E-commerce – to nie koniec ekspansji. Trwa boom e-sklepów

E-commerce - boom trwa w najlepsze.
E-commerce korzysta na pandemii. Źródło: Adobe Stock

Klienci przyzwyczaili się do zakupów online, a przedsiębiorcy startują z kolejnymi projektami. Tylko od marca do końca ubiegłego roku zadebiutowało ok. 11 tys. nowych sklepów online. Do tego 72 proc. polskich internautów to aktywni e-klienci.

Gdyby przeprowadzić sondę wśród małych i średnich przedsiębiorców o najczęściej przewijających się hasłach w środowisku, najpewniej prym wiódłby “lockdown”, “pandemia”, “obostrzenia” i… “e-commerce”. Handel w internecie przewijał się w dyskusjach o przyszłości biznesu po covidzie tak często, że na dalszy plan zeszły konkretne liczby debiutantów sektora. Te z kolei dają nadzieję na jeszcze większy rozwój digitalizacji usług.

E-commerce – początek wzrostów

Rok 2020 przyniósł polskiemu rynkowi kolejnych graczy na scenie handlu internetowego. Według raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020” Izby Gospodarki Elektronicznej tylko od marca do końca ubiegłego sezonu zadebiutowało ok. 11 tys. nowych sklepów online. W ogólnym rozrachunku wyniki krajowego e-commerce osiągnęły poziom 100 mld zł. A co za tym idzie przekroczyły 10-proc. udział obrotu w całym handlu detalicznym. Analitycy z Narodowego Banku Polskiego szacują, że trzy kwartały 2020 roku minęły pod znakiem 104,7 mln transakcji internetowych. Duży udział w tym segmencie mieli klienci stawiający na wygodną, a przede wszystkim mobilną płatność, ponieważ wartość zakupów z użyciem kart sięgnęła 13,9 mld zł — jest to wzrost o 3,7 mld zł względem poprzedniego roku.

CZYTAJ TEŻ: E-commerce to kierunek dla biznesu. Wymusza go pandemia

Siłą napędową krajowego e-commerce jest oczywiście niepewna sytuacja sklepów stacjonarnych oraz powszechny exodus w stronę sieci — zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Biorąc pod uwagę również i te czynniki, badania Izby Gospodarki Elektronicznej wykazały, że grupę e-klientów uzupełnił 15-proc. wzrost (najpewniej generowany za sprawą przejścia w tryb zdalnej pracy i spotkań). Okazuje się więc, że 72 proc. polskich internautów to aktywni e-klienci. Podobny wynik szacowano jeszcze przed zakończeniem roku, kiedy to w grudniowym raporcie “E-commerce w Polsce 2020” zespołu Gemius i IGE przewidywano 73-proc. wskaźnik.

Ewolucja klientów e-commerce

Kontynuując wątek samych e-konsumentów, w tej kategorii spore zmiany odnotowano przy okazji analiz preferencji zakupowych. Pierwszym aspektem jest wzrost wartości e-koszyków, ponieważ 25 proc. klientów dokonuje transakcji więcej niż 5 razy w miesiącu, a ponad 33 proc. przynajmniej 2 razy do 5. Drugą stroną medalu jest wzrost popularności większych zakupów. Do tej pory dominowało przekonanie, iż e-commerce nie zdetronizuje sklepów stacjonarnych m.in. w segmencie kosmetyków, perfum, dóbr luksusowych, produktów do domu oraz klasycznie — żywności i napojów. Według grudniowych analiz Deloitte w tych kategoriach przewaga tradycyjnych salonów jest znacząca, ponieważ sięga aż 83 proc. w porównaniu z 17 proc. w przypadku e-commerce.

