Polski eksport rośnie. Sprzedajemy coraz więcej do sąsiadów, ale i do USA

W pierwszych dziewięciu miesiącach br. polski eksport dóbr wyniósł 251,9 mld euro. To o ponad 20 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Publikacja: 18.11.2022 17:23

Polski eksport rośnie, ale jednocześnie coraz bardziej brakuje kierowców do przewozu towarów.

Polski eksport rośnie, ale jednocześnie coraz bardziej brakuje kierowców do przewozu towarów.

Foto: enanuchit

Tak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, który zaprezentował dane o obrotach towarowych handlu zagranicznego ogółem i według krajów w okresie styczeń – wrzesień 2022 roku.

Eksport wyrażony w euro wyniósł 251,9 mld euro, a import 266,7 mld euro (wzrost odpowiednio w eksporcie o 20,3 proc., a w imporcie o 28,5 proc.). Ujemne saldo wyniosło 14,7 mld euro, podczas gdy w styczniu - wrześniu 2021 r. było dodatnie i wyniosło 2 mld euro.

Niezmiennie głównym partnerem handlowym naszego kraju pozostają Niemcy, choć ogółem ich udział w naszym eksporcie zmniejszył się w porównaniu z analogicznym okresem ub. r. o 1,1 p. proc. i wyniósł 27,7 proc., a w imporcie spadł o 0,8 p. proc. i stanowił 20,5 proc. Za Odrę w br. wyeksportowaliśmy już towary warte 69,9 mld euro. Eksport do naszych zachodnich sąsiadów okazał się więc o 15,9 proc. wyższy niż przed rokiem.

Czytaj więcej

Eksport ma rosnąć, ale nasilają się problemy z transportem lądowym towarów

Jak wskazuje Piotr Soroczyński, główny ekonomista Krajowej Izby Gospodarczej (KIG) warto zwrócić uwagę na wyniki sprzedaży do Francji (14,3 mld euro, wzrost o 17,3 proc.), Włoch (11,7 mld euro, wzrost o 18,9 proc.), Holandii (11,6 mld euro, wzrost o 30,5 proc.), ale również na Słowację (7,3 mld euro wzrost aż o 36,7 proc.). Wszystkie wymienione kraje należą do strefy euro, ale bardzo dobrze prezentuje się też sprzedaż do krajów unijnych posiadających wciąż własne waluty, a mianowicie do Czech (16,6 mld euro wzrost aż o 32,7 proc.), Szwecji (6,8 mld euro wzrost o 17,4 proc.) i na Węgry (6,6 mld euro wzrost o 25,4 proc.).

Dziesiątka największych odbiorców naszych towarów nie uległa, względem danych z sierpnia br., zmianie. Najwięcej sprzedajemy nadal do: Niemiec, Czech, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoch, a także do Niderlandów, USA, Słowacji, Szwecji i na Węgry.

Równie wysoki wzrost eksportu co na Słowację wynoszący 36,7 proc. Polska zanotowała też w handlu ze Stanami Zjednoczonymi. W pierwszych dziewięciu miesiącach br. wysłaliśmy za ocean towary warte 7,5 mld euro (8,1 mld dolarów). Co ciekawe, nie tylko dynamika wzrostu do obu tych krajów jest jednakowa, ale i wartość eksportu niewiele się różni, bo sprzedaż na Słowację wyniosła 7,3 mld euro.

Tak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, który zaprezentował dane o obrotach towarowych handlu zagranicznego ogółem i według krajów w okresie styczeń – wrzesień 2022 roku.

Eksport wyrażony w euro wyniósł 251,9 mld euro, a import 266,7 mld euro (wzrost odpowiednio w eksporcie o 20,3 proc., a w imporcie o 28,5 proc.). Ujemne saldo wyniosło 14,7 mld euro, podczas gdy w styczniu - wrześniu 2021 r. było dodatnie i wyniosło 2 mld euro.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Eksport
Czas na dobry sezon trójmiejsko-brytyjski w biznesie
Eksport
Wielka Brytania to wicelider odbiorców polskiej żywności
Eksport
Polska wołowina i wieprzowina trafią na ponad stumilionowy rynek
Eksport
Nastroje eksportowe w Niemczech nieco lepsze
Eksport
Dwucyfrowe wzrosty i duża korzyść dla Polski w handlu z Wielką Brytanią