Obydwa narzędzia są bezpłatne i można je obsługiwać po polsku. Pierwsze z nich, czyli Grow My Store, pomaga sprzedawcom poprawić jakość obsługi klientów online dzięki dostosowanym raportom i rekomendacjom opartym na analizie obecności w internecie. Narzędzie testuje witryny detaliczne pod kątem 22 wskaźników, pochodzących z kilku badań, które dotyczą najlepszych praktyk w zakresie budowania pozytywnych doświadczeń klientów.

Grow My Store - co to jest?

Narzędzie "Grow My Store" zadebiutowało w maju 2019 r. w: Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Francji. Od tego czasu jego premiery miały miejsce w: Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Kanadzie, USA, Szwecji, Holandii i we Włoszech. Polska nie jest więc pierwszym rynkiem gdzie usługa jest dostępna, a zdążono ją już zmodyfikować. Oprócz oceny witryn sprzedawców "Grow My Store" pomaga przedsiębiorcom dowiedzieć się, jak poprawić ich obecność w internecie dzięki bardziej dostosowanym do potrzeb klientów sugestiom. Porównuje ich z najlepszymi sprzedawcami w danej branży. Pomaga zrozumieć, jak zwiększyć ruch na stronie internetowej i dodatkowo udostępnia wybrane artykuły i zasoby dotyczące koronawirusa.

Z narzędzia skorzystała już rodzinna firma Bonjour Mommy, która produkuje i sprzedaje odzież dla kobiet w ciąży i matek karmiących. Założone tuż przed pandemią przedsiębiorstwo prowadzone przez dwie siostry wprowadza też do sprzedaży odzież dla niemowlaków.

Czytaj więcej

Hakerzy to coraz większa zmora wielu firm, także tych mniejszych.
Większość firm obawia się, że wkrótce zaatakują je cyberprzestępcy

- Dla naszych klientek, które najczęściej kupują nasze produkty w trakcie ciąży i jako świeżo upieczone mamy najważniejsze są czas i wygoda użytkowania strony. Dlatego tak wartościowym dla nas było skorzystanie z darmowego narzędzia od Google - "Grow My Store", które pomogło nam przeanalizować i ocenić naszą stronę internetową. Wiemy, co robimy dobrze, a w których obszarach musimy jeszcze popracować - mówi Monika Frydrych, współzałożycielka Bonjour Mommy.

Jak zgodnie wskazują siostry (Magda i Monika) ich klientki mają bardzo mało czasu więc proces zakupowy musi być szybki i umożliwiać wiele metod płatności. Inne dogodności dla klientek to czat na żywo i dostawa na kolejny dzień. Właścicielki Bonjour Mommy chcą teraz wyjść na rynki zagraniczne używając m.in. innego narzędzie Google, czyli Market Finder.

Nawigator Wyszukiwań Lokalnych, czyli...

Drugie z nowych narzędzi Google dla rodzimych MŚP to Nawigator Wyszukiwań Lokalnych. Dostarcza on spersonalizowane wskazówki, które pomogą wyróżnić się firmie w wyszukiwarce i Mapach Google. Nawigator dokładnie analizuje profil przedsiębiorstwa w Google i sugeruje, które zmiany właściciel firmy powinien wprowadzić do swej wizytówki, aby firma prezentowała się bardziej atrakcyjnie dla potencjalnych klientów i aby widoczne były wszystkie niezbędne informacje. Jak podkreślają eksperci Google narzędzie jest bardzo intuicyjne i łatwe w użyciu. Użytkownik musi jedynie wprowadzić nazwę swej działalności, aby po kilku minutach otrzymać wyniki analizy.

– Od razu widać, które elementy należy zmienić, aby polepszyć widoczność naszego biznesu w sieci – podkreśla Hanna Kulawczuk, product marketing manager w Google Polska.

"Firmy Jutra", czyli szkolenia dla MŚP

Zdaniem ekspertów Google cyfrowe kanały sprzedaży to szansa dla polskich przedsiębiorców z sektora MŚP na przetrwanie kryzysu i odbudowę zysków w czasie pandemii. Ma temu służyć bezpłatny program szkoleniowy Google oraz Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) i Chmury Krajowej pod nazwą „Firmy Jutra” realizowany od listopada 2020 r.

- Do końca września 2021 r. ze szkoleń skorzystało już ponad 11 tys. firm, a do końca br. przeszkolimy kolejne 4 tys. Dzięki tym szkoleniom 3 tys. przedsiębiorców rozpoczęło już sprzedaż online – wylicza Magdalena Kotlarczyk, szefowa polskiego oddziału Google. I jak podkreśla, w Polsce podczas pandemii 3,5 mln nowych osób zaczęło korzystać z usług cyfrowych, a w Europie Środkowo-Wschodniej takich osób przybyło nawet ponad 12 mln.

– Na naszych oczach rodzi się cyfrowa przedsiębiorczość, a Polska jest bardzo atrakcyjnym rynkiem. Jest 6. co do wielkości gospodarką UE. Co prawda ton w cyfryzacji nadają duże firmy, ale sektor MŚP nie ma wyjścia i musi nadążać za standardami. My umożliwiamy to rodzimym małym i średnim firmom oferując bezpłatne narzędzia i programy – podkreśla Kotlarczyk.

Czytaj więcej

ICT – brak cyfrowych fachowców. Polska w unijnym ogonie

W Polsce w 2020 roku rynek e-commerce urósł względem roku 2019 o 42,3 proc. i stanowi już 15 proc. wartości całego handlu detalicznego. Wśród krajów naszego regionu wyższy wzrost e-handlu zanotowała jedynie Ukraina. Wyniósł on tam 58,6 proc., ale też nasi sąsiedzi ze wschodu startowali ze znacznie niższej pozycji wyjściowej. Niezależnie od kraju e-handel jest wśród konsumentów już czymś absolutnie powszechnym, a ważną zmianą są coraz powszechniejsze zakupy za pomocą smartfonów. Jeszcze do niedawna konsumenci obawiali się finalizacji transakcji, czyli płatności przez telefon. Pandemia to zmieniła.