Eksport do Stanów Zjednoczonych rośnie mimo pandemii

Eksport towarowy z Polski do USA wyniósł w pierwszym półroczu 3,5 mld euro, tj. o 2,3 proc. więcej niż w tym samym okresie przed rokiem.

Publikacja: 31.08.2020 12:12

Eksport do Stanów Zjednoczonych rośnie mimo pandemii

Foto: Amerykanie, także ci z Nowego Jorku, kupują coraz więcej polskich towarów. Na zdjęciu słynna Piąta Aleja na Manhattanie. Fot. Artur Osiecki

W pierwszym półroczu br. wartość polskiego eksportu towarów wyniosła ogółem 109,7 mld euro. Według GUS, to o 7 proc. mniej niż w analogicznym okresie w 2019 r. Ogólnie zanotowaliśmy więc spadek, ale nie dotyczy to wysyłki do USA. Tam polski eksport rośnie. I to mimo szalejącej zza oceanem pandemii koronawirusa.

Pandemia nie przeszkadza

– Absolutnie pozytywnym zaskoczeniem należy określić notowany w pierwszym półroczu wzrost eksportu do Stanów Zjednoczonych i krajów rozwijających się – zauważa Piotr Soroczyński, główny ekonomista Krajowej Izby Gospodarczej.

CZYTAJ TEŻ: Biznes na styku Ameryk

Pandemia zza oceanem nie odpuszcza, ale widać, że międzynarodowy transport towarów do USA odbywa się bez ograniczeń, a handel bez zakłóceń. Tak też wynika z informacji Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji (PAIH), która w Stanach Zjednoczonych posiada sześć zagranicznych biur handlowych (w: Chicago, Houston, Los Angeles, Nowym Jorku, San Francisco i Waszyngtonie).

Obroty rosną nie od dziś

W ostatnich latach rynek amerykański staje się coraz ważniejszy dla polskich firm. Stany Zjednoczone, z którymi wzajemne obroty są coraz wyższe, stały się już zarówno nr 8. jeśli idzie o polski eksport, jak i import.  W 2019 r. wyeksportowaliśmy za ocean towary warte 7,6 mld dolarów. Zaś nasz import z USA wyniósł 8,5 mld dolarów. A co się dzieje teraz we wzajemnym handlu?

CZYTAJ TEŻ: Jak zarobić na Mexicanos? Handel z Meksykiem bez ceł

– Jeśli chodzi o Stany Zjednoczone to prowadzimy tam teraz jako PAIH intensywne działania mające na celu prezentację producentów z Polski dużym sieciom handlowym oraz dystrybutorom. Nastąpiła znacząca zmiana łańcucha dostaw. Ten proces rozpoczął się dużo wcześniej. Jeszcze przed ogłoszeniem pandemii. Miało to miejsce w związku z rozpoczęciem wojny handlowej pomiędzy USA a Chinami – tłumaczy Grażyna Ciurzyńska, prezes PAIH.

CZYTAJ TEŻ: Trzy główne strategie rozwoju sprzedaży w Chinach

– Dla polskich firm oznacza to możliwość zwiększenia eksportu przede wszystkim okien i drzwi, materiałów budowlanych, mebli, sprzętu fitness do użytku domowego, a także produktów do gotowania w domu. Zachęcam zainteresowanych eksportem do kontaktu z nami. Podpowiemy, jakie teraz i gdzie są możliwości – dodaje szefowa PAIH przypominając, że ostatnio Agencja wsparła eksport środków higieny osobistej do Grecji, sprzętu fitness do Danii oraz narzędzi budowlanych właśnie do USA.

Żywność i IT

Eksperci PAIH wskazują, że pomimo obecnej trudnej sytuacji związanej z pandemią koronawirusa polskie priorytetowe branże eksportowe do USA pozostają bez zmian. I są to przede wszystkim: żywność, w tym bio, kosmetyki, w tym środki dezynfekujące, materiały budowlane oraz gotowe rozwiązania i produkty z sektora IT/ICT. Potwierdza to prezes PAIH.

CZYTAJ TEŻ: Zatoka Perska (Arabska) to region szukający żywności

– Teraz korzystamy z możliwości, jakie mamy w Stanach Zjednoczonych. Ten rynek ma obecnie największy potencjał eksportowy dla sektora spożywczego, budowlanego, kosmetycznego. W przypadku produktów spożywczych wskazywany jest on w kontekście żywności poddanej szybkiemu indywidualnemu zmrażaniu (IQF), żywności bio oraz wieprzowiny – wylicza Grażyna Ciurzyńska.

""

Choć wiele osób w Miami kojarzy polską kiełbasę to jednak w sieciach takich jak: Publix, Target czy Walmart trudno nabyć prawdziwie polski produkt. Na zdjęciu wyrób polski tylko z nazwy, dostępny w sieci Publix. Fot. Artur Osiecki

firma.rp.pl

Eksport wieprzowiny rzeczywiście jest na fali. Stany Zjednoczone są już aktualnie największym odbiorcą naszej wieprzowiny pod względem wartościowym. A może być jeszcze lepiej zważywszy na problemy wewnętrzne Amerykanów. Wystarczy przypomnieć sytuację z 12 kwietnia br. kiedy to Smithfield Foods, największy na świecie przetwórca wieprzowiny z USA, zapowiedział, że zamknie amerykańską fabrykę na czas nieokreślony z powodu choroby COVID-19 wśród pracowników i ostrzegł, że kraj zbliża się do braków w dostawach dla sklepów spożywczych.

CZYTAJ TEŻ: Jak skorzystać na wolnym handlu z Wietnamem?

Wykończeniówka też idzie w górę

Inna branża, która może patrzeć optymistycznie w przyszłość to budowlanka, w tym wykończenia wnętrz. – Jeśli chodzi o eksport budowlano-wykończeniowy, korzysta on z nieustającego zapotrzebowania na materiały budowlane. Ponadto, zaszły zmiany w technologii wykończenia w USA. Zapanowała tam moda na europejskie produkty, które podnoszą wartość nieruchomości na rynku. Co więcej, polski asortyment ma tam renomę wysokiej jakości przy stosunkowo niskiej cenie – wyjaśnia szefowa PAIH.

W pierwszym półroczu br. wartość polskiego eksportu towarów wyniosła ogółem 109,7 mld euro. Według GUS, to o 7 proc. mniej niż w analogicznym okresie w 2019 r. Ogólnie zanotowaliśmy więc spadek, ale nie dotyczy to wysyłki do USA. Tam polski eksport rośnie. I to mimo szalejącej zza oceanem pandemii koronawirusa.

Pandemia nie przeszkadza

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nowe Rynki
Zielona wiosna w Polsce w stosunkach handlowych z Irlandią
Nowe Rynki
Czy Francja wstrzyma rozmowy o wolnym handlu z Mercosur?
Nowe Rynki
Gdzie zagranicą mogą inwestować polskie firmy?
Nowe Rynki
Końcówka 2023 roku z irlandzkim impulsem dla Polaków
Nowe Rynki
Listopadowe polsko-brytyjskie wydarzenia biznesowe