Zgodnie z informacjami opublikowanymi przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) zmiany w latach 2021-2025, mają na celu dalsze rozwijanie systemu e-usług, co wpisuje się w strategię e-państwa. Zmiany i usprawnienia, które zamierza wprowadzić ZUS w najbliższych latach są bardzo ambitne i mogą przyczynić się do poprawy funkcjonowania tej instytucji. W planach jest m.in. automatyzacja procesów przyznawania świadczeń emerytalno-rentowych, dzięki czemu świadczeniobiorca ma otrzymać szybciej decyzję o przyznaniu świadczenia i jego wypłatę. ZUS planuje również stworzyć Centralny Rejestr Klientów Zakładu, który ma zapewnić łatwy i szybki dostęp „klientów” do pełnych informacji i ograniczyć konieczność osobistych wizyt w placówce ZUS. Dzięki elektronicznej formie dokumentów nie będzie trzeba już wielokrotnie przekazywać tych samych informacji. Ma to również poprawić dynamikę pracy urzędu, ponieważ obieg dokumentacji wewnętrznej w ZUS odbywa się w formie papierowej.
Kluczowe obszary zmian w ZUS
W najbliższych latach ZUS planuje przeprowadzić transformację cyfrową i organizacyjną w czterech obszarach:
- nowoczesny e-urząd;
- automatyzacja i doskonalenie procesów oraz nowoczesna architektura IT;
- elektronizacja procesów, komunikacji i dokumentacji;
- wymiana i integracja danych w ramach e-administracji.
Dwie największe zmiany, które wpłyną na sposób prowadzenia działalności przez podatników zajdą w obszarach:
- sposobu rozliczania składek przekazywanych do ZUS;
- sposobu obliczania i wypłaty zasiłków.