartość polskiego e-eksportu szacuje na ponad 27 mld zł rocznie. Jednocześnie tylko 4 proc. polskich firm trudni się e-handlem za granicą. Barierą na pewno nie są języki obce, jako że Polacy są wręcz znani z ich dobrej znajomości, ani przepisy prawne. Może to być kwestia bariery mentalnej. Tym bardziej że na rynku krajowym, który jest dla nich już za mały, jest bardzo wiele firm, które nie wchodzą na inne rynki właśnie z powodów mentalnych – mówił Grzegorz Oszast, członek zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH). Jego słowa potwierdził inny z ekspertów, przedsiębiorca będący zwolennikiem sprzedaży internetowej.

Czytaj więcej

Oszast: Małe i średnie firmy też mogą eksportować

– Mało kto zdaje sobie z tego sprawę, bo zwykle kojarzymy kilka, kilkanaście najbardziej rozpoznawalnych marek, a tymczasem w Polsce jest aż 20 tys. marek odzieżowych. Niestety, naprawdę niewiele z nich sprzedaje w formule e-commerce. Nie mówiąc już o sprzedaży zagranicznej. Duża ich część nie ma właściwego podejścia globalnego. Tymczasem każdy moment jest dobry na rozpoczęcie przygody z e-commerce. Nawet okres kryzysu. Oczywiście trzeba się przygotować, policzyć, poznać nowe rynki. Ja osobiście jestem wielkim zwolennikiem sprzedaży transgranicznej w wydaniu internetowym – mówił Tomasz Ciąpała, prezes zarządu spółki G8, właściciel Lancerto oraz Próchnik 1948.

Gdzie sprzedawać

Bezpośrednia sprzedaż tylko ze swojej witryny internetowej to zwykle o wiele za mało, aby osiągnąć odpowiednią skalę sprzedaży. Polscy przedsiębiorcy mogą jednak, tak jak i ich konkurenci z innych krajów, korzystać z usług tzw. market places, czyli elektronicznych platform sprzedażowych, na których produkty oferuje wielu sprzedawców jednocześnie. – W Polsce największy market place to Allegro, ale już mając na uwadze sprzedaż zagraniczną, np. we Francji czy Niemczech dobrym wyborem jest Amazon – wskazał Lisowski.

Potrzebna jest więc wiedza, gdzie i jak sprzedawać. Pomocą ma być przygotowywany przez Krajową Izbę Gospodarczą (KIG) we współpracy z firmą Amazon portal agregujący wiedzę na temat zagranicznej sprzedaży internetowej. – Nasz portal o e-eksporcie powstaje pod hasłem „Wykorzystaj potencjał e-commerce i dowiedz się, jak sprzedawać za granicę”. Wskażemy na nim 75 market places w 15 krajach. Znajdą się tam też informacje z poszczególnych rynków zagranicznych (dział Poznaj Rynki). Nasza platforma pod adresem www.cross-border.pl wystartuje 5 czerwca br. – zapowiedziała Karolina Opielewicz, członkini zarządu, zastępca dyrektora generalnego KIG.

– Pomysł na platformę zrodził się dawno. Mamy w tym udział, ale inne market places też będą mile widziane – dodała Aleksandra Borycka, head of marketplace w Amazon.pl.

– Pomysł na cross-border pojawił się półtora roku temu. Dzieląc się naszymi doświadczeniami, chcemy pokazać, jak wejść na poszczególne market places – dorzucił Damian Wiszowaty, którego firma jest jednym z wykonawców portalu.

– Są już portale oferujące sporą dawkę wiedzy dotyczącą eksportu (np. trade.gov.pl) i e-commerce, jest wiele narzędzi. Pytanie tylko, czy znają je nasi przedsiębiorcy. Mogą oni oczywiście w tym zakresie skorzystać z naszej pomocy, z oferty PAIH. Nasza obsługa jest pełna i bezpłatna. Dobry prognostyk na przyszłość jest taki, że wiele nowo powstających firm od początku zakłada, że ich produkt będzie miał charakter międzynarodowy i tak będzie sprzedawany. Sektor MŚP powinien zmierzać w tym kierunku. Zagrożenia na rynku krajowym i rynkach zagranicznych czyhają przecież podobne – puentował Grzegorz Oszast.

Partnerem relacji jest PAIH

O handlu elektronicznym dyskutowano na jednym z paneli podczas tegorocznego, 15. już Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Debatę zatytułowano „E-commerce – szansa dla mniejszych firm”. Jak wskazał Damian Wiszowaty, prezes firmy Gonito, ekspert e-commerce ostatni rok nie był jednak dobry dla e-handlu, tak w Europie, jak i na świecie. – Po raz pierwszy doświadczyliśmy spadków. Teraz mamy do czynienia znów ze wzrostem. E-commerce wraca do liczb z 2019 r. Sprzedaż międzynarodowa cross-border jest jednym z kół ratunkowych, z których mogli skorzystać polscy przedsiębiorcy, bo rynek krajowy nie jest przecież z gumy – analizował Wiszowaty.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nowe Rynki
Zielona wiosna w Polsce w stosunkach handlowych z Irlandią
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nowe Rynki
Czy Francja wstrzyma rozmowy o wolnym handlu z Mercosur?
Nowe Rynki
Gdzie zagranicą mogą inwestować polskie firmy?
Nowe Rynki
Końcówka 2023 roku z irlandzkim impulsem dla Polaków
Nowe Rynki
Listopadowe polsko-brytyjskie wydarzenia biznesowe