Znajomość angielskiego staje się niezbędna w pracy

Pracodawcy coraz częściej oczekują od kandydatów sprawnego posługiwania się językiem obcym. Brak tej umiejętności może być przeszkodą w karierze.

Wymóg znajomości angielskiego jest w ponad 43 proc. ofert pracy – wynika z analizy przeprowadzonej przez internetową szkołę językową Fluentbe, która pod lupę wzięła prawie 48 tys. ogłoszeń na portalu Pracuj.pl.

Czytaj także: Poliglocie łatwiej o pracę i podwyżkę

Najczęściej tego typu wymagania są w takich branżach, jak IT, badania i rozwój, handel. Tam język obcy jest niezbędny do codziennej pracy – rozmów z klientami, komunikacji wewnętrznej w wielonarodowych korporacjach, obsługi oprogramowania. W branżach, gdzie komunikacja z klientem i wewnątrz firmy najczęściej odbywa się w języku polskim, znajomość angielskiego jest tzw. dodatkowym atutem.

Najrzadziej taki wymóg pojawia się w ogłoszeniach dotyczących prac fizycznych, sektora ubezpieczeń, zdrowia, nieruchomości.

Jeśli wziąć pod uwagę stanowiska, to najczęściej umiejętności językowe oczekiwane są od praktykantów i stażystów – ponad 55 proc. ofert pracy. Na kolejnych miejscach znaleźli się asystenci (53 proc.), dyrektorzy i prezesi (prawie 50 proc.), specjaliści (49 proc.) oraz kierownicy (43 proc.). Taka kolejność może trochę dziwić, bo sugeruje, że od stażystów wymaga się więcej niż od szefów.

– Wytłumaczeniem może być fakt, że od osób aplikujących na wyższe stanowiska wymaga się znajomości angielskiego, ale nie pisze się o tym w ofertach. Wydaje się bowiem oczywiste, że eksperci, kierownicy, prezesi mówią po angielsku – komentuje Miłosz Ryniecki z Fluentbe.

Taką tezę potwierdzają specjaliści od rekrutacji ankietowani przez Fluentbe. Ich zdaniem znajomość angielskiego najczęściej przydaje się na stanowiskach specjalisty i kierownika (po 88 proc.), jest najczęściej sprawdzana podczas rekrutacji specjalistów (93 proc. odpowiedzi HR-owców) oraz kierowników (75 proc.). Znacznie zaś rzadziej sprawdza się stażystów (30 proc.) i asystentów (44 proc.).

Sprawne posługiwanie się językiem obcym nie jest tylko pustym wymogiem stawianym kandydatom do pracy. Jedynie 7 proc. ankietowanych przez Fluentbe uznało, że angielski nie przydaje się im w pracy, choć był wymagany w ogłoszeniu. Zdecydowana większość wskazuje, że przydaje się on zawsze, często lub od czasu do czasu.

Można się spodziewać, że ta umiejętność będzie pożądana przez firmy coraz częściej. – Wiele polskich firm stawia na ekspansję zagraniczną i stopniowo wkracza na inne rynki. Kontakty międzynarodowe są już wtedy codziennością, a komunikacja w języku angielskim staje się kompetencją bazową dla wielu stanowisk pracy – wskazuje Marcin Starzyk, recruitment specialist w Jobs Plus, cytowany przez Fluentbe.

– Dla pracujących w globalnej organizacji język angielski jest językiem „urzędowym” – zaznacza Karolina Bojdys z Cooper Standard. – Nie są to kontakty jedynie z klientami i dostawcami, ale przede wszystkim ze współpracownikami pracującymi w innych jednostkach, rozlokowanych często na wszystkich kontynentach – zauważa.

Specjaliści HR nie mają wątpliwości – brak znajomości angielskiego zawsze lub często może się przyczynić do wyhamowania kariery na kierowniczych stanowiskach. Uważa tak ponad 81 proc. ankietowanych.

Eksperci szkoły językowej Tutlo uważają, że w nieodległej przyszłości wszystkie firmy działające w skali ponadnarodowej, bez względu na pochodzenie, będą musiały się posługiwać angielskim. – Czy tego chcemy, czy nie, angielski staje się globalnym językiem biznesu – mówi Tomasz Jabłoński, członek zarządu i współtwórca Tutlo. – Coraz więcej korporacji transnarodowych przyjmuje angielski jako wspólny język korporacyjny. Polskie przedsiębiorstwa budujące swój biznes za granicą również prędzej czy później odejdą od komunikacji po polsku – uważa.

Mogą Ci się również spodobać

Firmy bankrutują, ale płacą szefom sowite premie

Niemal jedna trzecia z 45 dużych firm w USA, które wystąpiły o ochronę przed ...

Polski eksport – coraz więcej przeszkód

Polscy eksporterzy zmagają się z wieloma przeszkodami, a do tego wciąż pojawiają się nowe, ...

Polska w światowej lidze usług dla biznesu. Ich eksport rośnie

Kryzys wywołany pandemią może przyspieszyć rozwój eksportu nowoczesnych usług z naszego kraju. O ile ...

Start-upy w Pałacu – zwycięska piątka

Alphamoon, Challenge Rocket, Fluence, Handerek Technologies i Syntoil to młode firmy, które wygrały w ...

Polska żywność – czas na wartość dodaną

Eksport polskiej żywności korzysta na pandemii, ale przyszłość to sprzedaż wartości dodanej dotyczącej produktu. ...

Rynek kapitałowy mają wesprzeć rozwiązania podatkowe

Przyjęta jeszcze przez wyborami przez rząd Strategia Rozwoju Rynku Kapitałowego zawiera spory pakiet zmian ...