CZYTAJ TEŻ: Polskie innowacje w Azji. Startupy wspiera PAIH

Jednakże ostatnie badania Izby Gospodarki Elektronicznej pokazują, iż wartość e-koszyków 78 proc. internetowych klientów jest identyczna lub nawet większa w porównaniu z tradycyjnymi sklepami. Nie dziwi również wzrost udziału odzieży, elektroniki, ale zaskakujący jest awans zakupów beauty oraz znaczący ruch w segmencie artykułów spożywczych. W świetle tak dynamicznych zmian w świadomości krajowych klientów oraz przedsiębiorców, sporo może namieszać wejście Amazona. Jak na razie platforma stawia pierwsze kroki, ale ambitne MŚP, które wykorzystają narzędzia Jeffa Bezosa, są w stanie wybić się z pandemicznego letargu.

Spojrzenie na historię e-commerce

Aby jeszcze dokładniej pokazać skalę zmian, której jesteśmy świadkami na krajowym rynku e-commerce, należy przybliżyć nieco kondycję handlu internetowego sprzed pandemii. Początki rozwoju niszy nad Wisłą nie należały do najbardziej spektakularnych. Tylko między 2010 a 2018 rokiem liczba przedsiębiorstw z branży e-commerce wzrosła o ponad 30 proc., aby w pewnym momencie odnotować znaczące spadki. Specyfiką miejscowego rynku jest stosunkowo niedługa przygoda biznesów z działaniem w sieci. O ile ostatnia dekada przyniosła na krajowy rynek grubo ponad 7,6 tys. sklepów internetowych, to po średnio 8 latach działalności, wyłącznie 2,3 tys. zarejestrowanych w tamtym okresie przedsiębiorstw zdołało utrzymać się na powierzchni. Powodem była przede wszystkim rosnąca niewypłacalność.

CZYTAJ TEŻ: Amazon w Polsce – co to oznacza dla małych i średnich firm?

Według wyliczeń z grudnia 2017 roku stopień zadłużenia krajowej branży e-commerce wynosił niebagatelne 106 913 730 zł. Rekordzista notował aż 2,4 mln zł na minusie. Dużo nadziei daje rosnąca świadomość samych przedsiębiorców oraz prężnie rozwijająca się kultura start-upowa. Obecnie młode spółki coraz większą uwagę przywiązuje do procesu walidacji pomysłu, a więc m.in. badania popytu na dany profil działalności. W tej też metodzie odnajdują się sklepy internetowe, które dzięki pandemii oraz pojawianiu się w kraju światowych marketplace’ów — mają duże szanse na zerwanie ze złą passą ostatnich lat.

CZYTAJ TEŻ: Pracownicy tych zawodów zmienią branżę. Na IT

Znacząca liczba nowych projektów na rynku e-commerce za rok 2020 daje do myślenia nie tylko konsumentom, ale i innym reprezentantom małych i średnich przedsiębiorstw. Stosunkowo niska bariera wejścia powoduje, że dla segmentu MŚP model internetowej sprzedaży wydaje się nadto kuszący. Jakie będą przyszłe wyniki polskiej branży? To z kolei zależy w dużej mierze od pandemii, która może zaserwować zarówno imponujące wzrosty, jak i „dobicie” niektórych gałęzi gospodarki.

Autor jest współzałożycielem i prezesem zarządu Grupy Assay, ekspertem w zakresie rozwoju i finansowania spółek technologicznych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Fintechy stają się MIP-ami

KNF wydaje coraz więcej licencji na działanie tzw. małej instytucji płatniczej (MIP). Do końca ...

Italia to rynek wymagający także pod względem logistyki

Sprzedając produkty na Półwyspie Apenińskim, warto pamiętać o tym, że to kraj rozproszony geograficznie. ...

Europa za mało korzysta z badań

Europejscy naukowcy zwykle dużo publikują, ale nie mają wynalazków czy patentów – mówi Ingmar ...

O błędnej wpłacie trzeba będzie zawiadomić skarbówkę w ciągu 7 dni

W sytuacji, gdy przedsiębiorca opłaci fakturę na rachunek, który nie widnieje na białej liście ...

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych

Ostatnim dniem na przesłanie zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych jest 13 lipca 2020 ...

Koronawirus. Jaki będzie przemysł po pandemii

Zamrożenie przemysłu i czekanie na zakończenie walki z epidemią nie jest dobrą drogą na ...