Dwucyfrowe wzrosty i duża korzyść dla Polski w handlu z Wielką Brytanią

22 lutego br. Ministerstwo Biznesu i Handlu w rządzie Rishiego Sunaka opublikowało najnowszy cykliczny raport informacyjny dotyczący brytyjsko-polskiej wymiany handlowej. Zawarte w nim dane dowodzą, że Polska coraz więcej korzysta na tej wymianie.

Publikacja: 25.02.2024 18:19

Obustronna wymiana handlowa pomiędzy Polską a Wielką Brytanią znów rośnie.

Obustronna wymiana handlowa pomiędzy Polską a Wielką Brytanią znów rośnie.

Foto: Adobe Stock

W okresie czterech kwartałów liczonych do końca trzeciego kwartału 2023 r. całkowity handel towarami i usługami (eksport plus import) pomiędzy Wielką Brytanią a Polską wyniósł 30,6 mld funtów, co oznacza wzrost o 19,9 proc., tj. o 5,1 mld funtów w cenach bieżących, wobec czterech kwartałów do końca trzeciego kwartału 2022 r. Około 1/3 wspomnianej zbiorczej kwoty 30,6 mld funtów przypada na eksport z Wielkiej Brytanii do Polski (wzrost w cenach bieżących aż o 26 proc., czyli o 2,2 mld funtów, w porównaniu do czterech kwartałów do końca trzeciego kwartału 2022 r.). Zaś 2/3 na import do Wielkiej Brytanii z Polski (wzrost w cenach bieżących o 16,9 proc., czyli o 2,9 mld funtów, w porównaniu do czterech kwartałów do końca trzeciego kwartału 2022 r.). Oznacza to, że w omawianym okresie Wielka Brytania odnotowała deficyt handlowy z Polską w wysokości 9,5 mld funtów (przy czym w porównaniu z deficytem handlowym z poprzedniego dwunastomiesięcznego okresu wzrósł on o 700 mln funtów). W ramach tego całkowitego deficytu deficyt w handlu towarami wyniósł 6,4 mld funtów (wzrost o 100 mln funtów), a deficyt w handlu usługami 3,1 mld funtów (wzrost o 600 mln funtów). W tym okresie Polska była trzynastym największym partnerem handlowym Wielkiej Brytanii, co stanowiło 1,7 proc. całkowitego handlu tej ostatniej.

Co Polska sprzedaje Wielkiej Brytanii?

Najważniejszymi towarami eksportowanymi przez Wielką Brytanię do Polski w okresie czterech kwartałów do końca trzeciego kwartału 2023 r. były: ropa naftowa, napoje i tytoń, samochody, metale nieżelazne oraz agregaty prądotwórcze. Zaś najważniejszymi towarami importowanymi przez ten kraj z Polski były: mięso i przetwory mięsne, maszyny elektryczne, maszyny biurowe, pojazdy drogowe inne niż samochody oraz napoje i tytoń.

Najpopularniejsze rodzaje usług eksportowanych z Wielkiej Brytanii do Polski w czterech kwartałach do końca trzeciego kwartału 2023 r. to: pozostałe usługi biznesowe, podróże, transport, telekomunikacja, usługi komputerowe i informatyczne oraz usługi finansowe. Natomiast najpopularniejsze rodzaje usług importowanych do Wielkiej Brytanii z Polski to: podróże, transport, pozostałe usługi biznesowe, produkcja, telekomunikacja oraz usługi komputerowe i informatyczne.

Czytaj więcej

Czy 2024 rok może być najlepszy dla brytyjsko-polskiej współpracy od brexitu?

Udostępniono także jeszcze świeższe dane odnoszące się tylko do handlu towarami. Pokazują one, że w okresie dwunastu miesięcy do grudnia 2023 r. w porównaniu do tego samego okresu poprzedniego roku eksport towarów z Wielkiej Brytanii do Polski wzrósł o ok. 9,1 proc. w cenach bieżących, a import towarów z Polski do Wielkiej Brytanii w tym samym okresie wzrósł o 9,9 proc. w cenach bieżących.

Ożywienie gospodarcze na Wyspach Brytyjskich?

W styczniu br. gwałtownie wzrosła – o 3,4 proc., i to pomimo wzrostu cen – sprzedaż detaliczna na Wyspach Brytyjskich. Dodatniego wskaźnika nie odnotowano jedynie w sprzedaży artykułów odzieżowych. Zdaniem ekspertów, do wzrostów przyczyniły się m.in. noworoczne wyprzedaże i promocje oraz spadek cen paliwa, a wraz ze spodziewanym wzrostem płac i spadkiem inflacji daje to podstawę, aby sądzić, że Wielka Brytania wchodzi w okres ożywienia gospodarczego.

Czytaj więcej

Border Target Operating Model – brytyjski plan kontroli transportu na 2024 rok

20 lutego br. w Sejmie złożyła wizytę delegacja złożona z kilkorga członków Komisji Spraw Zagranicznych brytyjskiej Izby Gmin. Delegacja odbyła rozmowy m.in. z szefem sejmowej komisji spraw zagranicznych Pawłem Kowalem i wiceministrem spraw zagranicznych Robertem Kupieckim. Ze względu na przypadającą na te dni drugą rocznicę zbrojnej agresji Rosji na Ukrainę i trwającą tam wojnę dyskusja była zdominowana przez sprawy dotyczące pomocy Ukrainie, bezpieczeństwa w Europie oraz współpracy militarnej między Wielką Brytanią a Polską. Poruszono też jednak kwestie związane z rozwojem polsko-brytyjskich stosunków gospodarczych.

W okresie czterech kwartałów liczonych do końca trzeciego kwartału 2023 r. całkowity handel towarami i usługami (eksport plus import) pomiędzy Wielką Brytanią a Polską wyniósł 30,6 mld funtów, co oznacza wzrost o 19,9 proc., tj. o 5,1 mld funtów w cenach bieżących, wobec czterech kwartałów do końca trzeciego kwartału 2022 r. Około 1/3 wspomnianej zbiorczej kwoty 30,6 mld funtów przypada na eksport z Wielkiej Brytanii do Polski (wzrost w cenach bieżących aż o 26 proc., czyli o 2,2 mld funtów, w porównaniu do czterech kwartałów do końca trzeciego kwartału 2022 r.). Zaś 2/3 na import do Wielkiej Brytanii z Polski (wzrost w cenach bieżących o 16,9 proc., czyli o 2,9 mld funtów, w porównaniu do czterech kwartałów do końca trzeciego kwartału 2022 r.). Oznacza to, że w omawianym okresie Wielka Brytania odnotowała deficyt handlowy z Polską w wysokości 9,5 mld funtów (przy czym w porównaniu z deficytem handlowym z poprzedniego dwunastomiesięcznego okresu wzrósł on o 700 mln funtów). W ramach tego całkowitego deficytu deficyt w handlu towarami wyniósł 6,4 mld funtów (wzrost o 100 mln funtów), a deficyt w handlu usługami 3,1 mld funtów (wzrost o 600 mln funtów). W tym okresie Polska była trzynastym największym partnerem handlowym Wielkiej Brytanii, co stanowiło 1,7 proc. całkowitego handlu tej ostatniej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Eksport
Czas na dobry sezon trójmiejsko-brytyjski w biznesie
Eksport
Wielka Brytania to wicelider odbiorców polskiej żywności
Eksport
Polska wołowina i wieprzowina trafią na ponad stumilionowy rynek
Eksport
Nastroje eksportowe w Niemczech nieco lepsze
Eksport
Eksport z zadyszką? Mniej eksportujemy i jeszcze mniej importujemy