Co trzecia mała firma boi się cyberprzestępców

Haker atak w sieci cyberbezpieczeństwo
AdobeStock

Ponad połowa przedsiębiorstw doświadczyła w ostatnim roku naruszenia bezpieczeństwa cybernetycznego. Często skutkowało to utratą dochodów, klientów czy szansy na rozwój biznesu. Wymuszało też dodatkowe kosztowne działania mające na celu przywrócenie poprawnej pracy środowiska IT.

W ostatnim roku ataki hakerów dały się we znaki ponad połowie firm. Takie dane przedstawili eksperci firmy Konica Minolta. Nic więc dziwnego, że – jak wynika z jej badań – aż 33 proc. małych firm jako największe technologiczne wyzwanie biznesowe wskazuje właśnie cyberzagrożenia.

Cyberprzestępczość straszy firmy

W 2018 roku cyberprzestępczość na całym świecie doprowadziła firmy do strat w wysokości nawet 600 mld dol. Jak zauważa Mateusz Macierzyński, menedżer ds. systemów ITS w firmie Konica Minolta, sektor MŚP jest postrzegany jako łatwy cel. Nie ma tak zaawansowanej infrastruktury czy procedur bezpieczeństwa jak duże przedsiębiorstwa.

– Cyberprzestępcy wiedzą, że małym firmom brakuje budżetów na wyszkolony personel, który mógłby zarządzać zagrożeniami i na nie reagować. Niestety, sektor MŚP często zaczyna dostrzegać zagrożenia dopiero po ataku – podkreśla.

CZYTAJ TAKŻE: Cyberbezpieczeństwo jak BHP

Ostrzega przy tym, że odzyskiwanie dostępu do danych po atakach hakerskich jest jednak trudne i kosztowne. A nawet niemożliwe, gdy firma nie posiada kopii zapasowych. – A utrata informacji niesie ryzyko sparaliżowania działalności biznesowej – zaznacza Mateusz Macierzyński.

Jak dbać o cyberbezpieczeństwo

Badania pokazują, że tylko 35 proc. firm deklaruje, iż pozostałoby rentownymi przez dłużej niż trzy miesiące, gdyby całkowicie straciły dostęp do podstawowych danych. Ponad połowa wskazuje, że straciłaby rentowność w czasie krótszym niż miesiąc.

– Podstawą bezpieczeństwa firmy jest wiedza, które dane są wrażliwe, w jakim stanie są zabezpieczenia sieci, jakie urządzenia się z nią łączą i kiedy. Regularna analiza podatności pomaga w ocenie bezpieczeństwa i ryzyka. A także w identyfikowaniu luk, które mogą narazić firmę na zagrożenia – radzi Mateusz Macierzyński.

– Jednym ze sposobów minimalizowania ryzyka ataku jest ograniczanie liczby dostawców, z których usług korzysta firma. Skraca to czas reakcji i umożliwia lepsze nadzorowanie swojej sieci – podsumowuje ekspert.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

e-faktury dla wszystkich firm już wkrótce

Od 2023 roku e-faktury dla wszystkich przedsiębiorców

Ministerstwo Finansów rozpoczęło procedowanie projektu zmian m.in. w ustawie o VAT, który ma wprowadzić ...

Koronawirus: Chińska tarcza antykryzysowa

Chińska tarcza antykryzysowa opiera się na prostym założeniu, że największy ciężar na swoje barki ...

Koronawirus. Restrukturyzacja firmy ma być uproszczona

Sytuacja po koronawirusie spowoduje, ze wielu przedsiębiorców będzie musiało pilnie podjąć działania restrukturyzacyjne. Rząd ...

Grażyna Ciurzyńska, szefowa Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).

Ciurzyńska: Łapiemy szanse spowodowane przerwanymi łańcuchami dostaw

Rynek miał obawy, jak bardzo pandemia wpłynie na poziom naszego eksportu. Wiele wskaźników było ...

Podatek obrotowy już od września. Żywność będzie jeszcze droższa

Polska nie chce dłużej czekać z pobieraniem daniny od sprzedawców detalicznych. To, kiedy podatek ...

E-sklep? Jak wybrać biznesowy model działania w sieci?

Jednym z najczęstszych błędów, jaki popełniają przedsiębiorcy decydujący się na rozpoczęcie działalności handlowej w ...